Menu

Trendrapport: maatschappelijk verantwoord ondernemen

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Insights

Trendrapport: maatschappelijk verantwoord ondernemen

Een trendrapport over maatschappelijk verantwoord ondernemen

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Nederland (MVO Nederland) publiceert jaarlijks een trendrapport op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid. Dit rapport is geschreven aan de hand van zeven verschillende trends, die hieronder kort worden toegelicht.

1. Werelddoelen bepalen de opdracht

Eerder namen bedrijven bij het stellen van duurzaamheidsdoelen alleen de eigen activiteiten en prestaties mee. Dit was een goed begin, maar nu er meer schade wordt toegebracht aan het milieu, de wereldbevolking gestaag groeit en daardoor de ecologische voetafdruk ook groter wordt, wordt het tijd om deze doelen bij te stellen. Eneco, Dell en Sony zijn voorbeelden van bedrijven die zich hier actief voor inzetten. De duurzaamheidsdoelen die zij stellen komen overeen met de klimaatafspraken in Parijs en de Sustainable Development Goals (SDG"s). Deze externe doelstellingen worden gebruikt om door te rekenen wat er moet gebeuren per land of per sector. Op deze manier worden steeds vaker interne doelstellingen opgesteld.

2. Ethiek is terug

Door alle ontwikkelingen die gaande zijn in de wereld is het nu belangrijker dan ooit voor bedrijven om uit te stralen waar ze voor staan. Ook de benadering van klanten is anders geworden, doordat zij meer betrokken zijn bij een bedrijf. Een goed voorbeeld hiervan is het Volkswagenschandaal, bij het bedrijf kwam aan het licht dat er gesjoemeld werd met milieukeuringen. Klanten waren woedend op het bedrijf, niet alleen door de technische mankementen, maar ook omdat ze gelogen hadden en ze zich misleid voelden. Als bedrijven de mist ingaan wordt van hen verwacht dat het op een redelijke manier wordt rechtgezet, het bedrijf verontschuldigingen aanbiedt en zo het vertrouwen van consumenten terugwint. Een bedrijf komt niet weg met onethische praktijken omdat transparantie belangrijker is geworden.

3. Burgemeesters tonen lef

Steeds meer gemeenten houden zich bezig met de vraag hoe de duurzaamheidsvraagstukken kunnen worden opgelost. Bijvoorbeeld met het invoeren van milieuzones, waardoor enkel vrachtwagens met een roetfilter in een stedelijk gebied mogen rijden. Nijmegen, die dit jaar de European Green Capital is, is een van de steden die de mogelijkheden hiervoor bekijkt. Daarnaast worden er steeds strengere en vooruitstrevende doelen gesteld om de klimaatproblemen tegen te gaan. Zo hebben Wageningen, Utrecht en Haarlem al toegezegd dat zij in 2030 klimaatneutraal (alle milieugerelateerde processen in deze steden dragen niet bij aan klimaatverandering) zullen zijn.

4. Praatclubs zijn passé

Waar bijeenkomsten over maatschappelijk verantwoord ondernemen eerst weinig tot geen resultaat boekte en het vaak bij uitspraken bleef, is die focus nu verschoven naar het ondernemen van actie. Er wordt meer samengewerkt tussen zowel grote als kleine bedrijven, waar De Nederlandse Klimaatcoalitie uit voort is gekomen. Dit is een online platform waar organisaties lid van kunnen worden en waar evenementen, ideeën en casussen met betrekking tot duurzaamheid gedeeld kunnen worden. Een mooi initiatief waaruit blijkt dat ondernemingen wel degelijk over zijn gegaan op actie.

5. Duurzaamheid wordt een onderwerp bij de kapper

Duurzaamheid is in de afgelopen jaren steeds meer opgekomen als gespreksonderwerp. Waar het onderwerp eerst vaak als suf werd ervaren, is het nu voor vrijwel iedereen relevant. Daarnaast is duurzaamheid ook een belangrijk punt op de politieke agenda, ook van andere partijen dan GroenLinks en Partij voor de Dieren. Zelfs festivals lijken het licht te hebben gezien, zo draait Mysteryland enkel op groene stroom en biodiesel en proberen andere festivals het gebruik van plastic bekers te verminderen

6. Minder slecht is niet meer goed genoeg

Omdat de traditionele energiebronnen niet onuitputtelijk zijn en langzaamaan toch echt opraken, is het tijd om daadwerkelijk actie te ondernemen. Dit wordt vergemakkelijkt door de technologische ontwikkelingen en innovatie op het gebied van duurzaamheid, waardoor veel traditionele problemen worden weggenomen. Energie kan tegenwoordig een stuk makkelijker worden opgewekt uit duurzame bronnen als zon en wind, welke niet schadelijk zijn voor het milieu.

7. Domino-effect gooit markten om

Omdat er steeds meer initiatieven gelanceerd worden om duurzaamheid te bevorderen, kunnen bedrijven er niet meer omheen. Waar we vroeger nog volop vlees aten en niet stil stonden bij de consequenties hiervan, is vegetarisch of zelfs veganistisch eten nu een trend waar steeds meer consumenten aan meedoen. Daarnaast helpt een initiatief als "De Week Zonder Vlees" ook voor het creëren van meer bewustzijn onder consumenten. Niet alleen de voedselindustrie is op de goede weg, er wordt ook een keerpunt bereikt in andere sectoren. Voorbeelden hiervan zijn initiatieven als Car2Go, e-bike-to-go en FlickBike. Dit neemt de behoefte van consumenten om zelf een auto of fiets aan te schaffen weg, maar zet het product in als een collectief goed waar iedereen op een gewenst moment gebruik van kan maken.

Welke trends ziet u als ondernemer ook terug in uw organisatie? Staan er trends in dit artikel waar u zich nog niet bewust van was? Laat het weten in een reactie!

Foto: Bigstock

Reacties



Even geduld alstublieft...