Succesvol werven via social media, zo doet u dat!



Social media is bij uitstek geschikt om uw bedrijfscultuur een podium te geven.

In de huidige arbeidsmarkt is het lastig om zowel huidig personeel te behouden als geschikte nieuwe medewerkers te werven. Social media biedt veel kansen op het gebied van werving en arbeidsmarktcommunicatie. De een ziet het als een bron van kansen voor recruitment, de ander ziet het als een tijdrovende verplichting die weinig toevoegt. Na het lezen van dit artikel behoort u zeker tot de groep die kansen ziet.

Voordelen social media

Met de opkomst van social media is het veel makkelijker geworden om uw doelgroep te bereiken. Steeds meer bedrijven zetten daarom social media recruitment in. Je bereikt hiermee niet alleen werkzoekenden, maar ook mensen die niet per se op zoek zijn maar misschien wel wel open staan voor een nieuwe uitdaging. Het is niet voor niets dat recruitment professionals massaal social media noemen als effectief kanaal om kandidaten te vinden.

Employer branding

Social media biedt bij uitstek een mooie manier om uw unieke bedrijfscultuur een podium te geven. Wat maakt uw organisatie aantrekkelijker dan andere werkgevers? Door dat te laten zien worden mensen fan van uw organisatie en wordt het veel makkelijker om vacatures in te vullen. In dit artikel leest u hoe u uw werkgeversmerk (employer brand) het beste neer kunt zetten en hoe u onderscheidend kunt zijn.

Direct solliciteren

Een formulier invullen op een website kost vaak veel tijd. Direct via social media solliciteren gaat een stuk sneller. Binnen een aantal klikken heeft de kandidaat een sollicitatie ingediend. Dat maakt de drempel een stuk lager. Vooral de ingebouwde functies om te solliciteren binnen Facebook en LinkedIn zijn erg handig. Een ander voordeel van deze social media kanalen: u kunt advertenties voor vacatures targeten op ervaring en interesses van de potentiële werknemer.

Gebruik verschillende kanalen

Daarbij is het van belang dat u kennis heeft over uw doelgroep en de social media kanalen waar zij zich op bevinden. Daarnaast bieden alle social media kanalen andere functionaliteiten voor recruitment. Het is goed om u daarin te verdiepen. Dit zijn de vier grootste social media kanalen voor recruitment:

  • LinkedIn: Deze zakelijke netwerksite wordt vooral gebruikt door gebruikers die hun netwerk uit willen breiden en willen laten zien waar zij op professioneel gebied mee bezig zijn. Als bedrijf is dit ideaal: gebruikers van LinkedIn geven aan wat voor ervaring en vaardigheden zij hebben, waardoor u gemakkelijk gericht te werk kunt gaan.
  • Instagram: Dit visueel ingestelde social media kanaal is vooral geschikt om mooie, indrukwekkend, grappig en leuke foto's te delen. Bij uitstek een medium om uw bedrijfscultuur te laten zien.
  • Facebook: Een Facebook-pagina is zonder al te veel moeite op te zetten en daarnaast is het, zoals eerder benoemd, mogelijk om direct vanaf deze pagina te solliciteren. Daarnaast kunt u via Facebook leuke updates delen, zodat mensen een beeld krijgen bij de bedrijfscultuur. Twee vliegen in één klap!
  • YouTube: Video's kijken is vandaag de dag overal mogelijk. Geen wonder dat videocontent explosief groeit en er steeds meer video's gekeken worden. Ook voor recruitment werkt video perfect! Kandidaten krijgen gemakkelijk een beeld van hoe het is om bij uw bedrijf te werken.

Denk daarbij goed na over welk medium het beste past bij het type persoon dat u zoekt. Jonge creatievelingen spreek je bijvoorbeeld eerder aan via Instagram dan via LinkedIn, terwijl LinkedIn juist ideaal is om doorgewinterde zakelijke professionals te bereiken. Belangrijk is om te focussen op één tot drie kanalen.

Laat uw bedrijf zien

Mensen verbinden zich graag met personen of groepen waar ze zich prettig bij voelen. Daar kun je eenvoudig gebruik van maken: laat de sfeer van uw bedrijf zien met foto's, video's en/of andere visuals. Daarmee krijgt uw bedrijf een gezicht. Misschien wel een waar potentiële kandidaten graag bij willen horen. Als u hier mee bezig gaat, is het leuk om (gratis) tools te ontdekken die u helpen uw bedrijf een gezicht te geven. Er zijn tegenwoordig zoveel handige apps om content te creëren en foto's/video's te bewerken.

Doe alles met een reden

Klinkt misschien simpel, en dat is het ook: denk na over de beste tijd om een post op social media te plaatsen. Per kanaal verschilt dit: elk social media kanaal kent zijn eigen beste tijd waarop uw post de meeste zichtbaarheid of interactie krijgt. Niet alleen over tijden, maar ook over de ideale lengte en frequentie van post en over de werking van hashtags zijn online interessante inzichten te vinden. Doe er uw voordeel mee!

Wees actief!

Allemaal leuk en aardig dat berichten posten, maar u kunt nog meer uit social media halen. Een vacature online zetten en wachten op brieven of mails is namelijk verleden tijd. Werkzoekenden hebben tegenwoordig vaak de keuze uit meerdere vacatures bij verschillende bedrijven. Onze tip: neem een actieve houding aan en ga zelf op zoek om de perfecte kandidaat te werven. Op LinkedIn kan dit eenvoudig door de vele filteropties te gebruiken waarmee u binnen no-time een databank creëert met kandidaten die over de vaardigheden, opleiding en werkervaring beschikken die u zoekt.

Foto: Canva


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek