Menu

Recruitment trend: een sterk employer brand is het halve werk!



De rollen op de arbeidsmarkt zijn omgedraaid: werkgevers moeten zich kandideren.

Arbeidsmarktcommunicatie en employer branding scoren steeds hoger op de HR-agenda. Dat is niet gek aangezien de krapte op de arbeidsmarkt jaar op jaar toeneemt. Op moment van schrijven, ervaart een vijfde van de bedrijven belemmeringen in het uitoefenen van de bedrijfsactiviteiten door een tekort aan arbeidskrachten. Om werving en selectie serieus aan te pakken, is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de trends op het gebied van recruitment. Places.nl gaat in op een belangrijke trend: employer branding.

Wat heeft u werknemers te bieden?

De rollen op de arbeidsmarkt zijn omgedraaid: werkgevers moeten zich kandideren voor professionals. Werknemers selecteren, waardoor alleen een vacaturetekst als uithangbord simpelweg niet meer genoeg is. Leg als organisatie de focus op 'wat heb ik als werkgever toekomstige werknemers nu werkelijk te bieden?'. Daar hebben potentiële medewerkers echt wat aan!

Employer branding

Daar komt employer branding om de hoek kijken. Een employer brand wordt ook wel werkgeversmerk genoemd. Zo'n werkgeversmerk is belangrijker dan u denkt: er bestaat een sterk verband tussen een sterk werkgeversmerk en het succes van een bedrijf. Voor u is het dan ook de uitdaging om een krachtig employer brand neer te zetten, zeker als u zich bedenkt dat 95% van de sollicitanten veel belang hecht aan het imago van hun potentiële werkgever bij het maken van carrièrekeuzes. Uitstraling, imago en merkbeleving van een organisatie spelen voor de werknemer een vergelijkbare rol als voor klanten bij het ontwikkelen van een merkvoorkeur.

Belang employer branding

Werkgevers zien ook in dat employer branding van wezenlijk belang is om de beste medewerkers binnen te halen. De achterliggende gedachte is dat mensen niet voor een bedrijf werken, maar voor een cultuur. Daarom is het van groot belang te laten zien wat die cultuur is. Hoe meer positieve feedback via reviews of andere persoonlijke ervaringen, hoe sneller de kandidaat zal besluiten de stap te zetten.

Een sterk werkgeversmerk in 5 stappen

U kunt uw werkgeversmerk over het algemeen in 5 stappen versterken. Deze hebben we hieronder voor u op een rijtje gezet:

  1. Bepaal waar u nu staat: Stap één is om inzicht te krijgen in uw huidige positie. Houd bijvoorbeeld tevredenheidsonderzoeken bij uw huidige werknemers of zoek op internet naar beoordelingen van (oud-)werknemers van uw bedrijf.
  2. Bepaal waar u heen wilt: Bent u nog niet waar u wilt zijn als employer brand? Dan is het zaak zelf een sterk werkgeversmerk te bouwen: vertel het verhaal achter uw bedrijf. Het is daarom allereerst belangrijk te weten waar het gat tussen uw gewenste en huidige imago vandaan komt. Vervolgens is het zaak een sterke merkstrategie te bouwen waarmee u brug slaat naar de toekomst en aantrekkelijk blijft voor nieuw talent.
  3. Zorg voor een sterke EVP: Weer zo'n ingewikkelde term? We leggen het even voor u uit: EVP staat voor employer value proposition. Zo'n EVP staat voor de propositie die u sollicitanten duidelijk maakt van welke voordelen ze profiteren als ze voor u als werkgever kiezen. Dat gaat natuurlijk om veel meer dan een prima salaris en uitstekende arbeidsvoorwaarden. Denk bijvoorbeeld aan het waarmaken van eigen wensen voor onder andere groei, ontwikkeling en werk/privé-balans. Het voordeel van een sterk EVP is dat u juist de kandidaten aantrekt die zullen passen binnen uw bedrijfscultuur.
  4. Zorg voor een employer brand strategie: Een employer brand strategie moet passen bij uw corporate brand en de normen, waarden en missie van uw organisatie. Hier gaat zeker wat tijd overheen, er is dan ook een langetermijnaanpak voor nodig. Zorg voor samenhang en verbinding binnen uw bedrijf en betrek mensen van alle afdelingen en niveaus bij uw strategie.
  5. Evalueer en stel bij: Een effectief employer brand is in beweging. Zeker in deze tijden waarin de strijd om talent op de arbeidsmarkt heviger is dan ooit. Vergeet daarom niet om uw imago als werkgever regelmatig te evalueren. Sluit uw imago nog aan bij de kandidaten die u wil aantrekken? Implementeer aanpassingen wanneer dit nodig is.

Meer over EVP: drivers

Zoals eerder benoemd draait een employee value proposition om meer dan secundaire arbeidsvoorwaarden en carrièreperspectieven. Het gaat namelijk ook om de waarden en persoonlijkheid van de organisatie. Een EVP stel je samen uit EVP-drivers: de bouwstenen waarmee je de employer value proposition samenstelt die het best past bij het type medewerker dat je wilt aantrekken en vasthouden. Hieronder staan een aantal voorbeelden van EVP-drivers genoemd:

  • Aantrekkelijk salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden;
  • Doorgroeimogelijkheden;
  • Financiële gezondheid;
  • Geeft terug aan de samenleving;
  • Goede reputatie;
  • Interessante functie-inhoud;
  • Baanzekerheid;
  • Prettige werksfeer;
  • Nieuwste technologie;
  • Balans tussen werk en privé.

Hoe zoeken en vinden mensen een baan?

Uit het Randstad Employer Brand Research blijkt een groot verschil tussen kanalen waarop mensen naar werk zoeken en de kanalen die daadwerkelijk een nieuwe baan opleveren. Zo zijn banenportals als Monsterboard en Indeed.nl veruit het popuairst voor het zoeken naar een baan, maar heeft uiteindelijk slechts 18% daarvan succes. De meeste mensen vinden een nieuwe baan via hun netwerk (44%). Sluit ook social media niet uit: 62% van de kandidaten doet via social media onderzoek naar de reputatie van het bedrijf.

Generaties op de werkvloer

Het is van enorm belang om u te verdiepen in de behoeften van verschillende generaties. Een 23-jarige kiest waarschijnlijk om andere redenen voor een bedrijf dan een 45-jarige. Als u daarvan op de hoogte bent, loopt u al een stap voor. Want dit thema heeft nog nooit zo'n grote rol gespeeld: voor het eerst is er sprake van vier verschillende generaties op de werkvloer. Dat komt doordat babyboomers (55-64 jaar) langer doorwerken en de jongste generatie, generatie Z (18-24 jaar) op jongere leeftijd gaat werken. Tussen hen in bevinden zich generatie X (35-54 jaar) en generatie Y (25-34 jaar).

Wat willen potentiële werknemers?

Per generatie zitten er aardig wat verschillen in wat zij verwachten en willen van een werkgever. Iedere generatie heeft wel iets dat zij belangrijker vinden dan andere generaties:

  • Babyboomers vinden een gunstige locatie van de werkgever belangrijker dan andere generaties.
  • Generatie X vindt een goede balans tussen werk en privé belangrijk bij een werkgever. In andere generaties wordt dit als minder belangrijk beschouwd.
  • Generatie Y zoekt voornamelijk naar een aangename werksfeer.
  • In vergelijking met oudere werknemers zoekt een groter deel van generatie Z naar loopbaanontwikkeling bij hun werkgever.

Foto: Canva


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek