Places logo
Menu

Webshops onvoldoende toegankelijk voor mensen met visuele beperking

Webshops onvoldoende toegankelijk voor mensen met visuele beperking

Ruim twee miljoen mensen in Nederland hebben een visuele beperking. Het kan dan erg lastig zijn om spullen te kopen bij een webshop. Onderzoek van het College voor de Rechten van de Mens (CvdRM) bevestigt dit: niet één van de websites die zij onderzocht hebben voldeed aan alle richtlijnen voor digitale toegankelijkheid voor mensen met een beperking (Web Content Accessibility Guidelines). Gemiddeld bevat een webshop dertien soorten obstakels voor mensen met een functiebeperking.

Afhankelijk van anderen

De Oogvereniging onderkent dat het voor blinden en slechtzienden niet prettig is om online te winkelen. In eerste instantie is dit juist ontwikkeld om het mensen makkelijker te maken: voor deze doelgroep is het winkelen in een fysieke al lastig en het winkelen op een website zou hiertoe juist veel voordelen kunnen hebben. Dit komt bij de meeste webshops echter nog niet goed uit de verf. Mensen worden in hun dagelijks leven steeds meer afhankelijk van websites. Als deze niet toegankelijk zijn, staan mensen met een beperkt zicht op een achterstand en worden zij afhankelijk van anderen.

Verbeterpunten voor websites

Een goed toegankelijke website is een website die onder meer te gebruiken is door mensen die kleurenblind zijn en mensen die een brailleleesregel, vergrotingsapparatuur of spraaksoftware gebruiken. Verbeterpunten zijn bijvoorbeeld het duidelijk maken welke informatie in welk veld hoort bij een digitaal invulformulier. Ook afbeeldingen zonder omschrijving, tekstkleuren die wegvallen tegen de achtergrond, uitklapmenu's en onbegrijpelijke teksten bij links zorgen ervoor dat veel webshops beperkt toegankelijk zijn.

Webshop niet geschikt voor elk type product

Niet voor elk type product is een webshop een handig middel voor iemand met een visuele beperking. Dit geldt bijvoorbeeld voor kledingwinkels: een website met spraakfunctie of beschrijving van een afbeelding kan natuurlijk wel vertellen dat er een kledingstuk zichtbaar is, maar of dit daadwerkelijk jouw smaak is blijft op basis van een beschrijving lastig. Producten als een haardroger of wasmachine zijn wel erg geschikt, omdat deze qua functionaliteiten goed te beschrijven zijn.

Andere prioriteiten

In 2016 voerde Stichting Accessibility een vergelijkbaar onderzoek uit. Sindsdien zijn websites niet structureel verbeterd. Dit heeft te maken met een gebrek aan gevoel van urgentie. Voor bedrijven lag de laatste tijd lag de nadruk op het aanpassen van hun webshops aan de wijzigingen in de privacywetgeving die leidde tot de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Daardoor stond het toegankelijk maken van websites de laatste tijd niet op het prioriteitenlijstje. Wellicht dat er nu meer tijd en budget beschikbaar is om daar in de nabije toekomst mee bezig te gaan.

Het belang van toegankelijkheid

Dat websites niet toegankelijk zijn is een gemiste kans voor ondernemers. Een beter toegankelijke website zorgt er voor dat meer klanten bereikt worden en het bedrijf beter wordt gevonden op Google wanneer het toegankelijk is gemaakt voor deze doelgroep. Wil je een begin maken met het toegankelijk maken van jouw webshop? Dan kun je terecht bij Primer, een marketingtool van Google. De tool biedt lessen van 5 minuten aan waarin je leert hoe je een product kunt vermarkten. Eén van de lessen gaat over het rekening houden met mensen die een visuele handicap hebben.

Week van de Toegankelijkheid

De eerste week van oktober staat elk jaar in het teken van toegankelijkheid. Dit jaar loopt de Week van de Toegankelijkheid van 1 tot en met 6 oktober. Deze week is een initiatief van belangenorganisatie Ieder(in) om aandacht te vragen voor de toegankelijkheid van de samenleving voor mensen met een beperking. De week staat dit jaar in het teken van vrijetijdsbesteding en de obstakels die mensen daarbij tegenkomen.

Foto: Pixabay

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!