Menu

Vandaag voor 22:00 besteld, morgen in huis? Liever niet als het extra kost



Lange levertermijn of goedkope bezorging? Consument kiest voor dat laatste.

Steeds vaker bestellen consumenten producten online en steeds meer webshops zetten in op snelle levertijden. 'Vandaag voor 22:00 uur besteld, morgen in huis' is een algemeen bekende belofte geworden. Maar consumenten blijken helemaal niet zo graag extra te willen betalen voor snelle bezorging. Dat blijkt uit recent onderzoek van Descartes. Het technologiebedrijf deed onderzoek onder 1.535 Nederlanders en Vlamingen naar welke verwachtingen zij hebben met betrekking tot het leveren en bezorgen van pakketten.

Lange levertermijn, goedkope bezorging

Zeven op de tien consumenten is bereid om langer op de levering te wachten als er minder bezorgkosten worden berekend. Consumenten zijn vooral bereid om langer te wachten op kleding, elektronica en meubels als zij minder bezorgkosten hoeven te betalen. Meer dan een kwart van de consumenten (26%) vindt goedkope bezorging heel belangrijk, ook als daar een lange levertermijn tegenover staat. Bijna de helft (49%) vindt dit belangrijk en slechts 17% vindt goedkope bezorging helemaal niet belangrijk. Dit in tegenstelling voor boodschappen, daarvoor betalen consumenten wel graag meer voor een snelle bezorging.

Ergernissen bij bezorging

Het onderzoek legde ook ergernissen van consumenten op het gebied van bezorging van pakketten bloot. Met stip op nummer één: de pakketbezorger komt niet binnen het afgesproken tijdslot. Ook een breed tijdslot wekt irritatie op. Daarnaast houden consumenten van transparantie over bezorgkosten. Wanneer de kosten een stuk hoger uitvallen dan vooraf wordt aangegeven, vormt dit een grote ergernis.

What's in it for you?

Wat kunt u als retailer hiervan leren? Op het gebied van levertijd en bezorgkosten valt nog veel winst te behalen. Door consumenten de keuzevrijheid te geven in de lengte van de levertijd en de hoogte van de bezorgkosten, kunt u 70% van de consumenten tevredener maken. Dat is eenvoudig toe te passen door bijvoorbeeld de levertijd met groene en rode blokken aan te geven. De groene blokken zijn goedkoper, bij rode blokken wordt het pakket eerder geleverd tegen bijbetaling.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties