Menu

Mooie cijfers voor omzet detailhandel: online een stijging van ruim 15 procent



Omzet detailhandel

Voor veel bedrijven in de detailhandel is de zomer een lastige periode.Veel mensen zijn op vakantie en door het warme weer blijven klanten vaker weg uit winkels. Hoe scoorde de detailhandel deze zomer ten opzichte van vorig jaar?

Omzetstijging

Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat de detailhandel in juli 2019 3,4 procent meer omzet behaalde dan in dezelfde maand in 2018. Deze stijging in omzet geldt voor zowel de foodsector als de non-foodsector. Met name online werd er meer verkocht: online is in totaal gemiddeld 15,4 procent meer omzet behaald.

Sectoren

Supermarkten hebben gemiddeld 1,7% meer omzet behaald in juli 2019 dan in het jaar ervoor. Voor speciaalzaken was dit niet het geval, daar daalde de omzet in juli met -0,8%. In de non-foodsector zagen vooral meubelzaken en doe-het-zelf winkels hun omzet groeien. Winkels in meubels en woninginrichting (+11,4%) en doe-het-zelf, keukens en vloeren (+ 7,1%) behaalden de meeste omzetstijging in juli 2019. Voor schoenenwinkels (+0,1%) drogisterijen (-0,2%), kleding (-1,4%) en consumentenelektronica en witgoed (-3,4%) was er een minimale stijging of zelfs een daling in omzet.

Online winkels

Het aantal online aankopen blijft ook toenemen in Nederland. Dit is te zien aan de online omzetstijging van 15,4%. Webwinkels, die als hoofdactiviteit verkoop via internet hebben, hebben in 2019 14,8% meer omgezet. Winkels waarvan de online verkoop een nevenactiviteit is, zagen de online omzet groeien met 16,3%. In 2017 winkelde 79% van de Nederlanders tussen de 16 tot 75 jaar online. Met name kleding en sportartikelen werden steeds meer online verkocht. Ook de online verkoop van levensmiddelen steeg.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek