Menu

Nationale Vitaliteitsdag: maak uw werknemers bewuster van het belang van vitaliteit



Nationale Vitaliteitsdag: maak uw werknemers bewuster van vitaliteit

Woensdag 25 september is het weer de Nationale Vitaliteitsdag. Deze dag staat traditioneel in het teken van, u raadt het al, vitaliteit. Steeds meer werkgevers grijpen dit moment aan om iets actiefs te doen met hun medewerkers om zo aandacht te geven aan het belang van vitaliteit. Bent u dit ook van plan of wilt u er meer over weten? Places Nieuws vertelt u alles over deze dag en helpt u op weg met de Vitaliteitsschijf.

Onderdeel van Nationale Vitaliteitsweek

De Nationale Vitaliteitsdag maakt onderdeel uit van de Nationale Vitaliteitsweek, een initiatief van Vitalogisch. Met dit initiatief wil de organisatie vitaliteit en werkgeluk aan elkaar verbinden. Volgens hen gaat vitaliteit over levenskracht en levensenergie. Het begrip is afgeleid van het Latijnse 'vitae', dat leven betekent.

De Nationale Vitaliteitsweek richt zich op werkend Nederland. Het doel van de week is om deze groep bewust te maken van het belang van vitaliteit en met name wat u hier als werknemer zelf aan kunt doen. De focus ligt hierbij ook op het belang van regie nemen over eigen vitaliteit. Tijdens de week wil de organisatie Nederland verbinden met de hashtag #NeemRegie.

De organisatoren van de Nationale Vitaliteitsweek streven ernaar om in 2028 82% van werkend Nederland vitaal en verbonden te hebben.

Vitaliteit

Vitaliteit duidt volgens Vitalogisch op het functioneel stromen van energie, u sterk en fit voelen, lang en onvermoeibaar door kunnen gaan en beschikken over grote mentale veerkracht en doorzettingsvermogen. Volgens hen is vitaliteit in te delen in vijf aspecten die samen de vitaliteitsschijf vormen.

Vitaliteitsschijf

Deze schijf staat centraal tijdens de Vitaliteitsweek. Volgens de organisatie zijn vier aspecten belangrijk voor een goede mate van vitaliteit: lichaam (fysiologisch), geest (psychologisch), omgeving (ecologisch) en zingeving (filosofisch). Zoals te zien in onderstaande afbeelding is er nog een vijfde aspect, vitalogie. Dit begrip heeft betrekking op de leer naar vitaliteit. Het kan worden gezien als 'uitkomst' of 'samenvatting' van de andere aspecten.


Bron: Vitalogisch

1. Fysiologisch (fysiek welzijn)

Doel: gezonde levensstijl
Belangrijke aspecten: dit deel van de Vitaliteitsschijf gaat in op interventies die betrekking hebben op lichaam en levensstijl. Hierbij zijn de volgende vijf aspecten van belang:

  1. Ademhaling: wat is een juiste ademhaling en ademt u ook zo?
  2. Voeding: eet u om te vullen of om te voeden! Wat is gezonde voeding en eet u ook zo?
  3. Beweging: wat is matig intensief bewegen en beweeg ik voldoende?
  4. Ontspanning: na inspanning komt ontspanning! Ontspant u voldoende en welke manier van ontspannen past bij u?
  5. Slapen: weet u hoeveel slaap u nodig hebt en slaapt u voldoende?

2. Psychologisch (mentaal welzijn)

Doel: positieve levenshouding
Belangrijke aspecten: dit deel gaat in op interventies die betrekking hebben op het mentale aspect en gedrag. Hierbij zijn de volgende aspecten van belang:

  1. Mindset: Welke mindset heeft u: een 'fixed' of een 'growth' mindset en op welke manier kan u deze bewust inzetten om vitaler te leven?
  2. Overtuigingen: Welke belemmerende of versterkende overtuigingen beïnvloeden uw vitaliteit?
  3. Emoties: Welke negatieve of positieve emoties beïnvloeden uw vitaliteit?
  4. Persoonlijkheid: Met inzicht in uw persoonlijkheid gaat u uw eigen handelen beter begrijpen en kan u deze positief beïnvloeden.
  5. Zelfwaardering: Hoe kijk u tegen uzelf aan, heeft u een hoge of lage zelfwaardering?

3. Ecologisch (sociaal welzijn)

Doel: gezonde werk / privé omgeving
Belangrijke aspecten: dit deel gaat in op interventies die betrekking hebben op het samenspel tussen u en uw omgeving. Dit zijn drie belangrijke aspecten:

  1. Werksituatie: Welke invloed heeft uw werksituatie op uw vitaliteit heeft en hoe gaat u daar mee om? Bijvoorbeeld: samenwerking met collega's en/of leidinggevende (pesten?) werkplek (daglicht, voldoende groen, flexplek?)
  2. Privésituatie: Welke invloed heeft uw privésituatie op uw vitaliteit en hoe gaat u daar mee om? Bijvoorbeeld: mantelzorg, financiële en/of relatieproblemen
  3. Cultuur: Welk effect heeft de organisatiecultuur (of zelfs de maatschappij) op uw leefstijl en hoe kan u daar beter mee om gaan?

4. Filosofisch (spiritueel welzijn)

Doel: positief levensdoel
Belangrijke aspecten: dit deel gaat in op interventies die betrekking hebben op het waarom, op uw talenten en op uw drijfveren.

  1. Talenten: Weet u wat uw (latente) talenten zijn en doet u het werk dat bij uw talenten past?
  2. Drijfveren: Wat drijft u, waar komt u uw bed voor uit, doet u het werk waarvoor u op deze wereld bent?
  3. Waarden: Weet u wat uw normen en waarden zijn en hoe deze uw vitaliteit mogelijk beïnvloeden?
  4. Innerwhy: Wat is uw innerlijke waarom én die van de organisatie ofwel weet u wat uw persoonlijke missie is en sluit deze aan bij die van uw organisatie?
  5. Zingeving: Doet u zinvol werk dat er toe doet?

5. Vitalogisch (zelfbewustzijn)

Doel: intrinsieke motivatie
Belangrijke aspecten: dit laatste deel gaat in op interventies die betrekking hebben op de nut & noodzaak en keuzes die u dient te maken om vitaler te leven.

  1. Beeldvorming: Het wat, hoe & waarom van vitaliteit ofwel, wat is vitaliteit?
  2. Bewustwording: Meten = (z)weten! Hoe is het met uw vitaliteit of die van uw organisatie gesteld?
  3. Oordeelsvorming: Welk signaal of welke trigger (klacht/pijn/verlangen) ervaart u of de organisatie en wat kan/wilt u hiermee?
  4. Besluitvorming: Succes begint met doen! Welke eerste stap gaat u, of uw organisatie, ondernemen om in actie te komen?
  5. Zelfleiderschap / Zelfregie: Leidt u uw leven of leidt het leven u?

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek