Menu

De herfst is begonnen: zo gaat u om met een herfstdip bij medewerkers



Herfstdip

De herfst is inmiddels officieel begonnen. Het seizoen loopt van maandag 23 september tot zondag 22 december. De herfst staat bekend om veel regen, wind en lagere temperaturen. Veel mensen vinden het jammer dat het zomerse weer officieel is afgelopen, anderen kunnen niet wachten om de warme truien uit de kast te trekken. Doordat het dagelijks eerder donker wordt kunnen mensen last krijgen van een herfstdip. Hoe herkent u een herfstdip bij uw medewerkers en wat kunt u eraan doen? Places Nieuws zocht het uit.

Meer daglicht

Moeheid, lusteloosheid en trek in veel eten zijn veel voorkomende symptomen van een herfstdip. Een gebrek aan daglicht is een belangrijke veroorzaker. Mensen hebben daglicht nodig om cortisol aan te maken, een hormoon dat ons wakker, aandachtig en stressbestendig houdt. In de herfst wordt het eerder donker en zien we minder daglicht. Vooral mensen die fulltime werken en in het donker naar het werk gaan en in het donker weer terug komen hebben een gebrek aan het nodige daglicht. Wat te doen om het gebrek aan daglicht tegen te gaan?

  • Zorg ervoor dat medewerkers overdag voldoende tijd in de buitenlucht doorbrengen. Organiseer een lunchwandeling in de buitenlucht tijdens de pauze. Wandelen is niet alleen goed voor het zien van daglicht, het is ook goed om nieuwe energie en inspiratie op te doen. Lunchwandelen kunt u promoten met informatie over leuke routes, lunch wandelaars belonen met bijvoorbeeld een stappenteller, wedstrijdjes organiseren en wandelen voor een goed doel.

Gezond eten

Gezonde voeding kan werken als een natuurlijk antidepressivum en kan dus helpen om een herfstdip tegen te gaan. Moedig medewerkers aan om eens kritisch naar hun voeding- en bewegingspatroon te kijken. Ongezonde voeding zorgt ervoor dat een lichaam te weinig bouwstenen heeft om serotonine aan te maken. Serotonine beïnvloedt het dag- en nachtritme, eetlust, lichaamstemperatuur en stemming. Iemand met voldoende serotonine voelt zich rustig en ontspannen, bij een gebrek aan serotonine voelt iemand zich juist gejaagd en angstig. Wat kunnen medewerkers het beste eten en hoe kunt u dit stimuleren?

  • Een gezond voedingspatroon bestaat uit vitamines, de juiste eiwitten en goede vetten.
  • De beste eiwitten haalt u uit eieren, hüttenkäse, kip, volkoren producten, vis, peulvruchten, griekse yoghurt, noten en bladgroenten.
  • Gezonde vetten haalt u uit vette vis (zoals tonijn, zalm, haring, makreel), gemalen lijnzaad, avocado, olijven en olijfolie, noten en pindakaas, zaden en groenten.
  • Zorg er daarnaast voor dat u voldoende vitamines binnen krijgt. Vitamine C zit bijvoorbeeld veel in de tropische vrucht Guave, rode paprika, peterselie, kiwi en broccoli. Vitamine D zit vooral in zalm, forel, makreel maar ook in een gekookt ei, halvarine, roomboter en halfvolle melk.
  • Als u in ieder geval bruin volkoren brood eet, veel groente en fruit en daarnaast regelmatig wat noten en zaden en soms rood vlees en vette vis komt u al een heel eind.
  • Gezonde voeding op de werkvloer kunt u op verschillende manieren stimuleren. Bijvoorbeeld door het traditionele koekje bij de koffie vervangen door snackgroente, u kunt een grote schaal met fruit of diverse nootjes klaarzetten en gezonde broodjes aanbieden in de kantine.

Ga de herfstdip tegen

Er zijn nog meer manieren om de strijd tegen een herfstdip aan te gaan. Zo kan het slikken van vitamine D-supplementen helpen om meer vitamine D aan te maken. Door het beperkte aantal daglichturen maakt uw lichaam tijdens de herfst minder vitamine D aan en meer melatonine. Hierdoor voelt u zich vermoeider en lustelozer dan in de lente en zomer. Daarnaast is het belangrijk om regelmaat in uw slaappatroon en voedingspatroon te houden. Hierdoor blijft zowel uw energieniveau als stofwisseling op peil. Tot slot kan sporten ontspannend werken en een energieboost geven. U kunt uw medewerkers informeren door bijvoorbeeld een poster op te hangen met tips tegen een herfstdip.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek