Menu

Battle your burn-out: vier eye-openers



Vier tips die u mogelijk kunnen helpen in stressvolle tijden!

Voelt u zich wel eens emotioneel uitgeput door uw werk? Of voelt u zich regelmatig leeg na een werkdag? U bent niet alleen: één op de zeven werknemers heeft burn-out klachten. Deze klachten zijn het gevolg van ingrijpende maatschappelijke veranderingen, zoals de druk om altijd bereikbaar te moeten zijn en de overmaat aan (online) prikkels. De gemiddelde duur van een burn-out is acht maanden, zo blijkt uit cijfers van Arboned. In die tijd zult u zich vaak futloos voelen, maar u kunt wel degelijk vechten tegen de burn-out: battle your burn-out. Dit zijn vier tips die u mogelijk kunnen helpen in stressvolle tijden.

#1 Doe wat u leuk vindt

Een burn-out kenmerkt zich onder andere door moeheid en nergens meer plezier aan beleven. Met dat laatste kunt u aan de slag: stel een lijst op met een aantal dingen die u leuk vindt om te doen. Onderneem iedere dag één van de dingen van deze lijst. Ook wanneer u er eigenlijk geen zin in heeft, want deze activiteiten zijn een welkome afleiding van uw piekergedachten en geven u nieuwe energie.

#2 Denk aan body en mind

Uw body én mind verdienen aandacht: u heeft uzelf waarschijnlijk geestelijk én lichamelijk in de steek gelaten. Het is tijd om in beweging te komen door dagelijks lichamelijke activiteiten te doen. Dat is een ideale manier om uw lichaam opnieuw te leren kennen: u weet daardoor wanneer u moe wordt en het rustiger aan moet doen. Ook gezonde voeding en regelmaat dragen bij aan uw herstel. Denk daarbij aan het eten, drinken en slapen op vaste tijden. Voor veel mensen helpt het om dagelijks yoga- of meditatieoefeningen te doen om helemaal tot rust en in balans te komen.

#3 Zet uw gedachten op papier

Als u eenmaal uw rust gepakt heeft en langzaamaan weer verschillende activiteiten onderneemt, is het goed om de oorzaken van de spanning en stress in uw hoofd en lichaam op een rij te zetten. Bespreek dit vooral met anderen, zoals een huisarts of bedrijfsarts. Natuurlijk kan het ook al opluchten om uw ei kwijt te kunnen aan uw vrienden en familie. Door erover te praten lukt het vaak beter om de situatie te begrijpen en gebeurtenissen te verwerken.

#4 Zoek naar oplossingen

Nu u een duidelijk overzicht heeft van de oorzaken van uw burn-out, kunt u daadwerkelijk de strijd aan gaan. Voor al uw problemen is een oplossing te bedenken. De dingen waardoor u overspannen raakte, lossen zich meestal niet vanzelf op. Het helpt als u de oplossingen zelf vindt. Hoe kunt de omstandigheden op het werk en thuis veranderen zodat ze minder spanning geven? Welke activiteiten kosten zoveel energie dat u ze beter kunt laten vallen? Het kan u ook helpen om een cursus te volgen waarin u beter met moeilijkheden om leert gaan, bijvoorbeeld gericht op het structureel indelen van uw dag. Op internet en in zelfhulpboeken is ook veel te vinden.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek