Menu

Mogelijk staken chauffeurs van streekvervoerders wegens hoge werkdruk

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Vervoer

Mogelijk staken chauffeurs van streekvervoerders wegens hoge werkdruk

Mogelijk staken chauffeurs van streekvervoerders wegens hoge werkdruk

Chauffeurs van streekvervoerders willen aandacht voor de hoge werkdruk. Op verschillende manieren probeerden ze al de aandacht te trekken van hun werkgevers, maar hun acties hebben tot nu toe niets opgeleverd. Nu stellen ze hen een ultimatum. Als de werkgevers niet ingaan op de eisen, dan organiseert de FNV samen met de chauffeurs een staking.

WC-bezoek

De voornaamste klacht van chauffeurs van streekvervoerders is ze dat vaak diensten moeten draaien van 4 uur. Tijdens zo'n dienst hebben zij niet de mogelijkheid om tussendoor een keer naar de wc te gaan. Paula Verhoef, de eerste cao-onderhandelaar van de FNV vindt dit onverantwoord. Ze noemt dat de chauffeurs "steeds verder opgejaagd en uitgeknepen" worden door hun werkgevers.

Mislukte acties

De FNV geeft aan al maandenlang in onderhandeling te zijn over de cao van de chauffeurs. Werkgevers zijn tot dusver niet ingegaan op de wensen van de chauffeurs. Om aandacht te trekken hebben buschauffeurs al ludieke acties georganiseerd met dixi"s achter een bus, als verwijzing naar het gebrek aan plaspauzes.

Staken

De FNV heeft aangekondigd dat wanneer de werkgevers niet ingaan op de eisen van de chauffeurs, er een 24-uursstaking zal plaatsvinden op donderdag 4 januari. Werkgevers krijgen tot 2 januari 12 uur de tijd om in te gaan op de eisen. De chauffeurs willen minder krappe dienstroosters, waarbij om de twee uur een mogelijkheid is om naar het toilet te gaan. Tevens willen ze een loonsverhoging van 3,5 procent per werknemer, wat neerkomt op zo'n 100 euro bruto per maand.

Streekvervoer

De chauffeurs in kwestie zijn werkzaam bij bedrijven als Connexxion, Syntus en Arriva die in een bepaalde regio het openbaar vervoer regelen. Het gaat in totaal om zo'n 13.000 medewerkers.

De verschillende maatschappijen zijn vertegenwoordigd in de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV). De voorzitter van de vereniging Fred Kagie vindt dat de bonden halverwege de onderhandelingen al weggelopen zijn. Hij geeft aan altijd open te staan voor een gesprek met een bond, maar dat hij niet zomaar overstag gaat en daar dus meer onderhandeling voor nodig is. De voorzitter van de VWOV laat weten opnieuw in gesprek te willen met de bonden. Als dit gesprek succesvol is, zit er dus een kans in dat het uiteindelijk niet tot een staking komt.

Foto: Pixabay

Reacties



Even geduld alstublieft...