Menu

Elke 10 minuten intercity treinen tussen 9 grootste steden in Nederland



10 minuten intercity treinen

Op zakelijk gebied is voor veel MKB'ers de auto hét traditionele voorkeursvervoermiddel. Toch kiezen steeds meer ondernemers voor een combinatie van trein en auto, aldus Hans Verkerk van NS Zakelijk. Deze trend vertaalt zich onder meer in de toename van het aantal NS Businesscards.

Tienminutennetwerk

In 2040 moet in negen grote Nederlandse steden iedere tien minuten een trein rijden. Dat staat in het Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040 die staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) begin dit voorjaar heeft gestuurd naar de Tweede Kamer. Dit voorstel beschrijft om het openbaar vervoer over twintig jaar beter te laten aansluiten op de reizigersvraag. Met dit plan wil Nederland inspelen op het toenemende aantal reizigers met het ov. In 2019 maken ruim een miljoen reizigers dagelijks gebruik van de trein. Er wordt verwacht dat het aantal treinreizigers in 2040 zo'n 30 tot 40 procent hoger uitvalt. Daarnaast wordt op deze manier groen reizen gestimuleerd, om in plaats van de auto de trein te nemen en zo de CO2-uitstoot te beperken. Sinds 2017 is reizen met de trein in Nederland al C02-neutraal, aangezien alle treinen van de NS en overige spoorvervoerder volledig op windstroom rijden.

Samenwerking

De staatssecretaris ziet het spoornet met tienminutentreinen als oplossing om de bereikbaarheid van onder meer de Randstad, Breda, Arnhem-Nijmegen, Zwolle en Eindhoven te verbeteren. Het rapport is opgesteld in samenwerking met provincies, metropoolregio's, vervoerders en ProRail. Alle partijen zijn erover eens dat flinke investeringen nodig zijn om de reizigersvraag tegemoet te komen en CO2-uitstoot te reduceren. Met deze ontwikkelingen wil Nederland het voor organisaties aantrekkelijker maken om meer met openbaar vervoer te reizen en vaker de auto te laten staan. Tegen die tijd zal het aantal auto's dat rijdt op fossiele brandstoffen in 2040 ook flink zijn afgenomen.

Grensverleggend

ProRail-topman Pier Eringa liet weten dat het wat hem betreft nog een 'tandje ambitieuzer' mag. Hij ziet dit plan het liefst in 2030 al van start gaan. De betrokken reizigersorganisaties pleiten ook voor een daadkrachtiger en sneller optreden. Stientje van Veldhoven laat weten ook over grenzen heen te willen kijken. Momenteel is het hogesnelheidsnetwerk naar een wereldsteden als Parijs of Londen een voorbeeld van hoogwaardige snelle verbinding. Wat haar betreft moet die in de toekomst ook tussen Nederland en Duitsland komen, zei ze tegen Radio 1. Dit zou geschikt zijn als alternatief voor het vervuilende vliegtuig.

Onzekerheid

Alhoewel het voorstel al op tafel ligt, zijn de plannen voor 2040 nog niet heel concreet. Het huidige regeerakkoord heeft namelijk geen geld gereserveerd voor infrastructurele ingreep van dit formaat. Het Toekomstbeeld 2040 is dan ook vooral bedoeld als handvat voor de toekomstige kabinetten. Doordat er nog geen concreet voorstel op tafel ligt, kunnen openbaarvervoer specialisten dan ook beperkt reactie geven op de visie voor 2040, aldus Henk Meurs, hoogleraar Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit aan de Radboud Universiteit.


Filedruk

Niet alleen de groene gedachte speelt een rol. Hans Verkerk van NS Zakelijk benoemt dat treinreizigers gezonder en minder gestresst zijn dan mensen die alleen per auto reizen. Het van en naar het station reizen draagt bij aan de dagelijkse beweging en mensen vinden het prettig om te lezen, werken of muziek te luisteren onderweg. De toekomst van de 'tussen woon en werk pendelende forens' ligt volgens hem in de flexibiliteit. Een mix van trein, bus, auto en fiets en slimme apps die straks aangeven waar mensen het beste een werkafspraak kunnen maken zorgen voor tijdwinst en kostenbesparing. Volgens Verkerk zal het MKB een belangrijke rol spelen in deze ontwikkeling. Hoe reist u morgen naar het werk?

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek