Menu

Elk jaar weer meer files op de Nederlandse wegen: zijn er oplossingen?



Files

Door sneeuwval stonden veel mensen deze week in de file. Dinsdagavond heeft de ANWB zelfs de langste file ooit gemeten. Volgens de verwachtingen zullen de files op snelwegen de komende jaren alleen maar langer worden. Dit komt doordat het aantal auto's op de Nederlandse wegen harder groeit dan het asfalt dat er jaarlijks bijkomt. In 2016 kostte dit de samenleving al zo'n 3 miljard euro. Dit zijn directe kosten die worden veroorzaakt door verloren werktijd en extra reiskosten wegens omrijden.

Toename aantal files

Het aantal files is in 2018 al met 20 procent gestegen in vergelijking met 2017, blijkt uit de dienst verkeersinformatie van de ANWB. Met name wegen in de regio's Rotterdam en Den Haag hadden het afgelopen jaar de meeste files. De zwaarste spits in 2018 vond plaats op de avond van 1 november. Hevige regen veroorzaakte toen een groot aantal ongelukken waardoor veel opstoppingen ontstonden. In vergelijking tot 2017 nam alleen in het noorden het fileprobleem af. In de provincies Gelderland, Overijssel, Noord-Brabant en Limburg nam de hoeveelheid file alleen maar toe.

Onenigheid ANWB en Rijkswaterstaat

Hoewel de ANWB dinsdagavond de langste file ooit heeft gemeten stelt Rijkswaterstaat dat Nederland wel langere files heeft gezien. ANWB registreerde dinsdagavond 2.300 kilometer file terwijl Rijkswaterstaat 'slechts' 525 kilometer file registreerde. Het verschil tussen deze registraties is te verklaren door de manier waarop de organisaties de files meten. Zo meet ANWB vertragingen op snelwegen en provinciale wegen terwijl Rijkswaterstaat via zogenaamde meetlussen onder het wegdek files meet. Daarnaast hanteren de organisaties ieder een verschillende definitie aan file. ANWB spreekt al van file bij vertraging en Rijkswaterstaat heeft strengere criteria.

Oplossingen?

Verkeershoogleraar Immers denkt niet dat extra rijstroken het fileprobleem op gaan lossen. Hij is voorstander van invoering van een prijsmechanisme waarbij autobestuurders op drukke momenten meer betalen. Dit wordt door het kabinet voorzichtig getest met vrachtverkeer. Sommige mensen hopen dat zelfrijdende auto's in de toekomst een oplossing voor het fileprobleem zijn. Volgens Immers valt dit tegen, het duurt ten eerste nog lang voordat zelfrijdende auto's de weg op gaan en het is de vraag of auto's nog dichter op elkaar kunnen gaan rijden om files te voorkomen.

Ondernemers

Als ondernemer kun je zelf ook dingen doen om files te voorkomen. Neem een keer de trein of de fiets naar een afspraak en probeer niet met de auto de weg op te gaan tijdens de spits. Probeer vanuit thuis te werken of ga pas op pad als de files voorbij zijn. Als je toch de weg op moet is het verstandig om gebruik te maken van actuele verkeersinformatie zodat je files kunt vermijden. Als 10 procent van de auto's over actuele verkeersinformatie zou beschikken zou er al 1 procent minder vertraging zijn, aldus TrafficQuest.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek