Menu

De vraag naar tuinplanten stijgt: zijn de tuincentra online klaar voor meer bezoekers?



De vraag naar tuinplanten stijgt: zijn de tuincentra online klaar voor meer bezo

Na de droge zomer van 2018, zien tuincentra de vraag naar tuinplanten flink toenemen. Dit begon al in het afgelopen najaar en ook nu zijn mensen massaal op zoek naar nieuwe tuinplanten. Ondanks dat tuincentra en kwekerijen rekening hielden met de drukte, kunnen ze de vraag amper bijhouden. Naast de gortdroge zomer, is de drukte ook te danken aan de goede economische situatie in Nederland. Naast het klassieke tuincentrum, hebben ook steeds meer tuincentra webshops. En ook hier stijgt de vraag. Places Nieuws bekeek in hoeverre de websites van Nederlandse tuincentra klaar zijn voor de toenemende vraag.

SSL-beveiligd

In totaal zijn 590 werkende websites bekeken. Als eerste is onderzocht hoeveel websites in het bezit zijn van een SSL-certificaat. Dit is te herkennen aan het sleuteltje in de adresbalk en aan de 'https' in de URL. Het certificaat geeft aan dat de website beveiligd is tegen internetcriminelen die persoonlijke gegevens proberen over te nemen wanneer iemand deze achterlaat op de website. Op websites met deze twee beveiligingskenmerken kunt u dus gerust persoonlijke gegevens achterlaten.

Bijna 40% niet beveiligd

Uit de analyse blijkt dat een kleine 40% van de werkende websites niet SSL-beveiligd is.
Bij deze websites zijn bezoekers dus niet zeker van een veilige verwerking van persoonsgegevens. De tuincentra achter deze websites brengen zo niet alleen bezoekers in gevaar, ze lopen ook veel potentiële bezoekers (klanten) mis. Beveiligde websites scoren namelijk ook veel beter in de zoekresultaten van Google. De zoekmachine-software van Google heeft namelijk een voorkeur voor websites met een SSL-certificaat.

Gebruiksvriendelijkheid: Slechts 26% voldoet aan de eisen

Naast veiligheid kunt u uw klanten een veel prettiger websitebezoek bieden door uw website responsive te maken. Dit wil zeggen dat uw website zich automatisch aanpast aan de schermen van verschillende mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. Voor het meten van de gebruiksvriendelijkheid zijn 119 websites bekeken. Van deze websites blijkt slechts 26% gebruiksvriendelijk te zijn. Het overgrote gedeelte (74%) past haar website dus niet goed aan aan mobiele apparaten. Ook dit is nadelig voor uw positie in Google, dat gebruiksvriendelijke websites een stuk zwaarder laat wegen dan niet-gebruiksvriendelijke websites.

Nog veel winst te behalen

Het overgrote deel van de websites van tuincentra blijkt dus niet in staat om bezoekers een veilig en prettig bezoek te garanderen. Dit zal bezoekers op termijn weghouden van deze websites en kan leiden tot flinke imagoschade. Dus, zorg voor een beveiligde en gebruiksvriendelijke website. Niet alleen verhoogt het uw betrouwbaarheid, ook maakt u het voor potentiële klanten prettig om uw website vanaf verschillende apparaten te bezoeken. Daarnaast kan het uw zoekmachineoptimalisatie (SEO) een flinke boost geven.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek