Verlaten bezoekers uw website? Dat ligt waarschijnlijk hier aan! [infographic]



Uw website moet aantrekkelijk zijn voor de bezoekers, hoe pakt u dat aan?

Op uw website wilt u zoveel mogelijk bezoekers, en nog belangrijker: de juiste bezoekers. Bezoekers die echt interesse hebben in wat u te bieden heeft. Natuurlijk moet u hen wel blijven aanspreken met uw website. Helaas gebeurt dat niet altijd. Automatisch afspelende video's, een overdaad aan advertenties, niet-werkende links… Kleine imperfecties kunnen al snel een grote bron van irritatie zijn voor websitebezoekers. Heeft u wel eens kritisch naar uw eigen website gekeken? Of heeft u totaal geen idee wat de zwakke punten zijn? Places.nl zet een aantal redenen waarom websitebezoekers afhaken op een rij.

#1 Content behoeft verbetering

Klanten bezoeken uw website gemiddeld vijf keer voordat zij daadwerkelijk een aankoop doen. Daarbij zijn een aantal factoren van belang. Denk bijvoorbeeld aan content: als uw website beperkte of irrelevante content bevat, haakt tot wel 44% van de bezoekers af. Daarbij is het ook belangrijk om duidelijk te maken wat uw bedrijf precies doet en wat u voor bezoekers kunt betekenen.

#2 Contactinformatie ontbreekt

Consumenten vinden het prettig om naar aanleiding van uw website meteen in actie te komen en contact op te nemen. Duidelijke en uitgebreide contactinformatie zorgt namelijk voor een gevoel van betrouwbaarheid. Nodig bezoekers vooral uit om contact met u op te nemen en maak het ze zo gemakkelijk mogelijk.. Denk daarbij aan een klikbaar e-mailadres en telefoonnummer. Plaats ook een stukje over uzelf en binnen welke termijn bezoekers reactie kunnen verwachten.

#3 Onduidelijk menu

Voor bezoekers is een lastig te navigeren website een struikelblok. Complexe of inconsistente navigatie kan bij websitebezoekers zorgen voor een gevoel van hulpeloosheid, verwarring en boosheid. Alles behalve de emoties die u als bedrijf wilt oproepen bij uw doelgroep. Zorg voor een logische menustructuur die iedereen kan begrijpen. Zet uw menu op een centrale plaats op uw website die opvalt. Wordt uw menu te lang? Een sitemap biedt uitkomst.

#4 Uw website laadt niet snel genoeg

De snelheid van uw website is ook bepalend voor de indruk die uw website achterlaat op bezoekers. Maar liefst driekwart van de mensen zegt af te haken als een pagina niet snel genoeg laadt. Geen wonder dat een lange wachttijd ervoor zorgt dat uw online verkoop keldert. In de meeste gevallen moet het niet langer dan vijf seconden duren voordat de betreffende pagina geladen is. Er zijn meerdere oorzaken waarom uw website langzaam laadt. Er kunnen te grote afbeeldingen of complexe systemen op uw website staan die keer op keer geladen moeten worden. Probeer dit te achterhalen en aan te pakken. Dat zorgt voor meer tevreden websitebezoekers en daarmee waarschijnlijk meer aankopen.

#5 Weinig interactiviteit

U wilt natuurlijk dat websitebezoekers uw bedrijf herinneren. De kans dat een saaie website met weinig interactiviteit en opvallende elementen zal blijven hangen is klein. Niets mis met een minimalistische website, maar zorg wel dat het design er spik en span uit ziet. En onthoud ook dat uw website zo ingericht moet zijn dat bezoekers meteen vinden wat zij zoeken. Overweeg eens om een blog of forum op te starten op uw website. Ideaal voor interactiviteit met uw bezoekers.

#6 Uw website is niet up-to-date

De goede balans tussen interactiviteit, design en content gevonden? Dan kunnen bezoekers alsnog afhaken. Een van de redenen: uw website wordt niet regelmatig geüpdatet. Vergeet dus niet om uw website tijdig te vernieuwen. Bezoekers zijn namelijk op zoek naar 'fresh content'. Dat zorg voor een verhoging van de interesse in uw website én zorg ervoor dat uw website hoger scoort in de zoekmachine resultaten.

#7 Uw website is niet mobielvriendelijk

Het gebruik van mobiele apparaten is de afgelopen jaren natuurlijk sterk toegenomen. Daarom is het belangrijk dat uw website responsive is. Dat houdt in dat de website zich aanpast aan het formaat van het scherm waarop de website bekeken wordt. Of dit nu een desktop, laptop, tablet of smartphone is. Niet alleen fijn voor de bezoekers, maar ook voor uw positie in Google.

#8 Teveel advertenties

Heeft u wel eens een website afgesloten vanwege de pop-up advertenties? 81% van de websitebezoekers wel! Natuurlijk is het logisch dat u op uw website wilt adverteren voor eigen producten of acties. En dat u inkomsten wil genereren door advertenties is ook begrijpelijk. Let wel op dat u niet teveel gebruikmaakt van advertenties. Een overdaad wekt namelijk irritatie op bij bezoekers, met als gevolg dat u niets haalt uit de advertentie én niets uit het bezoek van de website. Verwerk advertenties op een subtiele manier in uw design.

#9 Teveel tekst

Teveel is nooit goed en dat geldt zeker ook tekst. Bezoekers van uw website willen zo snel mogelijk aan informatie komen en zo snel mogelijk deze informatie lezen of bekijken. Stel uw tekst daarom goed en overzichtelijk op. Lange, onoverzichtelijke teksten zijn helemaal niet fijn om te lezen voor bezoekers. Denk eens aan de volgende punten om uw tekst zo 'clean' mogelijk te maken:

  • Gebruik regelmatig een enter, bijvoorbeeld na twee of drie zinnen;
  • Gebruik afbeeldingen en video's wanneer dat kan;
  • Gebruik kopteksten om je teksten goed in te delen;
  • Maak uw teksten niet al te lang (uitzonderingen natuurlijk daargelaten). Een tekst tussen de 300 en 700 woorden is vaak een goed uitgangspunt.

Foto: Canva


Delen:



Reacties