De kansen van Instagram voor de bloemist op social media



De kansen van Instagram voor de bloemist op social media

Mensen zijn tegenwoordig erg visueel ingesteld. Steeds meer mensen voelen zich enorm aangetrokken tot mooie foto's op social media. Veel bedrijven, waaronder bloemisten, ontkomen niet meer aan social media. Waar de bloemisten een voordeel hebben op andere bedrijven? Hun producten zijn in het echt al prachtig om te zien! Ideaal om online mee te pronken! Maakt jouw bloemist al gebruik van social media? En hoe doen de best beoordeelde bloemisten het online? Places.nl onderzocht deze vragen en daar kwamen enkele interessante dingen uit.

De drie best beoordeelde bloemisten

Op Telefoonboek.nl zijn 3902 bloemisten te vinden die geregistreerd zijn op het platform. Hier kunnen klanten ook reviews en ratings achterlaten om de desbetreffende bloemist verder te helpen. Op basis van deze reviews en ratings zijn er drie bloemisten gekozen die het beste uit de test komen. De drie beste beoordeelde bloemisten zijn:

  • Bloem met Stijl - Eerbeek (60 beoordelingen met een gemiddelde van een 10)
  • BLOEM nr. 61 - Pernis (18 beoordelingen met een gemiddelde van een 10)
  • Villa Vivante - Maastricht (15 beoordelingen met een gemiddelde van een 10)

De bezoekers van de bloemenwinkels hebben de winkels over het algemeen beoordeeld op basis van het uiterlijk van de winkel, de aantrekkelijke prijzen en de deskundigheid van het personeel. Voor de klant gaat het bij bloemisten vaak om de totale ervaring. Deze ervaring zou niet moeten stoppen wanneer de klant de winkel uitloopt om naar huis te gaan. De ervaring zou moeten doorlopen iedere keer dat de klant zijn of haar telefoon oppakt en social media bekijkt.

Hoe doen de drie bovengenoemde bloemisten dit? Hiervoor wordt gekeken naar de social media kanalen van de bloemenzaken.

Social media

Villa Vivante

Volgens de reviews op Telefoonboek.nl is Villa Vivante de beste bloemist van Maastricht. De klanten vinden de winkel er netjes en mooi uitzien en het is een echte aanwinst voor Maastricht. Op Facebook is Villa Vivante erg actief. Ze plaatsen meerdere keren per week berichten en foto's en maken de berichten ook altijd vragend zodat hun volgers antwoord kunnen geven in de reacties. Bijna alle foto's hebben eenzelfde filter zodat ze warm overkomen. Veel close-ups van bloemen worden online geplaatst. Het valt op dat de foto's vooral veel geliked worden op Facebook. Instagram blijft daarbij een beetje achter. Facebook is dan ook het meest consequente kanaal. Villa Vivante is hier het meest actief op en dit is dan ook de plek met de meeste volgers.

BLOEM nr. 61

Waar Villa Vivante erg actief is op social media, is BLOEM nr. 61 dit juist niet. Het enige social media kanaal dat zij hebben, is Facebook. Dit kanaal wordt niet erg vaak gebruikt. De enige momenten waarbij hier activiteit op te zien is, is bij bijzondere gelegenheden die goed voor de zaak zouden zijn. Denk hierbij aan feestdagen als Kerst, Nieuwjaar en Valentijn. Op dit moment hebben ze ook nog altijd de banner van Valentijn. Ondanks dat er niet erg veel activiteit te zien is op Facebook, zijn de recensies hier wel erg goed. Veel klanten zijn tevreden over de bloemist en komen graag terug. Dat de bloemist niet veel met social media doet, is ook te zien in het aantal volgers, dat lager uitvalt dan het aantal van Villa Vivante.

Bloem met Stijl

Net als bloemist BLOEM nr. 61 heeft de best beoordeelde bloemist geen Instagram. Het enige social media kanaal dat Bloem met Stijl onderhoudt, is Facebook. In de reviews die op Telefoonboek.nl staan, wordt veel gepraat over de unieke bloemstukjes die de winkel heeft. Deze bloemstukjes zou je nergens anders tegenkomen. Enkele van die stukjes zie je terugkomen in de berichten en foto's op Facebook. Op dit moment lijkt Bloem met Stijl actief het social media kanaal te gebruiken om contact te onderhouden met hun klanten, maar dit hebben ze niet altijd gedaan. Tussen juli en oktober 2019 is er nauwelijks iets gepost, pas sinds december zijn ze actief dingen aan het plaatsen. De berichten zorgen voor reacties van de klanten en een hele hoop likes.

Wat kan social media voor bloemisten betekenen?

Wat opvalt is dat maar één van de drie onderzochte bloemisten Instagram gebruikt als medium. Dit is bijzonder aangezien Instagram het perfecte kanaal lijkt te zijn voor bedrijven met een visueel mooi product. Instagram is een social media kanaal waarbij alles draait om het laten zien van foto's. Waar bij Facebook ook vaak nog berichten worden geplaatst zonder visualisatie, is dit bij Instagram niet mogelijk. Voor de drie onderzochte bloemisten kan het erg veel opleveren als ze nog eens goed in Instagram kunnen duiken. Hier zouden ze enorm veel volgers aan over kunnen houden.

Alle drie de bloemisten onderhouden Facebook, maar het is wel opvallend dat de bloemist die het meest actief is op Facebook ook de meeste volgers en likes weet te genereren. Ook zijn de foto's die Villa Vivante plaatst letterlijk prachtplaatjes om naar te kijken, waardoor klanten een goed beeld krijgen van de mooie bloemen en planten die ze verkopen.

Conclusie

Bloemisten onderhouden massaal Facebook, maar wanneer je dit doet, moet je het ook goed doen. Plaats regelmatig foto's en berichten om de volgers tevreden te houden. Op deze manier krijg je ook steeds meer volgers en likes. De bloemist die het meest consistent berichten plaatst, heeft de meest actieve volgers.

Ook is Instagram een kanaal waar kansen liggen voor bloemisten. Instagram is het kanaal om foto's te plaatsen te en delen met een grote groep volgers. Voor bedrijven die zulke prachtige producten verkopen, kan Instagram een goede aanvulling zijn op het huidige social media beleid. Daarnaast doen foto's die erg veel kleur bevatten het beter dan foto's die minder kleurrijk zijn.

Want waarom zou je die prachtige bloemen niet met iedereen willen delen?

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek