Menu

Infographic: Je website optimaliseren voor mobiel gebruik, zó doe je dat!

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Uw website

Infographic: Je website optimaliseren voor mobiel gebruik, zó doe je dat!

Vijf tips om jouw website te optimaliseren voor mobiel gebruik.

Is jouw website al mobielvriendelijk, snel en biedt het een optimale gebruikerservaring? Het aandeel aan websiteverkeer dat van een mobiel apparaat komt neemt namelijk steeds meer toe: vorig jaar kwam 31,48 procent in Nederland al vanaf een mobiel apparaat, inmiddels is dat 33,20 procent. Het is belangrijk om in te spelen op de mobiele gebruiker: voor bezoekers van jouw website is gebruikservaring zeer belangrijk. Gebruiksvriendelijke websites presteren beter, scoren beter en behalen meer resultaten. Niet alleen voor bezoekers is het belangrijk dat je website mobile-first is, ook Google houdt er rekening mee. De zoekmachine controleert websites tegenwoordig als eerste op mobielvriendelijkheid. Tijd om ervoor te zorgen dat jouw website mobile-first is. Hoe pak je dat aan? In dit artikel lees je vijf tips.

1. Maak je website responsive

Bij responsive design past het uiterlijk van je website zich automatisch aan op de schermgrootte van je bezoekers. Of ze nu op een 4 inch telefoonscherm of een 17 inch computerscherm je website bekijken, je bezoekers hebben altijd een optimale ervaring. De elementen van je website klappen hierbij in, omdat de pagina's anders erg lang worden. Dit wordt ook wel breakpoints genoemd, per breakpoint kun je ervoor kiezen om content te verbergen.

2. Maak keuzes in content

Mobile-first helpt in het maken van keuzes, vooral op het niveau van content. Content wordt op mobiele telefoons als één kolom weergegeven vanwege de beperkte schermgrootte, waardoor de prioriteit van verschillende onderdelen erg belangrijk wordt. Na het brainstormen over welke onderdelen er überhaupt op een pagina komen te staan, is het vervolgens zaak om te bepalen in welke volgorde de items weergegeven zullen gaan worden. Het is ook belangrijk om te onthouden dat desktop gebruikers en mobiele gebruikers soms compleet andere content zoeken. Misschien wil een mobiele gebruiker gemakkelijk adresgegevens vinden van jouw bedrijf en wil een desktop gebruiker een uitgebreid artikel lezen over jouw bedrijf.

Drie dingen om over na te denken bij het maken van beslissingen over content:

  1. Wat is de actie die de websitebezoeker uit moet voeren? Wil je bijvoorbeeld dat deze bezoeker zich inschrijft voor een nieuwsbrief of wil je liever dat hij een contactformulier invult?
  2. Welke 300 woorden moet ik vertellen? De gemiddelde lengte voor een tekst voor mobiele gebruiker is ongeveer 300 woorden en daarin moet de kernboodschap natuurlijk wel beschreven staan.
  3. Wat is de zin die mijn bezoeker als eerste leest? Het scherm is een stuk kleiner en er staat minder tekst op, het is daarom belangrijk om met de eerste zin die de bezoeker leest gelijk een goede indruk te geven van wat je wilt en doet.

3. Schrijf aangepaste teksten

Ook de teksten voor een mobile-first website verschillen van de teksten van een website die voornamelijk op desktop gebruikers gericht is. Houd bij het tekstschrijven voor je mobiele website deze drie punten in je achterhoofd:

  1. Er is minder ruimte voor SEO-keywords: op een mobiele website is er meestal minder tekst op een pagina te vinden, wat betekent dat er ook minder tekst is om in zoektermen in verwerken. Je wordt dus uitgedaagd om creatiever te zijn met je tekst en moet keuzes maken op welke woorden je een pagina ingericht.
  2. Gebruik kortere paragrafen met meer witruimte: op een desktop zijn vier regels tekst prima te lezen, maar als deze regels op een mobiele site worden geplaatst, kan het al snel een enorme lap tekst lijken. Grote kans dat website bezoekers afhaken. Door slim gebruik te maken van kortere paragrafen en meer witruimte, wordt de leesbaarheid bevorderd en schrik je bezoekers niet af.
  3. Vermeld in je tekst duidelijk de stad waar je bedrijf gevestigd is: veel mobiele zoekopdrachten worden gedaan om een lokale aanbieder te vinden. Voorbeelden zijn een hotel, restaurant of winkel. Zorg ervoor dat je de zoektermen, waar je op gevonden wilt worden, vermeld op de belangrijke plekken in je pagina zoals de titel, en de url. Als jouw focus lokaal is, is de stad waarin je bedrijf gevestigd is zeker een belangrijk zoekwoord. Neem dit zeker op in je tekst om makkelijker gevonden te worden door potentiële bezoekers.

4. Verbeter de laadsnelheid van de website

Een snellere laadtijd zorgt voor een betere gebruikservaring van de website. Volgens Google haakt 40% van de bezoekers af als een website als niet binnen 3 seconden geladen is. De snelheid van de mobiele website is nog belangrijker dan die van de desktop website, vindt Google. Met hun tool PageSpeed Insights kun je per pagina de laadtijden van je website analyseren en krijg je direct advies over hoe je deze kunt verbeteren. Sinds kort heeft Google nog een nieuwe tool om meeste mobiele websites sneller te laten worden. Deze tool heeft de naam Google Accelerated Mobile Pages (AMP) gekregen. AMP is een nieuwe webstandaard die het laden van mobiele pagina's extreem versnelt. Mobiele webpaginas worden direct weergegeven zonder te laden door een uitgeklede versie van het origineel te laten zien zonder alle elementen die de laadtijd van een pagina nadelig beïnvloeden. Dit kan voor zo'n 85 procent snellere laadtijd zorgen.

5. Verklein afbeeldingen

Naast Google AMP, is er nog een andere mogelijkheid om de laadtijd van je website te verminderen. Afbeeldingen zorgen er in veel gevallen voor dat een pagina lang moet laden. Het is daarom belangrijk om bij afbeeldingen te letten op de bestandsgrootte. Het is noodzakelijk om foto's te verkleinen om ervoor te zorgen dat de laadtijd van je website niet onnodig trager wordt. Fotos kun je verkleinen en comprimeren door (online) tools te gebruiken. Een maximale bestandsgrootte van 1 MB is een mooie richtlijn. De regel hierbij geldt, hoe kleiner hoe beter.

Wil je zelf geen omkijken hebben naar het optimaliseren van je website voor mobiel gebruik? Places Websites maakt jouw website optimaal schaalbaar en verkleint jouw afbeeldingen tijdens de upload. Vanaf eind september wordt het laden van de mobiele pagina's nog meer versneld door de uitrol van Google AMP voor Places Website klanten.
Foto: Bigstock

Reacties



Even geduld alstublieft...