Menu

How to: Tips om uw website zo goed mogelijk in te richten



Tips om uw website zo goed mogelijk in te richten

Een website geeft weer wat u wilt uitstralen en waar uw bedrijf voor staat. Het is een belangrijk middel om een goede eerste indruk te maken. Hoe kunt u als starter het beste een website inrichten om een goede impressie te maken? Of hoe kunt u uw website verbeteren? Places Nieuws zocht het uit en zet een aantal handige tips op een rij.

Het belang van een goede website

Een zakelijke website is een goed startpunt voor het starten van een eigen bedrijf. Wanneer een website een professionele uitstraling heeft, is de kans groter dat mensen de website bezoeken of hier zelfs iets kopen. Door daarnaast de juiste content te plaatsen, kan uw bedrijf beter gevonden worden door zoekmachines. Dit kan gedaan worden door Search Engine Optimization (SEO). Hiermee kunt u de vindbaarheid van uw website optimaliseren. Het doel van uw website is tweeledig. Enerzijds is het een publicatieplatform, waarop u content plaatst. Anderzijds wilt u uw doelgroep naar de website leiden om hier actie te ondernemen. Belangrijk is natuurlijk wel dat uw website er goed, betrouwbaar en overzichtelijk uitziet.

Waar moet u aan denken wanneer u een eigen website maakt?

Er zijn een aantal stappen die genomen moeten worden voor u daadwerkelijk uw website in kan richten. Van tevoren is het belangrijk dat u al nadenkt over de website.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Maak inzichtelijk hoe uw website eruit moet komen te zien. Welke informatie wilt u hierop laten zien? Is het vooral een informatieplatform, waarop bezoekers meer kunnen lezen over uw bedrijf of is er ook een webshop? Zorg dat u dit eerste ontwerp duidelijk op papier zet. Denk daarbij ook aan verschillende pagina's op uw website: Wilt u informatie delen door middel van een blog? Wilt u reviews kunnen laten zien in de webshop en welk navigatiemenu gaat u toepassen? Wanneer u dit van tevoren al goed voorbereidt, zal het ontwikkelen van de website een stuk eenvoudiger gaan.

Kies een domeinnaam

Een tweede stap is het kiezen van een domeinnaam. Dit is het internetadres, of de URL. Door hier uw eigen bedrijfsnaam in te verwerken, verhoogt u uw vindbaarheid in zoekmachines. Check wel of de domeinnaam nog beschikbaar is. Belangrijk is daarmee de extensie. Dit gaat om de vraag of uw URL eindigt op .nl of op bijvoorbeeld .com. Hierbij moet u zich vooral afvragen of u op termijn internationaal wilt gaan met uw bedrijf. Wanneer dit zo is, kan het voordelig zijn om alvast een .com of .eu adres te registreren.

Kies een CMS-systeem

CMS staat voor content management systeem. Dit is een systeem waarmee u de content op uw website kunt beheren en is eigenlijk de achterkant van een website. Hiermee kunt u nieuwe inhoud plaatsen of een nieuwe pagina aanmaken. Er zijn veel verschillende CMS-systemen beschikbaar, zoals WordPress en Drupal. Een simpel CMS-systeem kan al voldoen, maar het kan lonen om te investeren in een gepersonaliseerd CMS-systeem.

Tips voor het inrichten van uw website

U heeft een globaal idee voor uw website, u heeft uw domeinnaam geregistreerd en een CMS-systeem gekozen. Wat nu? Nu komt het neer op de lay-out van de website en de daadwerkelijke inrichting. Enkele tips die u hierbij kunnen helpen.

1. Ontwerp een huisstijl

Ontwerp een eigen huisstijl die past bij uw bedrijf. Op deze manier kunt u een eigen identiteit creëren. Ook draag het bij aan een duidelijke uitstraling. Door een huisstijl kunt u zich onderscheiden van andere websites, maar wordt u ook herkenbaarder. In één oogopslag kunnen bezoekers zien dat het uw bedrijf is. U kunt bijvoorbeeld denken aan kleuren die overeenkomen met uw bedrijfslogo.

2. Zorg voor een responsive design

Bij een responsive design houdt u rekening met verschillende schermen. Het betekent dat uw website niet alleen beschikbaar is op een desktop, maar er nog steeds goed uitziet wanneer deze wordt geopend via een smartphone of tablet. Steeds meer mensen zoeken tegenwoordig via hun smartphone, of doen hiermee online aankopen. Ook zoeken mensen vaak via een smartphone als ze op een bepaalde locatie zijn, bijvoorbeeld als ze door de stad lopen. Door middel van geotargeting kunt u hen vervolgens benaderen en naar uw webshop, of fysieke winkel, lokken. Geotargeting is het adverteren op basis van de locatie van iemand.

3. Plaats duidelijke content

Belangrijk voor uw website is dat informatie duidelijk moet zijn. Ook moet uw website eenvoudig zijn in gebruik en moet informatie snel te vinden. Keep it simple. Wanneer bezoekers moeten nadenken over het gebruik van uw website gaat er iets mis. Zorg dat er maar één onderwerp op een pagina staat en zorg voor een duidelijk navigatiemenu. Daarnaast kunt u ervoor zorgen dat bezoekers op elke pagina makkelijk terug kunnen naar de homepage en het menu op elke pagina getoond wordt. Zorg ook dat de zoekbalk op elke pagina op dezelfde plek te vinden is. Ook moeten bezoekers snel uw contactgegevens kunnen vinden.

4. Pas SEO toe op uw website

Wanneer uw site er aantrekkelijk uitziet, is het natuurlijk belangrijk om ook gevonden te worden door uw doelgroep. Door middel van Search Engine Optimisation (SEO) kunt u dit doen. Doe dit door sterke content te plaatsen op uw website. Door over bepaalde onderwerpen te schrijven laat u zien dat u hier verstand van heeft, en wordt u relevanter voor uw doelgroep. Probeer ook verwijzingen te krijgen van andere websites met links. Onthoud wel: Het gaat hier om kwaliteit, niet om kwantiteit. Zorg ook dat uw website veilig is. Google geeft in de ranking bijvoorbeeld voorrang aan websites die veilig zijn. Zorg ervoor dat uw website loopt via https in plaats van http.

5. Plaats klantreviews

Klantreviews zijn een belangrijk middel om aan uw doelgroep te laten zien wat anderen van uw product of service vinden. Vraag aan klanten of zij een klantreview willen plaatsen, of voeg op een website een deel toe waar klanten dit kunnen doen. Klanten lezen reviews omdat het vertrouwen in reviews groter is dan in advertenties. Het kan dus een goede manier zijn om betrouwbaar over te komen.

Uw website staat online. U trekt bezoekers aan. Het is belangrijk om uw website up to date te houden om relevant te blijven voor uw doelgroep. Ook kunt u door middel van analytics bijhouden wat de sessieduur is, welke pagina's het meest bezocht worden en wat klanten precies doen op uw website. Op deze manier kunt u uw website analyseren en blijven optimaliseren om zo veel mogelijk potentiële klanten te trekken.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek