Menu

How-to: met deze vier stappen verbeter je de online vindbaarheid van een website



Zoekwoorden

Een website is tegenwoordig voor bijna elk bedrijf van groot belang. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat veel mensen eerst de website van een bedrijf bekijken als zij over een organisatie, product of dienst horen. Een website speelt dus een cruciale rol bij het geven van informatie en het maken van een goede eerste indruk. Om klanten kennis te laten maken met jouw bedrijf is het belangrijk dat ze jouw website gemakkelijk kunnen vinden. In dit artikel beschrijven we een aantal stappen die kunnen helpen om de online vindbaarheid van jouw website te verbeteren.

Vindbaarheid in zoekmachines

Wanneer mensen bekend zijn met de website van jouw bedrijf kunnen ze het adres intypen in hun webbrowser. Potentiële klanten moeten dan het exacte webadres van jouw website weten. De meesten zullen hier echter niet bekend mee zijn. Zij gaan via online zoekmachines en zoektermen op zoek naar de website van een bedrijf. Google is verreweg de grootste online zoekmachine en wordt door de meeste mensen gebruikt als zij iets zoeken op het internet. Wanneer je een website aanmaakt ben je niet direct goed vindbaar in grote zoekmachines zoals Google. Om de online vindbaarheid van je bedrijf te verbeteren kun je een aantal dingen ondernemen.

1. Gebruik de juiste zoektermen

De online vindbaarheid van je bedrijf kun je vergroten door de juiste zoekwoorden te gebruiken. Een zoekwoord is een woord dat iemand invoert in een zoekmachine om iets te vinden op het internet. Het is belangrijk dat de zoekwoorden die mensen intypen in zoekmachines overeenkomen met woorden op jouw website. Daarom is het verstandig om eens op te zoeken welke zoekwoorden gebruikt worden door potentiële klanten.

Naast dat zoekwoorden moeten aansluiten op jouw bedrijf moet het ook aansluiten op de rest van je website. Google kijkt namelijk steeds vaker naar 'de toegevoegde waarde' van webpagina's. Het is belangrijk dat je elke pagina op je website schrijft rondom één zoekwoord. Zoekmachines indexeren webpagina's namelijk op basis van onderwerpen en zoekopdrachten. Een zoekwoord plaats je in de titel en meta beschrijving van je bericht. Een meta beschrijving is de omschrijving van de inhoud van de pagina die zichtbaar is bij de zoekresultaten pagina van een zoekmachine. Het is verder verstandig om de zoekwoorden te plaatsen in de zogenaamde H1 en H2 tags. Dit zijn de kopjes boven alinea's. Een zoekmachine zoals Google gebruikt deze kopjes om te kijken waar de pagina over gaat. Plaats tot slot niet te veel zoekwoorden in de content, je tekst wordt daardoor minder goed leesbaar voor potentiële klanten. Je kunt het beste 2 tot 3% van je content relevante zoekwoorden plaatsen.

Om de juiste zoekwoorden te vinden kun je gebruik maken van de volgende tactieken:

  • Long-tail zoekwoorden

​Dit zijn zoekwoorden die bestaan uit zinnen van drie tot vijf woorden. Het gebruik van langere zinnen als zoekwoorden kan verstandig zijn. Mensen die op zoek zijn naar deze zinnen zijn namelijk verder in hun aankoopfase en zijn doelgericht op zoek naar een bepaald product. Hoewel het totale zoekverkeer lager is op deze zinnen, zijn deze klanten wel doelgericht en kan het omzet opleveren. Long-Tail zoekwoorden kun je vinden met behulp van een programma zoals Longtail Pro of de gratis optie Google Keyword Tool.

  • Latent Semantic Indexing

Je kunt zoekwoorden ook vinden op basis van de betekenis van woorden. Latent Semantic Indexing (LSI) wordt gebruikt om de afstand tussen de betekenissen van woorden te berekenen, ofwel de semantische afstand. Als woorden hetzelfde betekenen is de semantisch afstand laag, als woorden veel met elkaar te maken hebben maar verschillen van betekenis is de semantische afstand hoog. Ook deze zoekwoorden zijn relevant om meer bezoekers naar jouw website te trekken. Bezoekers zoeken namelijk met verschillende termen naar dezelfde producten of diensten.

2. Link al je webpagina's aan elkaar

Met behulp van interne links kun je verschillende pagina's van jouw website aan elkaar verbinden. Interne links zijn links die verwijzen naar pagina's binnen jouw website, externe links zijn links die verwijzen naar een externe website. Je kunt interne links het beste verwerken in het menu, de footer of body van je website. De footer is de voettekst van je website, dit is meestal een band aan de onderkant van de pagina. De body is het deel van de pagina waar de meeste tekst staat.

Met goede interne links zorg je ervoor dat bezoekers zich gemakkelijk kunnen navigeren op jouw website. Daarnaast is het ook goed voor zoekmachines. Zoekmachines kruipen door jouw website met een zogenaamde spider. De spider begint op de homepage van je website en gaat daarna alle links af. Als pagina's van jouw website niet worden gelinkt kan de spider deze pagina's niet vinden. De pagina wordt dan niet geïndexeerd en zal dan minder bezoekers trekken. Door interne links krijgen zoekmachines een goed beeld van de structuur van je website en kunnen zij snel zien wat de belangrijkste pagina's zijn.

3. Richt je website vooral op bezoekers

Hoewel het verleidelijk is om je website af te stellen op zoekmachines, blijft het natuurlijk het belangrijkst dat je website gebruiksvriendelijk is. Een gebruiksvriendelijke website draagt ook bij aan een goede online vindbaarheid. Zoekmachines zien bijvoorbeeld steeds beter of websites hoog scoren op gebruikerservaring. De gebruikerservaring wordt gemeten aan de hand van doorklik-frequentie vanuit zoekmachines, bouncepercentage, time on site en uitstappercentage.

Je kunt je website gebruiksvriendelijk maken met de volgende tips.

  • Schrijf de tekst doelgroepgericht;
  • Zorg ervoor dat de teksten goed leesbaar zijn, hanteer een duidelijk lettertype en zorg voor contrast tussen tekst en achtergrond;
  • Hanteer een duidelijke navigatiestructuur.

4. Vindbaarheid verbeteren door linkbuilding

Zoekmachines zoals Google houden ook rekening met de links die naar jouw website verwijzen. Op basis van deze externe links schat de zoekmachine in hoe betrouwbaar een website is. Hoe meer links hoe hoger de betrouwbaarheid en hoe hoger je website scoort in Google. Het verzamelen van links naar jouw website heet linkbuilding. Je kunt relaties vragen voor een relevante link naar jouw website of je kunt gastblogs schrijven op andere websites met een link naar jouw website. Het is dan wel belangrijk dat je een gastblog schrijft op een website die meerwaarde heeft en gerelateerd is aan de branche waar je je in begeeft.

Wil je checken hoe jouw bedrijf ervoor staat op het gebied van online vindbaarheid? Met de gratis zichtbaarheidscheck van Places Bedrijfsvermelding kan je kijken hoe goed jouw bedrijf vindbaar is op belangrijke sites en zoekmachines.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek