Menu

Het gaat goed met de recreatiesector: maar hoe representatief zijn de websites?



Het gaat goed met de recreatiesector: maar hoe representatief zijn de websites?

Het gaat de laatste jaren goed met de Nederlandse recreatiesector. Het aantal zogenaamde logiesaccommodaties schommelt de laatste jaren enigszins rond de 9 duizend, maar de werkgelegenheid in de sector is sinds 2010 met zo'n 9 procent gestegen. Dit is vermoedelijk te danken aan een lichte stijging in de binnenlandse recreatie.

Zoals vrijwel alle sectoren, wordt ook de recreatiesector steeds digitaler. Steeds meer aanbieders hebben een website en steeds meer gasten stromen binnen via online boekingen. Niet alleen dankzij de eigen websites, ook dankzij boekingssites als Booking.com. En dus groeit de waarde van een veilige en goed werkende website. Places Websites bekeek de websites van duizenden bedrijven in de recreatiebranche en beoordeelde de mate van veiligheid en gebruiksvriendelijkheid.

SSL-beveiligd

In totaal zijn 2.341 werkende websites bekeken. Ten eerste is onderzocht hoeveel websites beschikken over een SSL-certificaat. Dit certificaat geeft aan dat de website beveiligd is tegen internetcriminelen die persoonlijke gegevens proberen over te nemen wanneer iemand deze achterlaat op de website. Het is te herkennen aan het sleuteltje in de adresbalk en aan de 'https' in de URL. Op websites met deze twee beveiligingskenmerken kunt u dus gerust persoonlijke gegevens achterlaten.

Ruim 76 procent niet beveiligd

Uit de analyse blijkt dat ruim 76 procent van de werkende websites niet SSL-beveiligd is. Bij deze websites zijn bezoekers dus niet zeker van een veilige verwerking van persoonsgegevens. Bovendien lopen deze bedrijven zelf veel potentiële bezoekers en gasten mis. Google rankt beveiligde websites namelijk hoger in haar zoekresultaten omdat de zoekmachine-software een voorkeur heeft voor websites met een SSL-certificaat.

Gebruiksvriendelijkheid: Slechts 27 procent voldoet aan de eisen

Naast veiligheid kunt u uw klanten een veel prettiger websitebezoek bieden door uw website responsive te maken. Dit wil zeggen dat uw website zich automatisch aanpast aan de schermen van verschillende mobiele apparaten zoals smartphones en tablets.

Voor het meten van de gebruiksvriendelijkheid zijn 1.372 websites bekeken. Van deze websites blijkt slechts 27 procent gebruiksvriendelijk te zijn. Het overgrote gedeelte (73 procent) past haar website dus niet goed aan aan mobiele apparaten. Ook dit is nadelig voor uw positie in Google, dat gebruiksvriendelijke websites een stuk zwaarder laat wegen dan niet-gebruiksvriendelijke websites.

Conclusie: achterstand

Het overgrote deel van de websites van bedrijven in de recreatiesector blijkt dus niet in staat om bezoekers een veilig en prettig bezoek te garanderen. Dit zal bezoekers op termijn weghouden van deze websites en kan leiden tot flinke imagoschade.

Zorg er dus voor dat uw website veilig en gebruiksvriendelijk is. Niet alleen verhoogt het uw betrouwbaarheid, ook maakt u het voor potentiële klanten prettig om uw website vanaf verschillende apparaten te bezoeken. Daarnaast kan het uw zoekmachineoptimalisatie (SEO) een flinke boost geven.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek