Menu

Creatief met webdesign: dit zijn 8 opvallende trends voor 2019



Creatief met webdesign: dit zijn 8 opvallende trends voor 2019

Het belang voor een unieke en opvallende website groeit ook in 2019 door. De nieuwste technologieën stellen websitemakers in staat om websites grafisch steeds mooier en opvallender vorm te geven. Tegelijkertijd groeit het belang van een snelle en mobielvriendelijke website. De grootste uitdaging ligt hem in het combineren van die elementen. Een aantal trends in webdesign springen er qua populariteit uit. Places Nieuws zet deze trends voor u op een rij.

1. Mobiel eerst

Bijna iedereen die online actief is, zal inmiddels weten dat de frequentie van mobiel internetgebruik dat van de desktop voorbij is. Zo ook Google. Daarom zet de zoekmachine mobielvriendelijke websites al een tijdje hoger in de zoekresultaten. In web-termen heet dit responsive design. Dit betekent voor 2019 dat websites niet alleen mobielvriendelijk moet zijn, maar dat mobiel gebruik ook het uitgangspunt wordt van het ontwerp van een website. Hierbij staat de user experience centraal. Hierdoor blijven bezoeker langer op uw website, wat voordelig is voor zowel uw bezoekers als voor uw SEO.

2. Asymmetrisch design

Een andere opvallende trend is de asymmetrische lay-out. Hierbij draait alles om het trekken van de aandacht en het sturen van de bezoeker. De asymmetrie zorgt met name voor een opvallend, soms zelfs controversieel ontwerp, dat door middel van kleuren, vormen en dynamische afbeeldingen een website een unieke toon en speels karakter kan geven.

3. Typografie - 3D en outline

Webdesigners maken bij het creatief presenteren van een boodschap steeds vaker gebruik van 3D-typografie. Het combineren van beeld en boodschap trekt vaak net iets langer de aandacht van bezoekers. Het is een gevolg van de groeiende technologische mogelijkheden die grafisch ontwerpers in staat stellen om steeds eenvoudiger de meest geweldige 3D-ontwerpen te kunnen maken. Typografie, traditioneel een van de belangrijkste onderdelen van een website, zal profiteren van de 3D-technologie.

4. (Creatieve) content

Nog altijd liggen de meeste kansen voor u te onderscheiden, bij creatieve en unieke content. Bezoekers zijn uitgekeken op de standaard stockfoto's en -illustraties. Maak eigen beelden en animaties, die passen bij uw merk. Hiermee verrast u bezoekers en maakt u indruk. Eigen beeldmateriaal vraagt vaak wel om creativiteit en/of een kleine investering, maar geeft u wel een volledig eigen online platform, wat het raamwerk vormt voor al uw online activiteiten.

Video content

In het kader van content, neemt het belang van video content al jaren toe. Naast een webdesign trend, is het voor 2019 ook één van de belangrijkste SEO-trends. In een eigen video kunt u alle belangrijke onderdelen van uw bedrijf kort, met beeld en geluid presenteren. Daarnaast kunt u met video gebruik maken van bijvoorbeeld storytelling, waarmee u bezoekers meeneemt in het verhaal van uw bedrijf.

5. Minimalisatie: One page design

Waar men in veel hedendaagse situaties spreekt van 'meer', draaien websites steeds vaker om 'minder'. Met name omdat het belang van een snelle website toeneemt. Websites met minder pagina's en minder beeldmateriaal zijn vaak lichter en laden daarom een stuk sneller. Dit zorgt voor een betere user experience.

Het one page design, of pageless design wordt daarom steeds populairder. Hierbij vermeldt u de belangrijkste informatie en bundelt dit op één pagina. Het grote voordeel van een enkele pagina, is dat deze een stuk sneller zal laden, met name vanaf een smartphone of tablet. Het SEO-voordeel dat u heeft bij het gebruik van meerdere relevante pagina's, wordt (gedeeltelijk) gecompenseerd doordat zoekmachines de inhoud van een one page design sneller kunnen indexeren. Een ander voordeel van een enkele pagina, is dat deze voor uw bezoekers makkelijker te onthouden is.

6. Zwart-wit en duotone beelden

Dat kleur veel kan doen, is waarschijnlijk geen nieuws. Dat blijkt uit de trend voor het gebruik van zwart-wit of duotoon. Zwart-wit kan een bijzonder effect geven aan een website. Het geeft meer aandacht aan texturen en vormen en werkt rustgevend. Duotoon houdt in dat afbeeldingen en illustraties hetzelfde kleurpatroon van twee, drie of vier kleuren hebben. Dit zorgt voor een consistent kleurgebruik, wat prettig kan zijn voor bezoekers. Zo vloeken foto's niet met de rest van uw website en kan het een uniek karakter geven.

7. Geïntegreerde animaties

Steeds meer merken kiezen voor een speelser karakter, om zo toegankelijker te zijn voor bezoekers. Geïntegreerde animaties zijn verrassend en zeggen, net als illustraties, vaak meer dan tekst. Zo is de kans groot dat bezoekers uw website beter onthouden en daarnaast sneller weten wat u doet en waar u voor staat. Het is dus wel belangrijk dat de animaties passen bij uw merk en bij de rest van de website. Houdt er daarnaast rekening mee dat veel of grote animaties te veel afleiden van de rest van de pagina.

8. Levendige kleuren

Waar duotone of zwart-witte kleurpatronen bij het ene merk passen, passen levendige kleurencombinaties juist beter bij het andere merk. Zeker merken die inspelen op gevoel en het creëren van een beleving, maken veel gebruik van deze trend. Neem bijvoorbeeld de website van Magic Leap, waar volop gebruik wordt gemaakt van levendige kleuren.

Foto:


Delen:



Reacties