Tijd voor de voorjaarsschoonmaak: dit is het effect van een opgeruimd kantoor



Tijd voor de voorjaarsschoonmaak: dit is het effect van een opgeruimd kantoor

Opruimen is niemands favoriete hobby. Toch moet het regelmatig gebeuren, anders wordt het een puinhoop. Dit geldt ook voor de kantoorruimtes waarin je werkt. Als je klanten ontvangt op die locatie is het vanzelfsprekend dat het opgeruimd moet zijn, maar ook als je dat niet doet kan een opgeruimde ruimte positieve effecten met zich meebrengen. Welke effecten zijn dit precies?

De effecten van een opgeruimd kantoor

#1 Het maakt je productiever

Uit onderzoek blijkt dat als je in een rommelige ruimte of aan een rommelig bureau zit, je productiviteit drastisch verlaagt. Dit komt omdat je het gevoel hebt dat je minder controle hebt met rommel om je heen. Met een opgeruimde omgeving kan je helderder denken, en dus ook beter en sneller je werktaken voltooien.

#2 Een opgeruimde werkplek leidt tot minder fouten

Ook blijkt uit onderzoek dat je minder fouten maakt als je in een opgeruimde werkomgeving aan het werk bent. Zelfs als je beweert hier geen last van te hebben en secuur te werken, scheelt het alsnog als je je werkplek regelmatig opruimt.

#3 Je houdt je collega's te vriend

Misschien ben jij wel die collega die er een zooitje van maakt op kantoor. Grote kans dat je collega's zich hieraan irriteren en daarmee houd je ze dan niet echt te vriend. Het is gebleken dat een goede band met je collega leidt tot een betere samenwerking. Let er op dat anderen geen last hebben van jou en je rommel, ruim dus regelmatig je spullen op.

#4 Je wordt er gezelliger van

Een opgeruimde omgeving zorgt voor een beter humeur. De hele dag op kantoor zitten kan vermoeiend zijn en als je ook nog eens een rommelige omgeving hebt, krijg je hier natuurlijk geen extra energie van. Je wordt blij van een schone omgeving en deze positieve energie geef je door aan klanten wanneer je daar contact mee hebt.

#5 Je hebt meer tijd over

Ken je dat gevoel wanneer je hele bureau vol ligt met rommel en je opzoek bent naar dat ene papiertje, ergens onderop die enorme stapel? Het kost je dan ook een hoop tijd voordat je het eigenlijk gevonden hebt. Bespaar jezelf een hoop tijd door je spullen goed te organiseren.

#6 Het vermindert stress

Je ervaart stress als je té veel informatie binnen krijgt en als je niet weet waar je al deze informatie moet laten. Zorg er dus voor dat als er informatie binnenkomt, je meteen een plek hebt. Maak bijvoorbeeld een stapelt voor papieren met hoge prioriteit en een voor lage prioriteit. Om alle bestanden op je computer te ordenen kun je hetzelfde systeem toepassen, maar dan met een map.

Tips voor een opgeruimde werkplek

De positieve effecten zijn ondertussen wel duidelijk, maar hoe zorg je ervoor dat je kantoor opgeruimd is? Hieronder een paar tips die je kunnen helpen.

#1 Gooi de spullen weg die je denkt niet meer nodig te hebben

Doe dit het liefst zo snel mogelijk, zo heb je meteen minder spullen op je bureau.

#2 Eindig elke dag met opruimen

Je moet jezelf dit in het begin even aanleren, maar na een tijdje gaat het vanzelf. De volgende ochtend begin je met een opgeruimd kantoor en kan je meteen aan de slag. Wel zo fijn!

#3 Zorg voor voldoende opbergruimte

Al dat opruimen gaat niet als je niet genoeg opbergruimte tot je beschikking hebt. Koop daarom een bureau met lades óf koop er een grote kast bij.

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek