Menu

Een eigen bedrijf starten in het buitenland: waar moet u op letten?



Een bedrijf uitbreiden naar het buitenland

Internationaal ondernemen kan door een eigen bedrijf op te richten in het buitenland of door met uw (nu nog) nationale bedrijf over de grens te gaan. Over de grens ondernemen biedt nieuwe markten en nieuwe kansen. Maar ook nieuwe uitdagingen. Wanneer u in het buitenland gaat ondernemen zijn er enkele zaken waar u op moet letten. Places Nieuws zet voor u op een rij welke dat zijn.

Starten in het buitenland: de belangrijkste vragen

Er zijn verschillende opties voor uitbreiden naar het buitenland. Misschien opent u zelf een Bed & Breakfast in een idyllisch dorpje in Frankrijk, of investeert u in een dochteronderneming. Voor al deze situaties zijn er drie vragen die belangrijk zijn:

Hoe wordt een ondernemer internationaal succesvol?

Succes blijft natuurlijk een begrip dat lastig te definiëren is en hangt volledig af van de doelen die u heeft gesteld. Maar, internationaal succes hangt ook samen met uw persoonlijke kwaliteiten. Kunt u de zekerheid van Nederland opgeven en uw leven aanpassen voor uw Bed & Breakfast in Frankrijk?

Hoe leert een internationale starter de markt kennen?

Ondernemen in het buitenland betekent ondernemen in een nieuwe markt. Het is belangrijk dat u op de hoogte bent en blijft van ontwikkelingen in de markt en de behoeften van uw doelgroep. Houdt hierbij ook rekening met de cultuur van het land waar u gaat ondernemen. Via het RVO kunt u per land informatie opvragen over het doen van zaken in een bepaald land en vindt u nuttige tips om producten te verkopen. Vraag u zich af of uw producten de lokale bevolking aanspreken, of u deze het beste online of offline kunt aanbieden en welke concurrenten er zijn.

Met welke regels in het buitenland moet een ondernemer rekening houden?

Houd rekening met de wet- en regelgeving van het land waar u naar vertrekt. Neem contact op met ondernemers die ook naar dit land zijn vertrokken, of vraag online informatie op. Daarnaast zijn er enkele subsidies beschikbaar voor internationaal ondernemen. Dit kan een mooie kans zijn om uw bedrijf deels te financieren.

Waar moet u verder op letten?

Naast de drie basisvragen, zijn er nog enkele andere aspecten waar u op moet letten wanneer u in het buitenland gaat ondernemen.

Verdiep u in het land

Naast dat u zich moet verdiepen in de markt, moet u zich ook verdiepen in het land. Hoe is de cultuur? Maar met name, hoe is de zakencultuur, het vestigingsklimaat en wat is de financieringsregeling?

Rechtsvorm

Met elke Nederlandse rechtsvorm kunt u uitbreiden naar de EU. U kunt ook kiezen voor een Europees Vennootschap. Dit kunt u oprichten door een fusie, oprichting van een dochtervennootschap of het omzetten van een NV.

Check beroepseisen

Afhankelijk van uw sector kan het zijn dat u uw diploma's moet laten zien. Houd hier rekening mee en zoek dit van tevoren uit.

Regel vergunningen en visa

Voor het vestigen van een bedrijf heeft u vaak een vestigingsvergunning nodig. Met een EU-verklaring kunt u deze krijgen. Gaat u buiten de EU uitbreiden? Dan is zowel een verblijfsvergunning als een werkvergunning nodig.

Internationale voorbeelden

Een voorbeeld van een Nederlands bedrijf dat besloot internationaal te gaan is de cosmeticaketen Rituals. Het bedrijf, wat al actief is in 27 landen, wil gaan uitbreiden naar Azië. Hoe ze dit gaan doen? Door partnerships te starten en klein te beginnen. Ook HEMA, bekend van de rookworst en tompoucen, is internationaal actief. Recentelijk werd bekend dat HEMA de toevoeging 'Amsterdam' gaat gebruiken onder het logo om zo een internationaler merk te creëren.

Internationale blunders

Internationaal uitbreiden blijft lastig. Wat nou als uw merknaam in een ander land een hele andere betekenis krijgt? Het Franse kaasmerk Kiri ontdekte in het Midden-Oosten dat dit 'ranzig' betekende. Dat is natuurlijk niet de beste naam om kaasproducten te verkopen. Zij hebben daarom de naam verandert naar 'Kibi' voor de Iraanse markt. De fastfoodketen KFC vertaalde de slogan 'Finger licking good' voor hun Chinese markt. Helaas werd dit vertaald als 'eet je vingers eraf', wat niet helemaal in de smaak viel. Blunders blijven niet beperkt tot merknamen en slogans, ook kleuren kunnen een andere betekenis hebben.
PepsiCo veranderde de kleur van verkoopautomaten naar lichtblauw in Zuidoost-Azië maar wist niet dat deze kleur staat voor dood en rouw in die regio.
Niet geheel onbelangrijk om te vergeten is dat sommige culturen van rechts naar links lezen, in plaats van links naar rechts. Dit kan advertenties en slogans ineens een hele andere betekenis geven.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek