Menu

10 tools hoe u als ondernemer werk en privé in balans houdt



Hoe houd ik werk en privé in balans als ondernemer?

Na het avondeten beantwoordt u nog even wat e-mails, bereidt een presentatie voor of werkt de administratie bij. Herkenbaar? Een beetje overwerken is niet verkeerd, maar structureel te veel werken kan leiden tot stress of ziekte. Hoe zorgt u voor een goede balans tussen werk en privé? Ontdek deze tien gouden tools.

Grens tussen werk en privé vervaagt

We praten er zoveel over, maar bestaat er nog wel zoiets als werk-privébalans? Wat verstaan we hieronder en is daar nog wel sprake van nu we continu op onze smartphone of laptop online zijn voor ons werk? De scheidslijn tussen werk en vrije tijd vervaagt steeds verder en heeft invloed op ons gevoel van welbevinden. Een enquête van PageGroup uit 2018 onder 588 werknemers en werkzoekenden in Nederland bevestigd dat. Meer dan 33 procent van alle werknemers en 48 procent van de managers werken namelijk regelmatig buiten kantooruren. Hoe krijgt u weer grip op uw werk en leven?

#1 Verbeter HNW

Het Nieuwe Werken (HNW) wordt omschreven als plaats- en tijdonafhankelijk werken. Het uitgangspunt was dat kenniswerkers altijd en overal toegang tot relevante informatie moeten kunnen hebben. Alhoewel thuiswerken reistijd- en kosten of een kantoorruimte bespaart, kan het nadelige gevolgen hebben op de vermenging van werk en privé. Zorg ervoor dat u uw structuur goed op orde hebt, waarbij u bijvoorbeeld werkt in blokken van maximaal 1 tot 2 uur en bewust pauzes plant. Dit zorgt ervoor dat u productiever wordt tijdens het thuiswerken!

#2 Doe aan timemanagement

Uw werk zo efficiënt mogelijk plannen is nog een hele kunst. Toch voorkomt timemanagement dat de balans teveel naar werk of naar privé verschuift. Plan uw werkdag de avond van te voren. Schat in hoe lang uw taken en afspraken duren en maak een tijdschema. De sleutel ligt vaak in het goed plannen van de dag.

#3 Thuissituatie onder de loep

Disbalans tussen werk en privé ligt niet altijd aan het werk. Kijk eens naar uw thuissituatie. Misschien kan uw partner meer opvangen of kunt u overwegen om huishoudelijke taken uit te besteden. Maak een lijst met taken die wekelijks terugkomen. Door dit soort basistaken efficiënter aan te pakken houdt u meer tijd over voor zaken die van groter belang zijn.

#4 Doe aan singletasking

Als u uw aandacht verspreidt, komt een opdracht minder snel af. Talloze studies wijzen uit dat ons brein niet gemaakt is voor multitasken. We kunnen onze volle aandacht slechts op één ding tegelijk richten. Door het voortdurend schakelen verliest u concentratie en tijd en bestaat de kans groter op het maken van fouten. Daarnaast blijft u achter met het onbehaaglijke gevoel steeds tijd tekort te komen, ingehaald te worden door uw to-do lijst en niet toe te komen aan wat u echt wilde doen. Ruim daarom alle afleidingen uit de weg en begin pas aan een nieuwe taak als de vorige af is.

#5 Wees selectief

Neem niet zomaar elke opdracht aan. Denk eerst na wat u er op zakelijk of persoonlijk gebied uit kan halen. Is het antwoord 'niets'? Wijs het dan af en richt u op werkzaamheden die ertoe doen. Kortom, richt u op hoofdzaken en vermijd afleidingen. Dat brengt u dichterbij uw doel.

#6 Stel een mail-verbod in

De online wereld van nu stelt ons 24/7 met elkaar in verbinding en ondersteunt creativiteit. Maar continu online zijn kan ertoe leiden dat u het gevoel heeft geleefd te worden. Corporates zoals BMW stellen daarom na werktijd of tijdens vakanties een mailverbod in. Met deze tool mochten werknemers onbereikbaar zijn op de afgesproken tijden. Zet voor uzelf ook een grens wanneer u mails opent en beantwoordt. Het is niet zo dat u geen gebruik moet maken van moderne technologie, maar juist om technologie leren te gebruiken in uw voordeel en niet de baas te laten zijn.

#7 Zet niet-storen aan

Door dagelijks regelmatig offline te gaan schroeft u het aantal taakwisselingen terug waardoor u zich ongestoord kan richten op een taak. Zo krijgt u niet alleen meer gedaan in kortere tijd, maar wint u ook onverdeelde aandacht terug. Dit is van levensbelang in zowel uw werk als in uw relaties. De baby in uw armen voelt namelijk echt het verschil wanneer u intussen met uw telefoon bezig bent.

#8 Verscheur uw to-do lijst

Niets is frustrerender dan aan het einde van de dag uw takenlijst niet af te hebben. Een to-do lijst lijkt efficiënt, maar kan averechts werken. Maak daarom een lijst met 'dingen die u zou kunnen doen' waarbij u deze categoriseert op prioriteit. Zo doet u iedere dag wat uw zich had voorgenomen, wat een prettig gevoel geeft en meer energie!

#9 Wordt minimalist

Doe minder. Alleen de dingen die écht bijdragen aan uw levensgeluk. Zoek naar manieren om tijd te besparen en complexiteit weg te nemen. Kook bijvoorbeeld in dubbele porties, verbeter werkprocedures, automatiseer taken of schakel hulp in. Kortom, hoe minder ballen u hoog hoeft te houden, des te makkelijker het is om de balans tussen werk en privé te bewaren.

#10 Optimaliseer uitzonderingen

Als het dan toch voorkomt dat u 's avonds aan het werk moet, zorg er dan voor dat de telefoon tussen 21.00 uur en 07.00 uur niet overgaat door 'niet storen' in te schakelen. Gebruik standaardantwoorden voor mails als u vaker dezelfde vraag krijgt. En zet uw beeldscherm van uw laptop en smartphone 's avonds op nachtstand. De blauwe tinten die u wakker houden, verdwijnen waardoor u uw slaap verbetert en de volgende dag uitgerust aan de slag kan!

Al met al spreekt het voor zich dat het belangrijk is om van uw leven te genieten. Zowel wanneer u werkt als wanneer u vrije tijd hebt. Door het op te delen in werk en privé maakt u het lastiger voor uzelf om meer bewust, tevreden en gelukkig door uw dagen te gaan. Geniet daarom van de kleine dingen, houd stress buiten de deur en leef zoveel mogelijk in het moment. Zet stress om in succes!

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek