Menu

De 10 beste ideeën voor een gezonde lunch op kantoor



Lunchideeën voor op kantoor

Weinig tot geen aandacht voor gezonde voeding op de werkvloer kan leiden tot een ongezonde leefstijl. Meer dan 50% van de Nederlanders heeft op dit moment overgewicht. Bewust lunchen als aanvulling op een gevarieerd dieet kan al veel helpen. Places Nieuws zet voor u de lekkerste gezonde lunchideeën op een rij.

Wat is gezonde voeding?

Goede voeding is belangrijk om goed voor uzelf te zorgen. Een goede maaltijd, en vooral een lunch, is een balans van groenten, eiwitten en gezonde vetten. Gezonde voeding bestaat onder andere uit veel groente en fruit, graanproducten, wat vlees of vis, bonen en noten en uit weinig snoep en frisdrank.

Tien lunch ideeën voor op kantoor

Places Nieuws zocht voor u de lekkerste gezonde lunch ideeën zodat u inspiratie op kunt doen voor uw volgende lunch.

1. Bewaar de restjes van het avondeten

Heeft u restjes over van het avondeten van de avond ervoor? Neem deze mee naar kantoor! U kunt deze eventueel opwarmen in de magnetron en anders koud eten. Heeft u niet genoeg over gehouden? Delen van de maaltijd kunnen als basis gebruikt worden om een salade te maken. Vlees is de dag erna vaak ook nog lekker voor op brood.

2. Salade

Maak een salade. Een salade klinkt al vrij snel saai maar u kunt hierbij veel variëren. Kies bijvoorbeeld voor gemengde sla, rucola of rauwe spinazie. Voeg eventueel wat groenten toe zoals paprika, tomaatjes en komkommer. Of varieer met fruit en voeg appel, druiven of mango toe aan uw salade. Een lekkere dressing maakt u zelf eenvoudig met yoghurt, olijfolie en wat honing. Niet voedzaam genoeg? Voeg wat koolhydraten zoals pasta, couscous of quinoa toe om er een vullende lunch van te maken. Maak het af met uw favoriete kaas en voila, u heeft een gezonde salade gemaakt.

3. Wraps

Wraps dienen als een vervanger van brood en ook hier kunt u weer veel variëren. U kunt kiezen uit volkoren wraps of zelfs groenten wraps gemaakt van bijvoorbeeld rode biet of boerenkool. Vul de wrap met uw favoriete groenten en vleeswaren en rol de wrap op. Aluminiumfolie erom en mee naar kantoor. Een glutenvrij alternatief op de wrap is de omeletwrap. Hierbij maakt u zelf een wrap door een dunne omelet te bakken.

4. Spring rolls

Spring rolls zijn een Aziatisch gerecht en worden gemaakt van rijstvellen. Het is eigenlijk een niet gefrituurde loempia en daardoor erg gezond. Laat de vellen weken in wat water en beleg deze vervolgens met rijstnoedels en pulled chicken. Hier kunt u een aantal groenten aan toevoegen zoals wortel en taugé. Wat sojasaus als dipsaus en u heeft zo een gezonde lunch gemaakt.

5. Quiche

Misschien houdt u een stuk over van de dag ervoor, of maakt u dit als lunch. Een portie is eenvoudig mee te nemen in een bakje. Een quiche is een hartige taart met een vulling van eieren, room en groenten. Maak bijvoorbeeld een lekkere quiche lorraine om mee te nemen. Liever geen room gebruiken? De quiche wordt nog gezonder wanneer u dit vervangt door kwark.

6. Yoghurt

Yoghurt als lunch? Jazeker, dat is een hele goede optie. Ook hier kunt u veel variëren. Kies bijvoorbeeld voor een Griekse yoghurt met 2% vet, voeg een handje noten, granola en fruit toe en u heeft een vullende lunch. Dit kan ook gemaakt worden met diepvriesfruit, zorg dan wel dat u de lunch een avond van tevoren klaarmaakt.

7. Frittata

Een frittata is een dik maar gevuld omelet. Er kunnen diverse groenten in gestopt worden. Zo kunt u een frittata maken met zoete aardappel en rode ui, maar ook met spinazie, champignons of paprika. Kies uw favoriete groenten om dit lekkere en afwisselende lunchgerecht te maken.

8. Pannenkoeken

Gezonde pannenkoeken, het kan echt. Een veelgemaakte pannenkoek is bijvoorbeeld de bananenpannenkoek die wordt gemaakt van ei, banaan en wat havermout. U kunt zelfs courgette pannenkoekjes maken, die wat hartiger zijn en daardoor extra lekker voor de lunch. Beleg dit met uw favoriete fruit en uw collega's zullen u jaloers aankijken.

9. Soep

Voor deze lunch is een goed afsluitbaar bakje een vereiste. Neem soep mee naar uw werk en warm dit hier op. Maak zelf bijvoorbeeld een lekkere zoete aardappel soep, courgettesoep of groentesoep. Eenvoudig om te maken en lekker om te eten. Soep is een goede manier om ongemerkt veel verschillende groentes binnen te krijgen.

10. Sandwich

Eet u normaal gesproken brood? Maak eens een groene sandwich! Fleur uw normale boterham op met wat gemengde sla, komkommer, avocado een plakje kipfilet en een gekookt eitje. Zo krijgt u voldoende groente binnen, maar kunt u toch genieten van de oude vertrouwde boterham.

Een gezonde lunch hoeft dus helemaal niet zo moeilijk te zijn, maar vereist vooral wat tijd. Soms kan het handig zijn om aan mealprepping te doen. Dit is het voorbereiden en plannen van maaltijden. Zet uw bakje yoghurt een avond van tevoren al klaar en vries de volgende keer dat u een pan soep maakt dus wat in, zodat u dit later mee kunt nemen naar het werk.

En na de lunch?

Het is halverwege de middag en u begint toch weer wat trek te krijgen. In plaats van naar suiker te grijpen is het goed om ook hier een bewuste keuze te maken. Kies voor een stuk fruit of voor groente met een hummus dip. Of maak zelf bananenbrood of granola repen om de middag door te komen.

Laat ons weten welk lunchgerecht u gaat proberen!

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties