Menu

Zoekopdrachten via foto’s: wat is Visual Search en hoe speelt u hierop in?



Visual Search

Er zijn talloze manieren om iets te zoeken op het internet. De meest gebruikelijke manier is het intypen van een zoekopdracht in Google. Met verschillende zoekwoorden hopen mensen op de gewenste webpagina terecht te komen. Geen zin om te typen of zit u in de auto en kunt u niet typen? Met Voice Search kunt u een zoekopdracht inspreken. Virtuele assistenten zoals Siri van Apple gaan dan de gewenste taak uitvoeren. Het komt steeds vaker voor dat mensen hun zoekopdrachten niet meer in woorden willen of kunnen uitdrukken. Zij willen op basis van een afbeelding een zoekopdracht uitvoeren. Visual Search biedt hierbij een uitkomst, gebruikers maken dan een foto van bijvoorbeeld een product en de zoekmachine gaat op basis van de foto op zoek naar vergelijkbare foto's. Visual Search is vooral voor de e-commerce en retail branche belangrijk.

Visual Search

Uit een studie van ViSenze blijkt dat maar liefst 62% van de millennials de voorkeur geeft aan visueel zoeken. Niet gek dus dat Visual Search een van de snelst groeiende manieren van zoeken op het internet is. Snapchat, Bing, Pinterest Lens en Google Lens storten zich op Visual search. Met verschillende apps kunnen mensen op basis van afbeeldingen informatie vinden. De Image recognition-markt groeit hard en is naar schatting $25.65 miljard waard in 2019.

Pinterest Lens

Pinterest Lens is een van de apps waarmee mensen visuele zoekopdrachten kunnen uitvoeren. De app hoort bij Pinterest, een soort zoekmachine waarbij mensen allerlei foto's en plaatjes kunnen vinden voor creatieve ideeën. Pinterest wordt voornamelijk gebruikt door mensen die inspiratie op willen doen. Als ze bijvoorbeeld het interieur van hun huis willen veranderen, maken ze op Pinterest moodboards en verzamelen ze producten. Met Pinterest Lens kunnen mensen ideeën ontdekken door hun Pinterest-camera te gebruiken. Mensen kunnen met de camera van hun telefoon een foto maken en vervolgens vergelijkbare producten of ideeën vinden. Mensen kunnen hun camera bijvoorbeeld op diverse ingrediënten richten om recepten te ontdekken of mensen kunnen de lens gebruiken op iemands kledingstijl, zo kunnen ze ontdekken hoe zij dezelfde look kunnen krijgen. Pinterest Lens groeit hard, zo heeft het momenteel meer dan 600 miljoen zoekopdrachten per maand. Pinterest Lens ziet daarnaast al een groei van 140% ten opzichte van 2017.

Google Lens

Zoekmachine Google heeft Google Image Search ontwikkelt, waarin bezoeker afbeeldingen kunnen uploaden. Google heeft inmiddels ook een app genaamd Google Lens waarmee mensen relevante informatie kunnen vinden. Mensen kunnen in de app de camera van hun telefoon op een winkel richten om de openingstijden te achterhalen. De lens kan zelfs op een bloem gericht worden om te achterhalen wat voor soort bloem het is.

Inspelen op Visual Search?

Hoe kunt u inspelen op Visual Search? Hier is geen eenduidig antwoord op. Wel zijn er verschillende dingen die u kunt ondernemen om de vindbaarheid van uw bedrijf op het gebied van Visual Search te vergroten.

  • Optimaliseer de grootte en het bestand van de afbeeldingen

Het is belangrijk dat afbeeldingen van goede kwaliteit zijn en dat de kwaliteit niet afneemt als ze verkleinen. Kies daarom voor een lossless of lossy compressie. Wanneer de bestandsgrootte comprimeert blijft de kwaliteit gelijk. Dit helpt bij een snelle laadtijd van de afbeeldingen.

  • Zorg voor meer duidelijke foto's per product

Door meerdere duidelijke foto's van een product te hebben, maakt u het zoekmachines makkelijker om producten te identificeren. Zorg dus voor een contrasterende achtergrond en foto's vanuit verschillende hoeken. Dan wordt het product vanaf elke kant herkend.

  • Toevoegen van metadata

Zorg ervoor dat de afbeeldingen op uw website de juiste meta gegevens en een bedrijfslogo bevatten. Op deze manier kan Google de afbeeldingen beter scannen en herkennen. Meta gegevens zijn gegevens die data omschrijven, dit is dus de beschrijving van de foto.

  • Toevoegen van alt-tekst

Als u afbeeldingen plaatst op een webshop of webpagina kunt u de foto's een alt-tekst geven. De alt-tekst zorgt ervoor dat zoekmachines die afbeeldingen nog niet kunnen zien wel weten wat er op de afbeelding te zien is.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek