Menu

Update uw Pinterest-account door in te spelen op Visual Search



Pinterest

Pinterest wordt door veel mensen gebruikt om inspiratie op te doen of in de zoektocht naar het perfecte product. Het invoeren van visuele zoekopdrachten in Pinterest vormt een belangrijke ontwikkeling voor het platform. Maar hoe wordt er op Pinterest gebruik gemaakt van Visual Search? Places Nieuws zocht het uit.

Wat is Visual Search?

Visual Search is het invoeren van een foto of afbeelding in een zoekmachine, waarna de zoekmachine op zoek gaat naar resultaat. Een bekende variant hiervan is Search by Image van Google. Gebruikers voeren een afbeelding in en Google gaat op zoek naar een vergelijkbare afbeelding. Search by Image bestaat al sinds 2011, het is dus niet nieuw. Toch worden er tegenwoordig steeds meer snufjes aan toegevoegd waardoor Visual Search steeds beter en bekender wordt.

Visual Search op Pinterest

In een eerder geschreven blog over Visual Search beschreven we verschillende zoekmachines en hoe u als ondernemer kunt inspelen op visuele zoekopdrachten. In dit artikel gaan we dieper in op Visual Search via Pinterest. Pinterest is een social media platform dat dient als digitaal prikbord. Gebruikers kunnen afbeeldingen van het web pinnen op hun zelf aangemaakte 'borden'. Aangezien Pinterest visueel is ingesteld, is Visual Search een belangrijke tool voor het platform. Pinterest Lens is de visuele zoekmachine van Pinterest. Met Lens kunnen gebruikers een foto maken van bijvoorbeeld een ingrediënt of een kledingstuk. Deze foto maakt men via de Pinterest-camera. De foto wordt geladen in het zoekscherm en Pinterest gaat vervolgens op zoek naar afbeeldingen die gerelateerd zijn aan deze foto. Wanneer mensen een foto maken van een ingrediënt kunnen ze bijvoorbeeld bijpassende recepten ontdekken, bij het maken van een foto van een kledingstuk kunnen gebruikers een kledingstijl ontdekken. Pinterest is continu bezig om nieuwe Visuele Search tools te ontwikkelen. In deze blog beschrijven we de meest opvallende tools van de laatste tijd.

  • Lens your Look

In 2017 ontwikkelde Pinterest de tool: Lens your Look. Een nieuwe manier om outfit ideeën te ontdekken. Met Lens your Look maken gebruikers een foto van een kledingstuk uit hun kledingkast, bijvoorbeeld hun favoriete spijkerjas. Naast de foto kunnen gebruikers een zoekterm toevoegen zoals 'Date night' of 'Herfst trends'. De app laat vervolgens verschillende outfit ideeën zien waarmee het item op de gemaakte foto gecombineerd kan worden. Met Lens your Look verandert Pinterest als het ware in een persoonlijke stylist.

  • Shop the Look

Shop the Look maakt online winkelen nog gemakkelijker. Met Shop the Look pins kunnen mensen gemakkelijk producten en items vinden die op de afbeelding staan. Pinterest staat vol met miljoenen 'pins' dit zijn ideeën die mensen op Pinterest vinden en bewaren vanaf het web. Elke pin verwijst terug naar de oorspronkelijke website. Gebruikers kunnen hun favoriete 'pins' toevoegen aan hun zelfgemaakte prikbord. Shop the Look Pins hebben witte stippen die de verschillende items van een outfit laten zien. Gebruikers kunnen op de stippen klikken om in te zoomen op het kledingstuk, ze zien vervolgens waar het kledingstuk vandaan komt en hoeveel het kost. Als u een Pinterest-bedrijfsprofiel hebt, kunt u met Shop the Look tags handmatig pins van uw website taggen met links naar alle producten.

  • Pincodes

Naast de Lens your Look en Shop the Look heeft Pinterest eigen QR codes ontwikkeld, genaamd Pincodes. Met behulp van deze pincodes kunnen gebruikers inspiratie die ze offline opdoen online verder ontdekken. Een pincode is een ronde afbeelding met daar omheen gekleurde bolletjes. Bedrijven kunnen de codes op strategische plekken in hun winkels plaatsen, zoals in de buurt van de wachtrij bij de kassa. Klanten kunnen dan hun Pinterest app erbij pakken en de Pincode scannen. Een Pincode brengt klanten dan naar een pin-bord van het bedrijf, het Amerikaanse warenhuis Nordstrom heeft Pincodes die verwijzen naar een bord met kado ideeën voor de feestdagen voor onder de 100 dollar.

Kortom, er zijn genoeg mogelijkheden om via Pinterest in te spelen op de opkomst van visuele zoekopdrachten. Wilt u aan de slag gaan met Visual Search? Zorg ervoor dat uw website een sitemap heeft voor afbeeldingen. Deze sitemap geeft aan Google door welke afbeeldingen er op uw website staan. Dit kan gedaan worden met de Yoast plugin van WordPress.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek