Menu

Starting guide voor Google Analytics: de basis



Starting guide voor google analytics

Klanten bezoeken uw website, maar wat doen zij daar? Google Analytics biedt de mogelijkheid om het gedrag van uw website bezoekers te volgen en te analyseren. Het geeft u inzicht in welke pagina's bezocht worden, hoe lang bezoekers op uw website blijven, wanneer ze uw website verlaten en welke pagina's het meest populair zijn. Om niet in een wirwar van data verstrikt te raken, is het belangrijk om de basis te kennen van Google Analytics.

Google Analytics

Sinds 2005 is Google Analytics op de markt en vanaf 2016 is het ook het meest gebruikte platform in data-analyses. Er zijn twee extra versies beschikbaar: Google Analytics 360 en Google Analytics for Mobile Apps. De eerste focust zich op grote bedrijven die veel data verzamelen terwijl de tweede zich richt op data vanuit iOS en Android Apps.

Wat zijn de voordelen?

Het is allereerst belangrijk om te vermelden dat Google Analytics gratis is. Daarbij kan de data interessante inzichten leveren om van uw website een echte marketingtool te maken. Zo kunt u ontdekken waarom u wel veel bezoekers heeft, maar bijvoorbeeld nauwelijks conversie. Conversie is een online actie die belangrijk is voor het succes van uw bedrijf, voorbeelden zijn het doen van een aankoop of het aanmelden voor de nieuwsbrief. Dit kan komen door bijvoorbeeld internationale bezoekers terwijl u nationaal actief bent, of door verkeerd ingerichte webpagina's. Een keerzijde van Google Analytics is dat u heel veel data verzameld en u het overzicht kwijt kan raken. In het volgende stappenplan wordt uitgelegd hoe het werkt.

Het stappenplan

Welke stappen moet u ondernemen of succesvol gebruik te maken van deze analyse tool? De volgende stappen zullen u helpen om te starten met data-analyse.

Stap 1: Account aanmaken

Voordat u kunt beginnen, moet u een account aanmaken. Dit kunt u eenvoudig doen op de startpagina van het programma. Na het maken van een account moet u een property instellen. De property is het verzamelpunt van gegevens van uw site of app in het programma.

Stap 2: Tracking codes toevoegen

Om gegevens te verzamelen dient u tracking codes toe te voegen aan uw webpagina's. De tracking code moet geïnstalleerd worden op elke pagina van de website. Dit kan eenvoudig gedaan worden in WordPress, maar ook in HTML bestanden kan een tracking code toegevoegd worden voor de </head> tag. Hier kunnen text editor programma's voor gebruikt worden zoals Notepad.

Stap 3: Additionele instellingen

In principe is uw account gereed om te starten met data-analyse. Enkele andere instellingen kunnen gebruikt worden om meer relevante data te verzamelen voor uw website. U kunt bijvoorbeeld doelen instellen. Op deze manier kunt u specifieke conversies bijhouden, zoals wanneer bezoekers een aankoop doen. Daarnaast kunt u in Google Analytics instellen dat het programma bijhoudt waarop mensen zoeken op uw website. Dit is alleen interessant als u een zoekbalk op uw website heeft staan.

Stap 4: De data

Wanneer u inlogt bij het programma komt u op het Audience Overview report. Dit rapport laat zien wie uw bezoekers waren in de afgelopen periode. Belangrijk is om wegwijs te worden met het programma en de data die wordt getoond. Op deze manier kunt u snel informatie opvragen en hier de juiste inzichten aan koppelen om uw website te optimaliseren.

Rapporten in Google Analytics

Onder het menu rapporten zijn verschillende typen rapporten te vinden.

  • Realtime rapporten: Hiermee kunt u de actuele activiteit op uw website of app bijhouden. Deze rapporten worden dan ook doorlopend geüpdate.
  • Doelgroep: Dit zijn algemene gegevens over de bezoekers van uw website. Ook kunt u hiermee zien via welke apparaten uw website bezocht wordt.
  • Acquisitie: Deze rapporten tonen op welke manier bezoekers op uw website zijn gekomen. Was dit via Google? Of een betaalde advertentie? Hier kunt u ook zien of het klikken op een betaalde advertentie heeft bijgedragen aan het aantal conversies.
  • Gedrag: Dit gaat over het gedrag van de bezoeker op uw website en gaat om de zoektermen die worden gebruikt in de zoekbalk, welke pagina's bezocht zijn en hoe bezoekers door uw website heen gaan.
  • Conversie: Conversies zijn eigenlijk de meetbare doelen die u zichzelf gesteld heeft, zoals het aantal aankopen of aanmeldingen voor een nieuwsbrief. Middels de conversie rapporten kunt u bijhouden in hoeverre u deze doelen heeft bereikt.

Een eigen dashboard maken

Naast deze standaard rapporten die Google voor u klaarzet, kunt u er ook voor kiezen om een eigen dashboard te ontwikkelen. U kunt hier meerdere statistieken op één dashboard plaatsen om zo een pagina te creëeren waarop u direct de informatie ziet die voor u het meest belangrijk is. De dashboards kunnen gedeeld worden met andere gebruikers.

Het starten met Google Analytics hoeft niet heel moeilijk te zijn en kan u veel profijt opleveren. Investeer wat tijd om het programma te leren kennen en data te vertalen naar relevante inzichten om uw website tot een echte marketingtool te maken.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties