Menu

Het opstellen van een buyer persona: Hoe en waarom?



Wat is een buyer persona

Het begrijpen van de markt en uw doelgroep is één van de meest belangrijke aspecten om een product succesvol op de markt te zetten. Een doelgroep moet heel specifiek omschreven kunnen worden om precies die klanten aan te spreken aan wie u de meeste waarde kunt leveren. Dit kan gedaan worden door een buyer persona op te stellen. Dit is een gedetailleerd profiel van uw ideale klant.

Wat is een buyer persona?

Een buyer persona is eigenlijk een semi-fictief profiel waarbij u een naam toekent en een volledig personalia maakt. Door in de huid te kruipen van deze fictieve klant, kunnen beslissingen gerichter genomen worden die aansluiten bij de wensen en behoeften van de doelgroep. Vragen die beantwoord worden in een buyer persona zijn onder andere: Wat zijn de belangrijkste uitdagingen? Wat motiveert de persoon? Tegen welke problemen lopen ze aan?

Wat is het belang van een buyer persona?

Door een buyer persona te hanteren, kunnen een aantal voordelen worden behaald:

Eenduidig beeld

Door een buyer persona te hanteren weet het hele team wie de klant is. Op deze manier weet iedereen wat de individuele voorkeuren zijn van de klant en kan elk teamlid hier naar handelen.

Meer inzicht in de klant

Naast dat de buyer persona een omschrijving levert in demografische en socio-economische gegevens van de klant, laat het u ook nadenken over de doelen van de klant. Op deze manier kan een dieper inzicht worden geworven in wie de klant is en wat de klant motiveert.

Betere ideeën en oplossingen

Een buyer persona helpt het visualiseren van de klant. In plaats van dat producten worden ontwikkeld worden voor 'een mannelijke doelgroep tussen de 20 en 30 jaar oud', kan nu specifiek bedacht worden hoe iemand als Simon (fictieve persona) een van zijn doelen kan behalen met het nieuwe product. Dit maakt het makkelijker om ideeën en oplossingen te genereren die aansluiten bij de doelgroep.

Een buyer persona maken

Een aantal stappen kunnen doorlopen worden om een buyer persona te ontwikkelen.

Stap 1: Klantonderzoek

Om een buyer persona te maken is het allereerst belangrijk dat er marktonderzoek wordt gedaan. Focus hierbij op de klant. Gebruik data van uw website, observeer en interview klanten en onderzoek social media. Wie is de klant? Waarvoor gebruiken ze uw producten? Waar komen ze vandaan? Daarna kunt u aan de slag gaan met het opstellen van uw buyer persona.

Stap 2: Breng demografische en socio-economische gegevens in kaart

Breng vervolgens in kaart wie uw klant is. Wat is de gemiddelde leeftijd? Zijn uw klanten voornamelijk mannen of vrouwen, wat is hun inkomensniveau en welk opleidingsniveau hebben ze? Daarnaast kan langzaam begonnen worden met het in kaart brengen van psychografische gegevens. Welke attitude heeft de persoon? Welke normen en waarden en welke persoonlijkheid?

Stap 3: Breng doelen en pijnpunten in kaart

Duik vervolgens dieper in uw persona. Wanneer de belangrijkste feiten rondom de persona duidelijk zijn, kan verder nagedacht worden over wensen, behoeften en doelstellingen. Waar zit de doelgroep mee? Waar lopen ze tegenaan? Wat willen ze bereiken? En hoe helpen uw producten bij het oplossen van deze vragen? Dit draagt bij aan het creëren van een boodschap die de toegevoegde waarde van uw product duidelijk maakt.

Stap 4: Breng de customer journey in kaart

Dit klinkt als een uitgebreide stap, maar is erg belangrijk om volledig in huid te kruipen van uw buyer persona. Hoe komt uw persona in contact met uw product? Waar begint hun zoektocht? Welke kanalen worden gebruikt? Hoe vaak worden producten gekocht? En welke vormen van communicatie vindt uw doelgroep het fijnst? Door dit in kaart te brengen, zet u de laatste stap in het maken van uw buyer persona.

Door deze stappen te doorlopen, kunt u makkelijker visualiseren wie uw ideale klanten zijn. Dit helpt u bij het direct aanspreken van hun wensen en behoeften en helpt u ook te communiceren waarom uw product of dienst het beste bij hen past.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek