Menu

Explanimation: de tool om complexe informatie op een simpele manier uit te leggen



Explanimation

Explanimation is een ideale manier om een complexe boodschap op een eenvoudige manier te delen. Wilt u graag de visie van uw onderneming onder medewerkers delen? Of nieuwe producten presenteren of uitleggen? In deze blog leggen we uit wat een explanimation is en hoe u dit middel kan inzetten voor verschillende doeleinden.

Wat is een explanimation?

Een explanimation is een korte video waarin een complexe boodschap op een eenvoudige en beeldende manier wordt uitgelegd. Het woord 'explanimation' zegt het al, het is een combinatie van explanation en animation, oftewel: uitleg en animatie. Het is een animatie video met vaak een begeleidende voice-over die uitleg geeft. Een explanimation wordt ook wel gezien als een infographic onder video's. In beide gevallen wordt er gebruikt gemaakt van een visuele weergave van informatie. Bij een infographic is dit echter in één beeld verwerkt en bij een explanimation in een video.

De kracht van een animatie video

Het is al even bekend dat mensen meer onthouden van wat ze zien (80%) dan wat ze lezen (20%). Dit is een belangrijke kracht van visuele content. Een andere belangrijke reden voor het succes van explanimation is dat er in de video een verhaal verteld wordt. Dit is effectief omdat mensen beter in staat zijn om een verhaal te onthouden dan losse feiten. Losse feiten roepen geen emotionele reacties bij ons op. Er ontbreekt dan een duidelijke relatie tussen de feiten waardoor het brein de informatie niet goed kan onthouden. Als iemand een verhaal vertelt lichten er verschillende gebieden in onze hersenen op, al deze gebieden dragen eraan bij dat we ons inleven in het verhaal en dat we het verhaal onthouden. De inleving in een verhaal zorgt voor hoge betrokkenheid van de ontvangers, zodat het verhaal beter begrepen en onthouden wordt.

Wat kunt u doen met een explanimation?

In de explanimation stelt u één onderwerp centraal. Dit kan uw organisatie zijn, een product, dienst of een hoofdpersoon. Dropbox heeft bijvoorbeeld een explanimation waarin de dienst uitvoerig wordt uitgelegd. Hellmann's Mayonaise heeft daarentegen een explanimation waarin een hoofdpersoon centraal staat, Richard Hellmann. Met behulp van deze hoofdpersoon wordt het verhaal van de geschiedenis van Hellmann's Mayonaise verteld.

Met kleurgebruik, typografie en de algehele lay-out kunt u de huisstijl van uw bedrijf terug laten komen in de video. Een hoofdpersonage kan bovendien belangrijke merkwaarden van het bedrijf uitdragen in bepaalde karaktereigenschappen. Een duidelijke brand identity kan hierbij helpen. Brand identity is de manier waarop een organisatie zich wenst te identificeren en te positioneren. Deze positionering bevat een uniek voordeel waarmee een merk zich onderscheidt van concurrenten.

Voordelen en nadelen van een explanimation

Een groot voordeel van een explanimation in tegenstelling tot bijvoorbeeld een bedrijfsfilm is dat de mogelijkheden oneindig zijn. U bent namelijk niet gelimiteerd tot de realiteit. In een bedrijfsvideo kan het zijn dat u afhankelijk bent van verschillende factoren, als u buiten filmt moet het lekker weer zijn en collega's moeten goed weten wat zij moeten zeggen. Met een explanimation bent u nergens afhankelijk van en kunt u een gehele nieuwe werkelijkheid visualiseren. Een mogelijk nadeel van het maken van een explanimation is dat het enige kennis vereist. Er zijn gelukkig verschillende bedrijven die u kunnen helpen met het maken van een animatie video. Indien u zelf handig bent kun u het natuurlijk ook zelf proberen.

Zelf aan de slag gaan met een animatie video

  • Kies een type uitlegvideo

Als u aan de slag gaat met het maken van een animatie video is het eerst belangrijk om te bedenken wat voor soort type uitlegvideo het wordt. De bekendste varianten zijn: een video met presentator, explanimation op basis van infographic, een screencast uitlegvideo of whiteboard explanimation.

  • Screencast van website

Wilt u klanten iets uitleggen aan de hand van uw website? Of wilt u visualiseren hoe klanten zich gemakkelijk kunnen aanmelden of een bestelling kunnen plaatsen? Dan is het maken van een screencast van uw website wellicht een oplossing. Hierbij wordt er een live opname van de browser gemaakt. Alle handelingen op de browser worden opgenomen, u hoeft er alleen een voice-over onder te zetten met de uitleg. Een veel gebruikte tool hiervoor is Screencastify, een extensie voor Google's Chrome browser.

  • Explanimation in de cloud

Hoewel het maken van animaties vrij ingewikkeld is, zijn er een aantal programma's die hier een oplossing voor bieden. Met GoAnimate kunt u bijvoorbeeld met vooraf geproduceerde karakters en scènes een eigen explanimation in de cloud produceren. Met deze tool bent u natuurlijk wel beperkt tot bepaalde karakters, maar het is wel een stuk voordeliger dan het inhuren van een bedrijf die een op maat gemaakte explanimation maakt.

  • Whiteboard uitlegvideo

Een andere leuke manier om een boodschap eenvoudig uit te leggen is door het tekenen op een whiteboard. Als u zelf goed bent in tekenen kunt u het gemakkelijk zelf opnemen. De teken handelingen neemt u op met de time-lapse functie.

Kortom, er zijn verschillende manieren om aan de slag te gaan met een explanimation. Een explanimation is erg nuttig om een complex onderwerp inzichtelijk te maken. Het kan bovendien de drempel om actie te ondernemen verlagen en het heeft hogere conversies als gevolg. U kunt een explanimation video als alleenstaande content verspreiden of vanuit een bepaalde campagne of strategie.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek