Menu

Bulletjournaling voor ondernemers: stimuleer productiviteit en overzichtelijkheid



Houd overzicht als ondernemer door bulletjournaling

Als ondernemer zijn er vaak verschillende werkzaamheden om te doen. Er slingeren vaak behoorlijk wat notities op post-its en lijstjes op kladblaadjes rond. Maar hoe houd je overzicht en blijf je productief? Er zijn veel apps en tools beschikbaar die online een tijdschema creëren, maar offline zijn er ook mogelijkheden om overzicht te houden. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een bullet journal. Dit is een productiviteitssysteem dat inmiddels de wereld aan het veroveren is.

Wat is een bullet journal?

Een bullet journal is niets anders dan een papieren notitieboekje, waarin je op een uitgekiende manier overzicht houdt over je werk en leven. Dit maakt het systeem anders dan bestaande methoden zoals takenlijsten en to-do lijsten. Geen losse briefjes meer, maar slechts één notitieboekje waarin je alles opschrijft. Het fijne aan een bullet journal is dat je hem helemaal kunt aanpassen aan je eigen wensen. Een bullet journal is moeilijk vast te pinnen, omdat het per gebruiker anders kan zijn. Voor de een is het een manier om zijn agenda op werk bij te houden, terwijl het voor de ander een manier is om het jaarbudget of toekomstplannen in te schrijven. Voor sommige is het een creatieve uitlaatklep, terwijl voor andere het niet meer is dan een schrift om gedachten in op te schrijven.

Waarom een offline methode?

Door een offline methode voel je meer connectie met je werk, wordt je hoofd gedwongen om langzamer te gaan en leer je daardoor goede prioriteiten te stellen. De kans is groot dat het je leven overzichtelijker, rustiger en minder chaotisch maakt. Het is een analoge oplossing voor deze digitale tijd. Een bullet journal helpt je:

  • Het snel en makkelijk vastleggen én later terugvinden van je ideeën
  • Het plannen, prioriteren en uitvoeren van je to-do's
  • Het realistisch evalueren van je werk en privé leven

Waar bestaat een bullet journal uit en hoe gebruik je het voor jouw onderneming?

Denk na hoe je je bullet journal wilt inrichten. Wat ga je er allemaal inzetten? Een bullet journal kan bestaan uit de volgende elementen of modules:

  • Een index of inhoudsopgave

Zodat je makkelijk kunt terugvinden waar alles staat in je bullet journal. Je nummert simpelweg de pagina's zoals in een boek. Telkens wanneer je een nieuw item toevoegt schrijf je deze op in je index. Ook al zit je midden in je bulletjournal en je begint met een nieuw item, noteer het simpelweg in de index en je vind alles weer terug.

  • 'Agenda-achtige' modules

Je kan een weekplanning, maandplanning of jaarplanning opnemen in je journal.

  • Overzicht van doelen

Denk aan jaar-en kwartaaldoelen of wellicht heb je spaar-en investeringsdoelen voor jouw bedrijf. Een bullet journal is ook geschikt om een vijfjarenplan in uit te werken of maandelijkse doelen en sprinten in op te nemen. Noteer processen die je focussen op de richting die jouw gewenste resultaten brengen, focus dus op het proces. Maak je doelen duidelijk, concreet en simpel.

  • Lijstjes

Een bullet journal is ideaal voor het maken van lijstjes! Vind gemakkelijk jouw lijstjes terug zodat je als ondernemer overzichtelijk blijft. Je kan lijsten maken met korte termijn taken en lange termijn taken. Wellicht vind je het handig om per project te werken? Bovendien kan het je creativiteit bevorderen. Je kan bijvoorbeeld een lijstje maken met mooie zinnen, ideeën voor artikelen en plannen maken voor de toekomst.

  • Brainstormsessies en mindmapping

Als je goede ideeën hebt voor je onderneming kan je het concept verder uitwerken in je bullet journal. Op deze manier kun je al je brainstormsessies gemakkelijk bij elkaar bundelen en raak je geen ideeën kwijt. Hersenspinsels, ideeën of gedachten kun je op deze manier gemakkelijk naar tastbare concepten omzetten.

Als je te hard probeert om een volledig bullet journal te maken ga je aan het doel voorbij. Begin op je gemak en probeer er geen druk op te leggen. Redenen waarom een traditionele to-do-list nog chaotisch kan werken is omdat er geen prioriteit in zit, het niet duidelijk is hoeveel tijd je in bepaalde taken gaat stoppen en het niet duidelijk is hoeveel beschikbare tijd je die dag in je agenda hebt. Als je als ondernemer structureel beter wil presteren en meer wil genieten van het proces, plan dan je dagen, vink af wat je gedaan hebt en evalueer je weken.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek