Menu

Nederlandse zwembaden onder de loep: hoe goed is de telefonische bereikbaarheid?



Nederlandse zwembaden onder de loep: hoe goed is de telefonische bereikbaarheid?

We zwemmen wat af in Nederland. Het is één van onze grootste hobby's. We beschikken in ons land dan ook over een ijzersterke zwem-infrastructuur, met 853 openbare zwembaden in 2017. Toch spreekt de Koninklijke Nederlandse Zwembond (KNZB) in haar Handboek Zwembaden over een tekort aan zwemwater in Nederland, met name om aan de vraag naar zwemlessen te kunnen voldoen. Daarnaast daalt het aantal recreatieve zwemmers de laatste jaren. En ook het aantal leden van de KNZB daalt de laatste jaren gestaag, van 2015 tot 2017 nog met zo'n 2,5%.

Eén van de belangrijkste service-elementen die een organisatie kan onderhouden, is telefonische bereikbaarheid. Slechte telefonische bereikbaarheid kan ertoe leiden dat leden van de KNZB zwembaden niet kunnen vinden en dat recreatieve zwemmers afhaken. Places Nieuws onderzocht hoe bezoekers van Nederlandse zwembaden de telefonische bereikbaarheid beoordelen.

Telefonische bereikbaarheid

In totaal staan er 640 zwembaden vermeld op Telefoonboek.nl. Dit is een online bedrijvengids waar Nederlandse bedrijven zichzelf kunnen vermelden voor onder andere contactgegevens. Van deze zwembaden zijn er 349 beoordeeld op telefonische bereikbaarheid. Uit analyse van de gegevens blijkt dat de telefonische bereikbaarheid bij 285 (81,5%) zwembaden als goed werd beoordeeld. Bij 18,5% was dit dus niet het geval.

Vijf minst telefonisch te bereiken zwembaden

Hieronder staan de vijf bedrijven vermeld waarvan bezoekers op Telefoonboek.nl de telefonische bereikbaarheid het vaakst als onvoldoende hebben beoordeeld. Er is alleen gekeken naar zwembaden met meer dan 15 meldingen.

  1. Sportcentrum Schuttersveld - Rotterdam - 22 meldingen
  2. Zwembad Charlois - Rotterdam - 21 meldingen
  3. Zwembad de Does - Leiderdorp - 20 meldingen
  4. Zwembad De Roerdomp - Roermond - 19 meldingen
  5. Vrijetijdscentrum Weerterbergen - Weert - 17 meldingen

Conclusie

Met 81,5% doen zwembaden het relatief gezien goed. Toch mist een kleine 19% dit belangrijke onderdeel. Dit zou simpelweg kunnen liggen aan ontbrekende of onjuiste contactgegevens, maar ook aan gebrek aan capaciteit.

Belang van telefonische bereikbaarheid

Het belang van telefonische bereikbaarheid is groot, maar wordt toch vaak onderschat. Het kan uw bedrijfsimago verbeteren, het zorgt ervoor dat u niks mist, het kan daarmee uw omzet verhogen en u bent altijd bereikbaar bij een spoedgeval of calamiteit.

In dat laatste geval zouden bedrijven als zwembaden een antwoordservice kunnen inzetten. Dit biedt niet alleen het voordeel dat uw potentiële bezoekers tijdens uw openingstijden te woord worden gestaan, het is ook mogelijk dat u buiten openingstijden telefonisch bereikbaar bent. De Antwoordservice van Places staat klanten en potentiële bezoekers 24/7 te woord. Zo wordt geen enkel telefoontje gemist.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek