Menu

Het belang van een goede telefonische bereikbaarheid voor uw bedrijf



Waarom een goede telefonische bereikbaarheid belangrijk is voor uw onderneming.

Uw onderneming groeit en u krijgt het steeds drukker, vervolgens merkt u dat het aantal binnenkomende telefoontjes maar blijft stijgen. Een goede telefonische bereikbaarheid is cruciaal voor tevreden klanten. Wanneer de klant niet snel genoeg iemand aan de telefoon krijgt, belt hij of zij een andere organisatie. Ook als een klant uw bedrijf niet te pakken krijgt kan er ontevredenheid ontstaan. Klanten irriteren zich namelijk aan lange wachttijden, ingewikkelde keuzemenu's en een bezettoon.

Waarom is telefonische bereikbaarheid belangrijk?

Het eerste échte klantencontact is vaak via de telefoon. Dit eerste klantencontact is het eerste moment waarop u uw persoonlijke eerste indruk kunt achterlaten. Zorg dat het eerste contact goed is en klanten niet geneigd zijn om naar de concurrent te gaan. Bovendien is telefonische bereikbaarheid belangrijk, omdat het onderdeel is van een goede dienstverlening. Klanten nemen immers contact met u op als zich problemen voordoen met een product of dienst wat ze bij uw bedrijf hebben gekocht. Een goede bereikbaarheid is belangrijk voor ondernemers in alle sectoren. Maar hoe kunt u de telefonische bereikbaarheid van uw bedrijf verbeteren? Places.nl geeft u een aantal mogelijkheden.

Telefonische bereikbaarheid verbeteren

U kunt het telefonische verkeer zelf opvangen of werknemers de telefoon op laten nemen. Merkt u dat uw werkzaamheden verhinderd worden door het telefonische verkeer dat binnenkomt? U zou dan kunnen overwegen om een receptionist(e) aan te nemen. U zou ook uw telefonisch verkeer kunnen uitbesteden aan een callcenter of antwoordservice. Een klant wil steeds sneller en op het moment van zijn keuze geholpen worden. Een uitstekende telefonische bereikbaarheid zal uw bedrijf goed doen en uiteindelijk leiden tot meer winst.

Klantenservice of antwoordservice?

Wat zijn voor-en nadelen van uitbesteden? En besteed u uw gehele klantenservice uit of gaat u voor een antwoordservice die opneemt wanneer u zelf niet aanwezig bent? De voordelen van uitbesteden bestaan uit het feit dat een extern callcenter veel expertise heeft op het gebied van klantenservice. Een goede klantenservice garandeert dat klanten vriendelijk en professioneel behandeld worden. Bovendien kunt u ervoor kiezen om ruimere telefonische openingstijden te hanteren. Ook kan een callcenter vaak flexibeler mensen inzetten om (onverwachte) pieken in klantcontacten gemakkelijker op te vangen waardoor klanten nooit lang in de wachtrij staan en altijd iemand aan de telefoon krijgen. Klanten kunnen ook door het gebruik van een callcenter eenvoudig afspraken maken terwijl u ongestoord doorwerkt.

Een nadeel van uitbesteden is dat u minder direct contact heeft met uw klanten met als risico dat u minder goed weet wat uw klanten willen van uw producten of diensten.

Met de bovenstaande tips zou u uw telefonische bereikbaarheid kunnen verbeteren. Een goede en klantgerichte telefonische bereikbaarheid is cruciaal voor het binnenhalen van klanten en deze vervolgens aan uw onderneming te binden. Een antwoordservice kan een enorme aanvulling zijn op uw telefonische bereikbaarheid. "Een goede antwoordservice garandeert dat klanten vriendelijk en professioneel behandeld worden en zorgt voor een optimale telefonische bereikbaarheid. Dit is vervolgens weer gunstig voor uw klantenbinding en uw winst" vertelt Dirk Lentjes, Manager van Places Antwoordservice.


Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek