Autoverhuur zet laatste stap richting totale telefonische bereikbaarheid



Autoverhuur zet laatste stap richting totale telefonische bereikbaarheid

Steeds meer Nederlanders kiezen ervoor om een auto te leasen in plaats van te kopen. Ook voor kortere reizen waar een auto voor nodig is, wordt er snel naar de dichtstbijzijnde autoverhuur gebeld. De verhuurbedrijven krijgen dus genoeg telefoontjes, maar zijn die wel altijd goed bereikbaar? Places.nl onderzocht deze bereikbaarheid.

Autoverhuur in Nederland

De afgelopen jaren worden er steeds meer auto's verhuurd. Vooral de zakelijke markt kiest vaker voor huurauto. Het bedrijfsleven heeft behoefte aan een oplossing voor de stijgende mobiliteit. Het aantal bedrijven dat hun personeel een auto van de zaak meegeeft, is namelijk ook enorm gestegen. Hoe je het ook wendt of keert, autoverhuurders hebben het er maar druk mee.

Onderzoek telefonische bereikbaarheid

Met zoveel mensen die auto's willen huren, is het natuurlijk belangrijk om als verhuurder goed bereikbaar te zijn. Daarom heeft Places.nl op basis van de reviews van Telefoonboek.nl de telefonische bereikbaarheid bekeken. In totaal zijn er 1081 autoverhuurbedrijven aangemeld bij Telefoonboek.nl en 329 daarvan zijn door consumenten beoordeeld op telefonische bereikbaarheid. Wat blijkt? 14,6% van die reviews was negatief. Dat betekent dat 48 autoverhuurders een matige telefonische bereikbaarheid hebben. Deze 48 bedrijven omvatten 4,5% van het totale aantal geregistreerde bedrijven.

Telefonische bereikbaarheid verbeteren

Het belang van een goede telefonische bereikbaarheid is groot voor een autoverhuurder. Wanneer een klant je niet kan bereiken, is de stap naar de concurrent zo gezet. Er zijn verschillende redenen waarom je telefonisch niet zo goed bereikbaar bent. Denk hierbij aan te weinig personeel of een overflow aan klanten die tegelijk bellen. Dit betekent niet dat je de bereikbaarheid niet kan verbeteren. Enkele tips zijn:

  • Zorg ervoor dat meer van uw medewerkers stand-by kunnen staan als het gaat om een tweede of derde telefoonlijn opnemen.
  • Maak mensen verantwoordelijk. Als je medewerkers weten dat zij gebeld kunnen worden als tweede of derde in het bedrijf, dan zijn zij daar alert op.
  • Als je inzicht hebt in de vragen die klanten het vaakst stellen, kan je daar op inspelen.
  • Op basis van de gegevens en de standaard vragen van klanten, kan je een telefoonplan opstellen. Hierin komt ook te staan hoe lang een klant maximaal in de wacht mag staan en hoe vaak je die klant mag doorverbinden. Op basis van het plan kan je doelstellingen maken om het te realiseren.
  • Krijg je medewerkers zover om ook echt te gaan handelen volgens het nieuwe telefoonplan. Wanneer dit lukt, kan je het plan vervolgens evalueren en bijstellen.

Geen personeel om de telefoon op te nemen

Op het moment dat je een kleine autoverhuurder bent met weinig personeel, heb je misschien niet de mogelijkheid om de telefoon door te verbinden aan je medewerkers. In dat geval is er altijd nog een laatste optie: in zee gaan met een bedrijf dat telefoontjes voor je aanneemt. Er zijn genoeg bedrijven die een antwoordservice bieden, neem bijvoorbeeld de antwoordservice van Places.nl.

Met een klein beetje extra inzet, halen we die laatste 4,5% van de autoverhuurders van een slechte naar een goede telefonische bereikbaarheid.

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek