Menu

Uitbreiding van Nederlandse online supermarkt Picnic naar Duitsland

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Strategie

Uitbreiding van Nederlandse online supermarkt Picnic naar Duitsland

Uitbreiding online supermarkt Picnic

Online supermarkt Picnic is een initiatief van Nederlandse ondernemers. De online supermarkt levert boodschappen aan klanten zonder bezorgkosten. Klanten kunnen tot tien uur "s avonds hun bestelling plaatsen via de app. De boodschappen worden vervolgens binnen een dag met elektrische auto"s bezorgd. Picnic is inmiddels in veel verschillende steden in Nederland actief, het bedrijf is nu ook aan het testen in de regio Düsseldorf in Duitsland.

Investeringen

Picnic is in 2015 opgericht door vier Nederlandse ondernemers. Bij de start van Picnic hebben vier grote financierders geïnvesteerd in de online supermarkt. Zij lieten zien dat ze vertrouwen hadden in de langetermijnplannen van de startup. Het investeringsfonds De Hoge Dennen van de familie De Rijcke is een van de investeerders, deze familie werd ooit bekend dankzij de verkoop van drogisterijketen Kruidvat. De vier investeerders krijgen een minderheidsbelang in Picnic. Een minderheidsbelang is een belang in een onderneming in certificaten. Dit is kleiner dan een meerderheidsbelang maar groter dan een belegging.

Groei Picnic in Nederland

In Nederland is Picnic inmiddels actief in 37 steden, waaronder, Amersfoort, Almere, Utrecht, Rotterdam, Leiden, Delft en Den Haag. Het bedrijf heeft sinds 2017 honderd miljoen euro beschikbaar gesteld om nieuwe distributiecentra op te zetten en in heel Nederland actief te worden. Enkele maanden geleden is het bedrijf gestart met een proef in regio Düsseldorf. De proef is voorspoedig verlopen en het bedrijf gaat over vier weken beginnen met bezorging van boodschappen aan alle inwoners in het proefgebied.

Concurrentie

Picnic kan momenteel aan ruim tweeduizend mensen werk bieden, dit kan de komende tien jaar oplopen tot wel tienduizend nieuwe arbeidsplaatsen. Tevens verwacht het bedrijf een omzet van 300 miljoen euro in 2018. In 2017 was dit nog 100 miljoen, dit betekent dat de omzet van het bedrijf binnen een jaar zou verdrievoudigen. Albert Heijn en Jumbo zijn tot nu toe de twee belangrijkste spelers op het gebied van online supermarkten. Albert Heijn is online marktleider met een geschat marktaandeel van 58 procent. Jumbo heeft als doel om marktleider te worden maar is met een online marktaandeel van 22 procent nog veel kleiner dan Albert Heijn. Indien Picnic in een jaar tijd de omzet kan verdrievoudigen zou het bedrijf veel sneller groeien dan Jumbo. Met ruim 140 miljoen omzet is Jumbo echter op dit moment nog een grotere speler op de markt dan Picnic.

Foto: Bigstock

Reacties



Even geduld alstublieft...