Menu

Je hebt een mooi merk vind je zelf, maar hoe overtuig je anderen?



Je hebt een mooi merk vind je zelf, maar hoe overtuig je anderen?

Het liefst creëer je een uniek merk, dat zich onderscheidt van de concurrentie. Maar een merk sterk in de markt zetten is niet makkelijk. De archetypen van Jung kunnen je hierbij helpen. Carl Gustav Jung was een Zwitserse psychiater en psychoanalyticus. Hij was een van de grondleggers van de analytische psychologie. Met zijn archetypen leer je, je eigen identiteit kennen maak je je merk betekenisvol voor je doelgroep. En eigenlijk kennen we ze allemaal.

Archetypen zijn geïdealiseerde oer modellen die duiden op personificaties, objecten of concepten uit de culturele traditie of geschiedenis. Bekende archetypen zijn de Held, de Heerser en de Ontdekker. Maar hoe kunnen deze archetypen jouw bedrijf helpen bij het bepalen van je merkpersoonlijkheid?

Heeft merkontwikkeling wel zin?

Grote, gevestigde merken als Apple, Nike en Coca Cola houden zich nauwelijks bezig met het promoten van hun producten, ze promoten hun merk. Ondanks dat de meeste bedrijven in Nederland een stuk kleiner zijn, kan het zeer waardevol zijn om te investeren in merkontwikkeling. Juist nu er in veel branches veel aanbieders zijn en het voor je doelgroep steeds makkelijker wordt om het aanbod te vergelijken, is het creëren van een onderscheidend en karakteristiek merk, de manier om boven de rest uit te stijgen.

Wat zijn archetypen en waarom kan het mij helpen?

Door je te verdiepen in de archetypen en er één te kiezen voor jouw organisatie, creëer je een cultuur. Je creëert een gevoel dat zowel door de markt als je medewerkers heen werkt. Het beïnvloedt je hele bedrijfsvoering: van de manier waarop er zowel intern als extern wordt gecommuniceerd tot de identiteit van je producten of diensten.

Volvo en Zlatan

Archetypen bestaan al eeuwen, maar worden steeds creatiever verbonden met moderne inzichten over hoe consumenten koopbeslissingen nemen. Zo kwam Volvo erachter dat eigenaren van stoere automerken zich aangetrokken voelen door de Rebel. Niet veel later kwamen ze met een commercial waarin de tegendraadse rebel Zlatan Ibrahimovic in een Volvo door een ruig Zweeds berglandschap heen crosste. Ondanks dat Volvo traditioneel vooral voor veiligheid staat, gebruikte Volvo de Archetype Rebel om de emoties die haar doelgroep ervaart bij het merk Volvo te verbreden.

Hieronder staan de 12 Archetypen vermeld. Elk met een korte omschrijving:

1. Onschuldige

Dit type is nieuwsgierig, liefdevol en een dromer. Vergelijkbare karakters zijn het kind en de idealist. Voorbeelden van merken: WNF, Ben & Jerry's en het Rode Kruis

2. Held

De held is van nature een strijder, is prestatiegericht en gericht op succes. Vergelijkbare karakters zijn de redder en de bevrijder. Voorbeelden van merken zijn: Nike, FedEx en Greenpeace.

3. Zorggever

De Zorggever is toegewijd en trouw. Het type kenmerkt zich door mensen willen beschermen. Voorbeelden van merken zijn: CDA en UNICEF.

4. Minnaar

Dit type is gericht op intimiteit en passie. Liefde, geborgenheid en spanning zijn belangrijke waarden. Voorbeelden van merken zijn: Chanel en Albert Heijn

5. Magiër

De uitvinder valt onder het type Magiër. Dit type is gericht op weten, avontuur en is nieuwsgierig. Voorbeelden van merken zijn: Axe en Dyson.

6. Nar

De Nar is wat eigenaardig. Typerende karakters zijn de entertainer en de provocateur. De Nar heeft plezier en gezelligheid als belangrijke waarden. Voorbeelden van merken zijn: M&M, PowNed en Rivella.

7. Bondgenoot

De Bondgenoot is trouw en zorgt voor zekerheid. Hij staat voor verbinding met anderen. Voorbeelden van merken zijn: HEMA en IKEA.

8. Ontdekker

Het Archetype Ontdekker is zoals de naam al impliceert een avonturier en een zoeker. Hij is gericht op het ervaren wie je bent. Voorbeelden van merken zijn: Jeep en National Geographic.

9. Schepper

De Schepper is de ondernemer en de artiest. Hij kenmerkt zich door zelfverwezenlijking, vrijheid en creatie. Voorbeelden van merken zijn: Apple, Google en LEGO.

10. Wijze

De Wijze is gericht op kennis en gerechtigheid. Het is de mentor onder de mensen. Voorbeelden van merken zijn: Nexus en Quest.

11. Heerser

Een wat bekender type is de Heerser. Dit type is gericht op orde en autoriteit. Macht en status zijn belangrijk. Voorbeelden van merken zijn: Randstad en Mercedes.

12. Rebel

Hij werd al even geïllustreerd, de Rebel. Dit type is onafhankelijk en revolutionair. Typerende karakters zijn de activist of de gokker. Voorbeelden van merken zijn Harley Davidson en Partij voor de Dieren.

Aan de slag

Voor het kiezen van het juiste Archetype, moet je terug naar de essentie van je bedrijf. Wat vind je belangrijk? Welke waarden representeren je producten en diensten? Bedenk hierbij niet alleen aan de producten of diensten zelf, maar ook aan het gevoel dat je, je doelgroep mee wilt geven.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek