Menu

Intern beginnen is extern winnen: waarom interne communicatie zo belangrijk is



Lees hier waarom interne communicatie zo belangrijk is voor bedrijven

Zie jij dat ook zo? Dan sla je de plank toch echt mis. Intern communiceren is een absolute must in het nastreven van organisatiedoelstellingen. Het is niet alleen een vitale factor in de tevredenheid van medewerkers,het leidt ook tot meer tevreden klanten. Uit meerdere onderzoeken komt namelijk naar voren dat het leidt tot een toename van 40% in klanttevredenheid. Maar het stimuleert meer dan alleen klanttevredenheid; ook de winstgevendheid en de totale bedrijfsprestaties stijgen met meer dan 30%. Wat is nou goede interne communicatie en hoe kan het bijdragen aan je winstgevendheid?

Informatie

Er zijn steeds meer onderzoeken die bewijzen dat platte organisaties beter scoren dan organisaties met een aantal duidelijke hiërarchische lagen. Met een platte of steile organisatie wordt vaak niet alleen verwezen naar de organogram, maar ook naar de manier van communiceren. In een platte organisatie zijn de communicatielijnen over het algemeen kort, wat inhoudt dat een werknemer makkelijk kan communiceren met zijn manager of met de directie.

Omdat elke organisatie anders is en met name grote organisaties wel degelijk baat hebben bij een duidelijke hiërarchie, is plat of steil in deze context niet per definitie goed of slecht. Belangrijk is dat het voor iedereen duidelijk is hoe de communicatie verloopt. Top-down is het van belang dat directie en managers hun team goed instrueren en voorzien van informatie. Bottom-up moeten medewerkers weten waar ze terecht kunnen als ze vragen hebben of iets willen bespreken.

Transparantie, betrokkenheid en trots

In lijn met het juist communiceren van informatie ligt transparantie. De directie of het management van een bedrijf zijn vaak precies op de hoogte van de prestaties, interne en externe ontwikkelingen en strategische doelen. Bedrijven beschouwen deze informatie al snel als gevoelig en willen niet dat alle medewerkers ervan op de hoogte zijn. Transparantie wordt door medewerkers echter als hoogste prioriteit beschouwd als het gaat om geluk en tevredenheid op de werkvloer.

Met name transparantie bij hun activiteiten met directe managers en hogere managementniveaus. Communiceer dus zoveel mogelijk interessante bedrijfsgegevens. Vier bijvoorbeeld behaalde doelstellingen met je medewerkers, introduceer nieuwe medewerkers of deel ander bedrijfsnieuws. Zo neem je je medewerkers mee in je toekomstvisie en maak je ze onderdeel van het succes dat je wilt bereiken. Alleen zo creëer je betrokkenheid en trots.

Ondersteun je middenkader

Het middenkader is vaak de schakel tussen het management en de medewerkers. Zij zijn dan ook vaak de 'boodschappers' van belangrijke informatie. Door de juiste middelen en informatie te geven, kun je je middenkader ondersteunen. Echter kan dit leiden tot het simpelweg 'doorgeven' van informatie. Door algemene bedrijfsinformatie te communiceren via een centraal communicatiekanaal, verminder je de belasting van het middenkader en behoudt je als management bovendien de directe communicatie met je medewerkers.

Sleutel bij veranderingen of een crisis

Verandermanagement is een begrip op zich en vergt behoorlijk wat kennis en kunde van een organisatie. Toch is ook hier communicatie de belangrijkste factor. Door zowel vooraf als tijdens een verandering goed te communiceren, gaan medewerkers eerder mee met de verandering. Daarmee werk je ook aan de employabilty van je medewerkers. Dit houdt in dat je investeert in de ontwikkeling van je medewerkers. Dit gaat vaak gepaard met Duurzame Inzetbaarheid, wat inhoudt dat medewerkers productief, gemotiveerd en gezond blijven werken.

Ook bij het bezweren van een interne of externe crisis is interne communicatie de sleutel. Uit onderzoek blijkt dat medewerkers tijdens een crisis vaak minder communiceren met hun medewerkers. Interne communicatie is echter zowel op korte als op lange termijn nuttig. Op korte termijn kan een crisis worden bezworen en op lange termijn kan een nieuwe crisis worden voorkomen.

Merkbelofte draag je gezamenlijk uit

Het uiteindelijke doel van goed intern communiceren is om je bedrijfsdoelen te halen. Dit zijn vaak financiële doelen, maar deze kunnen ook gaan over bijvoorbeeld duurzaamheid of innovatie. Als er intern goed wordt gecommuniceerd, kan er richting externe stakeholders ook goed worden gecommuniceerd. Je stelt je organisatie in staat om de merkbelofte als geheel uit te dragen. Dit motiveert medewerkers en betrekt ze bij de organisatie en zorgt uiteindelijk voor de gewenste klantervaring.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek