Menu

E-commerce en het veranderende retaillandschap



Groeiend aantal online verkopen

In 2018 hebben consumenten in Nederland online ongeveer 23,7 miljard euro uitgegeven aan diverse producten en diensten. Van alle consumenten van 15 jaar en ouder deed zelfs 96% één of meerdere aankopen online. Ook in België groeit e-commerce. Belgen gaven maarliefst 10,7 miljard euro uit online.

Online consumentengedrag

In Nederland is het marktaandeel van e-commerce binnen de detailhandel gestegen naar 9,6%, een groei ten opzichte van 2017. Vooral in december zijn er online veel aankopen gedaan, mede door het inzetten van marketingacties op dagen als Black Friday, Singles Day en Sinterklaas en Kerst. In België wordt minder online uitgegeven dan in Nederland. Belgen geven vooral online geld uit aan vliegtickets en (vakantie)verblijven. In beide landen kopen consumenten steeds vaker producten via hun smartphone.

Veranderend retaillandschap

Op feestdagen zoals Black Friday werden websites als Bol.com en Amazon het meest bezocht door consumenten in 2018. Dit laat zien welk belangrijk aandeel online retailers hebben. Ook online retailers als Alibaba en Booking.com hebben veel macht. Daarnaast ontstonden afgelopen jaren nieuwe online retailers zoals Picnic. Het aantal huishoudens waar Picnic bezorgt groeide in 2018 van 90.000 naar 275.000. Het retaillandschap verandert door innovatieve business modellen, en nieuwe spelers op de markt die zich volledig richten op online. E-commerce is dus steeds belangrijker aan het worden.

Online retail strijd

Ook het ING Economisch Bureau laat weten dat het retaillandschap gaat veranderen. Zij verwachten dat in 2025 in Nederland ongeveer twee online platformen de markt zullen overheersen. Dit zal dan gaan om 30-40% van het online marktaandeel van retailers. Hoewel dit nog niet het geval is op de huidige online retailmarkt, kan dit de komende jaren gaan veranderen.

Benieuwd welke e-commerce trends belangrijk zijn in 2019? Lees dan ook het artikel: E-commerce: 5 trends die jouw organisatie in 2019 succesvol maken.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek