Menu

De verhalen achter vier interessante startups uit onze hoofdstad

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Startups

De verhalen achter vier interessante startups uit onze hoofdstad

4 startups die gevestigd zijn in Amsterdam uitgelicht

Amsterdamse ondernemers vormen tussen de vijf en tien procent van de 1,8 miljoen ondernemers in Nederland. Het aantal jonge en snelgroeiende bedrijven neemt in en rond de stad snel toe. Niet alleen in Nederland valt onze hoofdstad op, ook in Europa gooit Amsterdam hoge ogen als een van de beste startup-steden: tien van de Europe's 100 Hottest Startups zijn gevestigd in de stad. Technologie magazine Wired prijst Amsterdam onder andere voor het feit dat volgens hen iedereen hier Engels spreekt. Amsterdam dient als toegangspoort naar Europa en de startups uit deze stad hebben grote invloed in voornamelijk de Scandinavische landen. In dit artikel lees je over vier startups die in de hoofdstad gevestigd zijn.

Verhuur van elektrische scooters: Felyx

Felyx verhuurt sinds de zomer van 2017 elektrische scooters voor 30 cent per minuut, zonder abonnement. Wie gebruik wil maken van de scooters, moet zich eenmalig registreren met een rijbewijs en moet kunnen aantonen in Nederland te wonen. Via de app zoek je dan eenvoudig de dichtstbijzijnde scooter. Deze kun je reserveren, waarna je een kwartier de tijd hebt om naar de scooter toe te lopen. De meter begint te lopen zodra je op de scooter zit en je betaalt achteraf voor het aantal minuten dat je de scooter gehuurd hebt. De belofte van deze startup is dat er altijd minstens één van de meer dan 400 scooters binnen drie minuten loopafstand klaar staat. Ideaal voor een snelle, comfortabele en duurzame reis door de binnenstad. Je kunt snel van A naar B en omzeilt files en hoge parkeerkosten.

Duurzame en conflictvrije telefoons: Fairphone

In 2013 werd het bedrijf Fairphone opgericht. Een bedrijf met een missie: duurzame, conflictvrije telefoons op de markt brengen. Met conflictvrij wordt bedoeld dat de apparaten zonder dwang- en kinderarbeid en zonder controle van rebellerende strijdgroepen geproduceerd worden. Vooral kobalt, een belangrijk onderdeel voor batterijen in telefoons, wordt op het moment nog gewonnen onder schrijnende omstandigheden. Ongeveer de helft van de kobaltproductie wereldwijd vindt plaats in Congo, waar de werkomstandigheden in de mijnen schrijnend zijn. De startup wil hier verandering in aanbrengen.

Sollicitanten screenen met big data: Harver

De startup Harver is vier jaar geleden opgericht om bedrijven te helpen bij het vinden van geschikt personeel. Uniek aan deze onderneming is dat zij een eerste schifting in sollicitanten maken door gebruik te maken van big data. Inmiddels heeft het bedrijf klanten in dertien landen, ruim 80 medewerkers en kantoren in Amsterdam, Londen, Colombo en New York. Grote namen als Booking.com, Netflix en Randstad gebruiken de software van Harver met de naam TalentPitch. Door te kijken naar onder andere werkervaring, taalvaardigheid en persoonlijkheid kan het algoritme voorspellen of een kandidaat binnen een bedrijf past. Ook is er de mogelijkheid voor sollicitanten om te kijken of een baan bij hem of haar past. De startup is met name populair onder callcenters, restaurants en winkels. Deze branches zijn het minst afhankelijk van een cv: die zegt vaak weinig over hoe werknemers uiteindelijk in die branche presteren.

Meer directe boekingen via hotelsites: HotelChamp

Wie een reis wil boeken, bezoekt gemiddeld 22 websites. De hotelsite zit daar bij, maar 97 tot 99.7 procent van de bezoekers komt vervolgens niet meer terug op deze site. Vier op de vijf hotelboekingen worden gedaan bij een online reisagent (OTA), zoals Booking.com en Expedia. Deze bedrijven vragen hoge commissies die kunnen oplopen tot 20 en zelfs 30 procent. HotelChamp is begin 2016 opgericht met het doel hier iets aan te doen. De software van HotelChamp moet er voor zorgen dat bezoekers van de hotelwebsite overtuigd worden om een overnachting te boeken. Zo krijgen hoteleigenaren minstens 25 procent meer online boekingen via de eigen website. Hotels betalen voor de software van Hotelchamp een vast bedrag per maand, dat afhankelijk van de grootte van het hotel, tussen de tweehonderd en enkele duizenden euro's ligt.

Foto: Bigstock

Reacties



Even geduld alstublieft...