Franchisenemer worden: doen of niet? Dit zijn de voor- en nadelen



De voor- en nadelen van het beginnen van een franchisezaak

Franchising is een heel breed begrip en het gebeurt in allerlei sectoren. Kijk maar naar Albert Heijn, HEMA, Bruna en De Hypotheker. Dit zijn allemaal bedrijven die ook franchise vestigingen hebben in Nederland. Franchising is een manier van zakendoen waarbij jij als ondernemer een contract sluit met de eigenaar van een handelsnaam; de franchisegever. Je hebt dan recht om tegen betaling een zaak te openen onder deze winkelnaam. Twijfel je over het openen van een franchisevestiging? In dit artikel lichten we de voor- en nadelen voor je uit, zodat jij een weloverwogen keuze kunt maken!

Voordeel 1: naamsbekendheid

Het ideale aan het beginnen van je franchisezaak is dat je opereert onder de naam van een ander bedrijf en dat alle promotie rondom dat merk al voor jou gedaan wordt. Je hoeft geen merknaam vanaf de grond op te bouwen, want naamsbekendheid heb je al. Dit scheelt je veel tijd en energie, maar ook geld. Je bent namelijk ook geen kapitalen kwijt aan het inschakelen van een communicatiebureau die een campagne voor jouw merk ontwerpt.

Voordeel 2: minder risico en steun

Nog een groot voordeel van franchisenemers is dat ze minder risico lopen dan wanneer je een heel nieuw bedrijf op gaat zetten. Je weet dat het concept zich al bewezen heeft, anders zouden de reguliere vestigingen van het desbetreffende merk niet meer overeind staan. Daarnaast steunt een franchisegever jou ook. Je krijgt vaak toegang tot specifieke vakkennis van het moederbedrijf zoals bijvoorbeeld een benchmark: rapporten waarin staat hoe de meeste succesvolle bedrijven met deze ondernemersvorm tot hun goede resultaten komen. Ook bieden franchisegevers jou vaak permanente hulp aan met de bedrijfsvoering. Je wordt als ondernemer niet zomaar in het diepe gegooid.

Voordeel 3: andere zorgen uit handen

Naast dat je geen kopzorgen hebt over de marketing van jouw bedrijf, reiken veel franchisegevers je ook andere hulpmiddelen aan. Bijvoorbeeld een centraal boekhoudsysteem. Het bijhouden van de administratie wordt op deze manier voor jou ook een stuk minder gedoe. Bedenk dat de franchisegever er ook baat bij heeft als jouw bedrijf goed loopt en slechte resultaten van invloed kunnen zijn op de reputatie van het bedrijf. Met deze ondernemersvorm ben je niet alleen verbonden aan de franchisegever, maar ook andersom.

Nadeel 1: minder vrijheid

Klinkt heel mooi, al die bovengenoemde voordelen. Maar wat betreft vrijheid, ben je wel beperkt. Je kunt niet altijd beslissen hoe je de zaak gaat runnen. De organisatie van individuele acties, de indeling van jouw winkel en de prijs van producten zijn vaak van te voren al vastgesteld. Dit kan nog wel per franchiseformule verschillen. Tip: kijk dus goed naar de winkelformule van het bedrijf waarvan jij als franchisenemer een zaak wil openen en of je hiermee akkoord bent.

Nadeel 2: omzet afdragen

Als franchisenemer ben je verplicht royalty's af te staan. Dit is een bepaald percentage van je jaarlijkse omzet. In tegenstelling tot wanneer je een eigen bedrijf opzet en alle omzet in eigen bezit is, is dit voor franchiseondernemers een extra kostenpost. Daar staat dan wel reclame, materiaal en ondersteuning vanuit het moederbedrijf tegenover.

Nadeel 3: bedrijfsoverdracht is lastiger

Waar je als ondernemer ook rekening mee moet houden bij het opstarten van een franchisevestiging, is de overdracht van het bedrijf. Je kunt jouw bedrijf namelijk minder makkelijk overdragen aan een derde persoon in vergelijking met wanneer je een eigen onderneming zou starten. Met pensioen gaan is bijvoorbeeld niet gemakkelijk. Je moet vaak expliciet toestemming krijgen van het moederbedrijf en je gaat in gesprek over hoe de vestiging het beste kan worden overgedragen.

Sta je te popelen om een eigen bedrijf te starten? In een branche waarin de concurrentie in je regio sterk aanwezig is, kan het opzetten van een franchiseonderneming uitkomst bieden. Bedenk dus goed of je een eigen bedrijf met eigen handelsnaam wil opzetten of wil aanhaken op een bestaand merk. Bovenstaande besproken voor- en nadelen kunnen je helpen deze keuze te maken.

Foto: Canva


Delen:



Reacties