Dit zijn de acht meest gemaakte valkuilen van online ondernemen en zo kunt u ze voorkomen



Meest gemaakte valkuilen van een ondernemingsplan

Het oprichten van een online business is lang niet meer verrassend. Tegenwoordig is het steeds makkelijker om zelf een website op te zetten of om een platform te creëren. Veel mensen proberen het dan ook. Want wat is er nu beter dan vanuit thuis online uw geld verdienen?

Soms wordt onjuist aangenomen dat online ondernemen betekent dat u elk moment van de dag kunt besluiten iets anders te doen: een uurtje sporten, de hond uitlaten, wat leuks doen met de kinderen. Online en vanuit huis werken wordt daardoor als makkelijker beschouwd dan 40 uur per week op kantoor zitten. Klopt dit wel? Als u wilt beginnen met online ondernemen kan deze gedachte een valkuil zijn. Om u beter op weg te helpen, zet Places.nl de acht meest gemaakte valkuilen van online ondernemen op een rij en hoe u ze het beste kunt voorkomen.

1. Niet doen: Denken dat het makkelijk is

Een van de valkuilen die vaak voorkomt bij het online ondernemen is denken dat het makkelijk is. Het is inderdaad waar dat de vaste lasten bij een online onderneming erg laag zijn. In principe zijn de enige benodigdheden een laptop, internetverbinding en smartphone. Echter is er meer nodig. Om een online onderneming te starten is het belangrijk doorzettingsvermogen te hebben en tijd te investeren om ervan te kunnen leven.

Wel doen: Van tevoren goed uitzoeken wat er nodig is

Zoek van tevoren goed uit wat er nodig is om te starten met online ondernemen. Maak bijvoorbeeld een stappenplan, of een planning zodat u weet hoeveel tijd u er per week aan moet besteden. Ook kan het verstandig zijn om allereerst in uw vrije tijd te beginnen met online ondernemen. In het begin zal het starten van een online onderneming namelijk nog niet veel opleveren en is het (financieel) prettiger om een vast inkomen per maand te hebben.

2. Niet doen: Te veel verwachtingen hebben

Een bedrijf opbouwen kost veel tijd en energie. Tegelijkertijd geldt wat ook offline geldt: maar een klein deel van de ondernemingen boekt daadwerkelijk succes. Soms pas na meerdere jaren. Verhalen van succesvolle ondernemers kunnen deze verwachtingen creëren, maar bedenk ook dat zij ooit ergens begonnen zijn.

Wel doen: Realistisch blijven

Er is tijd voor nodig om een naam voor uzelf te bouwen. Naamsbekendheid en een succesvol bedrijf komen niet vanzelf. Het gaat om discipline en doorzettingsvermogen. Om een online onderneming te starten moet u bereid zijn hard te werken en dit ook een aantal jaar vol te houden.

3. Niet doen: Geen plan hebben

Starten zonder plan is niet verstandig. Van tevoren bedenken wat u wilt aanbieden, hoe u waarde kan creëren, wie uw klanten zijn en wat u wilt bereiken, helpt u met het opzetten van uw online onderneming en doelgericht aan de slag te gaan.

Wel doen: Een ondernemingsplan schrijven

Net als bij een offline onderneming starten is het belangrijk om een ondernemingsplan te schrijven. Dit is een plan dat inzicht geeft over de haalbaarheid van het idee en de doelen voor lange termijn. Het biedt een houvast tijdens het uitrollen van een onderneming. Eerder schreef Places.nl al over hoe u het beste een ondernemingsplan kunt opstellen.

4. Niet doen: Te veel zelf willen doen

U bent wellicht geneigd om veel zelf te willen doen. Het opzetten van een online onderneming lijkt eenvoudig te gaan, maar soms kan het nuttig zijn te werken met specialisten. Iets doen waar u zelf niet goed in bent, en waar u geen energie van krijgt, vermindert uw motivatie en levert waarschijnlijk vooral frustraties op.

Wel doen: Werk samen met specialisten

Er zijn genoeg ervaren specialisten die u verder kunnen helpen. Zelf geen kennis over het opzetten van een website? U kunt bijvoorbeeld anderen vragen u te helpen of een ander bedrijf een website voor u laten bouwen, dit bespaart u tijd en frustratie. Op deze manier kunt u gemotiveerd verder werken aan uw onderneming zonder u druk te maken over de taken die u minder goed afgaan.

5. Niet doen: Niet (genoeg) vanuit de klant denken

U heeft een goed idee en wilt dit aan de man brengen. U richt een website op, probeert uw product te verkopen en dan blijkt: de verkopen blijven achter en consumenten lijken niet geïnteresseerd. Bij deze valkuil vergeet u te denken vanuit het perspectief van de klant, waardoor u misschien wel een goed idee heeft, maar waardoor u de klant niet verder helpt.

Wel doen: Luister naar klanten

Belangrijk is om te bedenken of uw product of idee een probleem oplost van klanten. Is het iets wat zij daadwerkelijk nodig hebben? Op deze manier kunt u een behoefte vervullen en heeft de onderneming een grotere kans van slagen. Weet u niet zeker welke waarde uw product kan leveren? Doe marktonderzoek en vraag diverse (potentiële) klanten naar hun mening over uw idee.

6. Niet doen: Niet onderscheidend genoeg zijn

Als andere bedrijven het kunnen, dan kan u het ook, toch? Dit is een valkuil waarbij u eigenlijk uw concurrenten gaat imiteren. Dit leidt tot het niet onderscheidend genoeg zijn van uw eigen onderneming, waardoor er voor klanten geen directe waarde bestaat om uw product of service boven die van uw concurrenten te verkiezen.

Wel doen: Differentieer en creëer een waardepropositie

Er zijn twee basis strategieën waarmee u zich kunt onderscheiden van concurrenten, zoals hoogleraar bedrijfskunde Michael Porter in de jaren '70 ontwikkelde. Enerzijds is dit cost leadership, waarbij u een lagere prijs vraagt ten opzichte van concurrenten. Een voorbeeld van een speler die deze strategie hanteert is Amazon. Anderzijds kan gekozen worden voor productdifferentiatie waarbij u zich onderscheidt van concurrenten door bijvoorbeeld een beter of mooier product. Het onderscheidende design van Apple laat hun productdifferentiatie zien. Op deze manier wordt voor klanten ook duidelijk welke waarde uw product hen oplevert.

7. Niet doen: Vergeten om e-mailadressen verzamelen

Een van de belangrijkste manieren om contact te hebben en te onderhouden met uw klanten is door middel van e-mails. Klanten die uw mail of nieuwsbrief lezen, zijn geïnteresseerd in wat u te zeggen heeft. Daarvoor is het dus wel belangrijk om e-mailadressen te hebben.

Wel doen: E-mail adressen verzamelen

Door vanaf het begin e-mail adressen te verzamelen kunt u ook vanaf het begin starten met het opbouwen van een band met uw klanten. Laat klanten een nieuwsbrief ontvangen waarin u hoogtepunten van uw bedrijf deelt, of kennis deelt om te laten zien dat u de juiste expertise heeft. Start hier dus direct mee.

8. Niet doen: Te weinig aan marketing doen

Uw nieuwe bedrijf heeft nog geen naamsbekendheid. Wanneer u alleen uw vrienden en kennissen meedeelt dat u online onderneemt, zullen klanten niet direct binnenkomen. Hiervoor is extra actie vereist.

Wel doen: Investeren in marketing

Om naamsbekendheid op te bouwen en meer klanten te verwerven, is het belangrijk dat potentiële klanten u ook kunnen vinden. Deel bijvoorbeeld updates op LinkedIn, investeer in een verzorgde website of probeer gebruik te maken van Search Engine Optimalisation (SEO). Gebruik basis marketingtechnieken om meer naamsbekendheid te generen en uw online onderneming van de grond te krijgen.

Probeer bewust te zijn van de mogelijke valkuilen van online ondernemen, maar vooral: probeer het. U zult alleen maar leren van de fouten die u maakt, en als u doorzet een succesvolle onderneming opgericht hebben.

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek