Menu

Vier belangrijke updates in de vernieuwde Facebook-app



Facebook

Facebook heeft onlangs een groot aantal updates doorgevoerd in de app. Het is de grootste verandering van de laatste 5 jaar. Wat zijn de belangrijkste veranderingen in de app?

Facebook groepen

Met de nieuwe update besteed Facebook veel aandacht aan groepen. Zo'n 400 miljoen mensen maken gebruik van deze groepen. Een groep is een soort forum waar mensen met gemeenschappelijke interesses met elkaar kunnen communiceren. Er bestaan bijvoorbeeld Facebook groepen met inwoners van een bepaalde wijk of volgers van een bepaald dieet. Met de nieuwe update wordt er meer aandacht gegeven aan dit soort groepen, Facebook noemt dit de 'digitale stadspleinen'. Na de update krijgen gebruikers aanbevelingen voor mogelijke interessante groepen. Daarnaast is er een nieuwe groep 'tab', er is een chat functionaliteit voor groepen en er is een mogelijkheid om zonder vermelding van een naam iets te plaatsen in een groep. Facebook vindt veiligheid bij de groepen belangrijk en zorgt daarom voor een manier om schadelijke groepen te markeren.

Design en uitstraling

In de app is ook een nieuwe interface te zien waarin de blauwe kleur van Facebook volledig verdwijnt. Facebook heeft zichzelf ook een nieuw icoon gegeven met geanimeerde afbeeldingen.

Update Facebook algoritme

Naast de bovenstaande updates is Facebook ook het algoritme van de nieuwspagina aan het aanpassen. Facebook zal meer prioriteit gaan geven aan persoonlijke content, dit betekent dat een gebruiker meer content te zien krijgt van vrienden. Deze updates zijn geïnspireerd op feedback die Facebook heeft verzameld door middel van surveys. Om er achter te komen van welke vrienden een gebruiker content wil zien vraagt Facebook aan gebruikers welke vrienden het dichtst bij ze staan. Facebook vergelijkt deze informatie met andere patronen zoals: gebruikers die getagd worden in dezelfde foto's, gebruikers die op dezelfde berichten reageren en of gebruikers inchecken op dezelfde plaatsen. Dit betekent echter niet dat de nieuwspagina alleen content bevat van goede vrienden van gebruikers, het betekent dat de kans groter is dat gebruikers meer content zien van vrienden dan van andere gebruikers.

Meer content waar men om geeft

Tot slot gaat Facebook meer content tonen waar mensen om geven. Met behulp van surveys probeert het sociale medium patronen te identificeren die aangeven welke content een gebruiker de moeite waard vindt. Al deze signalen worden gecombineerd met informatie over berichten die mensen leuk vinden, zoals het soort bericht, wie het geplaatst heeft en de engagement die het bericht heeft gecreëerd.

Deze updates zullen hoogstwaarschijnlijk het bereik van Facebookpagina's beïnvloeden, ook pagina's van bedrijven. Voor bedrijven wordt het na de update nog belangrijker om engagement met klanten te creëren. Dit betekent dat een bedrijf meer comments en likes van klanten moet krijgen op een post. Dat vergroot de kans dat (potentiële) klanten berichten van een zakelijke Facebookpagina te zien krijgen.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek