Is uw profiel al Cialdini-proof? Zo gebruikt u de zeven beïnvloedingsprincipes op LinkedIn



Zo gebruikt u de beïnvloedingsprincipes van Cialdini op LinkedIn

Kan uw LinkedIn profiel wel een upgrade gebruiken maar weet u niet goed waar te beginnen en hoe u kunt opvallen tussen de duizenden andere ondernemers? De zeven beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini kunnen de ideale uitkomst bieden. Wat deze principes inhouden en hoe u ze gemakkelijk kunt toepassen voor uw eigen LinkedIn profiel, leest u in dit artikel.

Een stukje Cialdini-achtergrond

Dr. Robert Cialdini is hoogleraar aan de Universiteit van Arizona en is de echte goeroe als het gaat om beïnvloeden. Na vele onderzoeken en experimenten te hebben uitgevoerd is hij op zes beïnvloedingsprincipes uitgekomen, waar hij er tot kort geleden een zevende aan heeft toegevoegd. Deze beïnvloedingsprincipes spelen in op ons bewustzijn. Of eigenlijk onbewustzijn, want ons brein bestaat uit twee systemen: het onbewuste systeem en het bewuste systeem.

Bij het onbewuste systeem doen zich processen in ons brein voor die snel verlopen en weinig energie kosten. In ons tweede systeem doen zich alleen stimuli voor die bewust worden waargenomen. Deze verlopen rationeel en traag, denk bijvoorbeeld aan leren autorijden of zwemmen. Een veelgemaakte fout is dat wij als individuen denken dat we bijna altijd bewuste keuzes maken, terwijl 95% van ons denken deel uitmaakt van dit onbewuste systeem. U raadt het misschien al, maar de beïnvloedingsprincipes spelen in op het onbewuste systeem. We lichten de zeven principes uit met praktijkvoorbeelden en we leggen uit hoe u deze kunt toepassen op uw eigen LinkedIn profiel.

#1 Wederkerigheid

Ik doe iets voor u, en daarvoor krijg ik iets terug. Dat is de strekking van wederkerigheid. Mensen proberen te vergoeden wat ze van een ander hebben verkregen. Op uw LinkedIn profiel kunt u dit heel gemakkelijk toepassen door kennis te delen, want sharing is caring! Laat zien wat u in huis heeft en de kans wordt groter dat potentiële klanten bij u aankloppen wanneer zij denken dat u van waarde kan zijn voor hen.

#2 Consistentie

Wie A zegt, zal sneller B zeggen. Dat is het principe van consistentie. Door met een klein verzoek te beginnen, is de kans 50% groter dat potentiële klanten daarna toezeggen op een tweede verzoek. Door LinkedIn connecties bijvoorbeeld iets kleins te geven in de vorm van een e-book of demo (A zeggen), voelen ze zich daarna meer verplicht om een dienst bij u af te nemen (B zeggen).

#3 Sociale bewijskracht

Sociale bewijskracht houdt in dat we het gedrag van andere als maatstaf gebruiken om te bepalen welk gedrag juist is. Vele sites maken gebruik van dit principe. U kunt dit bijvoorbeeld herkennen aan zinnen als: "Al meer dan 200.000 bezoekers gingen u voor". Wanneer u een project voor een klant heeft afgerond en de klant zeer tevreden was over uw dienstverlening, kunt u aan de klant vragen een aanbeveling te schrijven op uw LinkedIn pagina. Hoe meer aanbevelingen, hoe groter de sociale bewijskracht.

#4 Sympathie

Wanneer iemand meer sympathie heeft voor een persoon, zullen mensen sneller geneigd zijn ja te zeggen tegen hem of haar. Dit heeft te maken met verschillende factoren zoals fysieke aantrekkingskracht, gelijkenis of complimenten. Op LinkedIn is dit principe toepasbaar door het hebben van een goede profielfoto. Een mooie glimlach is het halve werk!

#5 Autoriteit

Mensen zijn geneigd eerder informatie aan te nemen van een autoritair persoon. Zo wordt de witte doktersjas vaak ingezet om de persoon in deze jas iets positiefs te laten zeggen over een tandpastamerk. Maar hoe kunnen uw potentiële klanten u als expert of autoriteit gaan zien binnen uw vakgebied? Ook door wederom kennis te delen in de vorm van blogs, vlogs, infographics of een andere vorm die bij u past, net zoals bij wederkerigheid.

#6 Schaarste

We hechten meer waarde aan producten of diensten die moeilijk verkrijgbaar zijn. Een bedrijf wat dit principe goed toepast is Booking.com waarbij ze op hun site aangeven dat er nog maar een kamer beschikbaar is in een hotel. Dit geeft mensen druk dat ze snel moeten boeken. Geeft u als expert in uw vakgebied regelmatig lezingen of webinars? Zorg dan dat u de dag van tevoren op uw LinkedIn profiel een bericht post dat er nog maar een aantal plekken beschikbaar zijn.

#7 Eenheid

Het laatste principe, eenheid, is sinds een aantal jaar pas toegevoegd aan het lijstje van Cialdini. Mensen willen van nature graag ergens bijhoren en onderdeel zijn van een groter geheel. Wilt u een nieuw product of een nieuwe dienst op de markt brengen? Vraag uw LinkedIn volgers om input. Het betrekken van uw publiek bij uw producten en diensten heet cocreatie. Heeft u geen nieuw product of nieuwe dienst? Vraag uw volgers dan om input voor de verbetering van uw product of dienst, als u daar be

Wellicht is het ene principe relevanter voor u dan het ander en past u bewust of onbewust al een aantal van bovengenoemde principes toe. De bovengenoemde voorbeelden geven u hopelijk genoeg handvatten voor een uitblinkend LinkedIn profiel!

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek