Menu

Social media monitoring als tool om uw online strategie te verbeteren



Maak uw social media doelen concreet door KPI's op te stellen

Social media biedt volop kansen voor bedrijven. Een doordachte social media strategie kan dan ook niet ontbreken: wat wilt u bereiken en wat zijn uw concrete doelen? Het is minstens net zo belangrijk om regelmatig deze kanalen te analyseren. In een eerder artikel kon u lezen dat dit van belang is voor een beter inzicht in uw doelgroep, reputatiemanagement en het optimaliseren van social media campagnes. In deze blog gaan we verder de diepte in en leggen we de focus op dat laatste aspect: social media campagnes.

KPI's opstellen

Natuurlijk heeft u een bepaald doel voor ogen dat u wil bereiken met het inzetten van social media voor uw bedrijf. Deze doelen kunt u concreet maken door KPI's op te stellen. KPI staat voor Key Perfomance Indicator, een variabele om de prestaties van een organisatie te analyseren. Deze KPI's zeggen iets over de waarde van een social media account. Denk bijvoorbeeld aan het aantal deel-acties per dag of het aantal kliks op links in berichten. Het gaat niet om het aantal volgers, maar om de kwaliteit van de berichten die uw bedrijf plaatst. Wil u de doelgroep in uw KPI's betrekken? Dan kunt deze nog specifieker maken, zoals 'aantal retweets van mensen in de leeftijdscategorie 18 tot 30 jaar' en 'aantal volgers met interesse in online marketing'.

KPI's monitoren

Meet regelmatig of u op de goede weg zit met het behalen van deze doelen. Zo nodig kunt u uw strategie aanpassen of uw doelen bijstellen. U kunt de KPI's monitoren via de social media kanalen zelf, maar er zijn ook allerlei handige tools waarmee u in één overzicht alle kanalen kunt monitoren. Denk daarbij aan HootSuite, Google Analytics en Coosto. Een vuistregel bij het meten van KPI's is om na het opstellen drie maanden te wachten en daarna elke maand de monitoring op te pakken. Zo kunt u eenvoudig uw doelen bijstellen waar nodig.

Social media strategie analyseren

Het monitoren van KPI's is redelijk oppervlakkig: zijn de opgestelde doelen bereikt? veel interessanter is om nog verder te gaan en een inhoudelijke analyse uit te voeren. Wat heeft goed gewerkt en wat niet? Analyseer vooral ook waar het aan ligt dat de doelen wel of niet behaald zijn en hoe u dit de volgende keer anders of nog beter kunt doen. Deze informatie is interessant om mee te nemen in het vervolg van uw social media strategie. Een mooi vertrekpunt voor een continue ontwikkeling op het gebied van social media.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek