Menu

Nieuwe functie Facebook geeft meer inzicht in advertenties bedrijven

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Social Media

Nieuwe functie Facebook geeft meer inzicht in advertenties bedrijven

Nieuwe functie van Facebook geeft inzicht in advertenties

In oktober van vorig jaar kondigde Facebook aan gebruikers meer inzicht te willen geven in de advertenties die bedrijven via het sociale medium verspreiden. Na een proefperiode in Canada en Ierland, is de functie View Ads sinds twee weken wereldwijd beschikbaar. In plaats van alleen advertenties die op jezelf afgestemd zijn, is het nu ook mogelijk om alle advertenties die een pagina heeft lopen in te zien. Hoe gebruik je deze functie succesvol als ondernemer?

Transparantie

Facebook voegt de nieuwe opties toe voor meer transparantie, dit is naar aanleiding van het schandaal met Cambridge Analytica. Dit voorjaar werd bekend dat informatie van miljoenen Facebook-gebruikers onbedoeld in handen is gekomen van het campagne bedrijf. Cambridge Analytica maakte met de gegevens psychologische profielen, om vervolgens specifieke politieke reclame te tonen aan gebruikers.

Gebruik

De advertenties zijn eenvoudig in te zien door naar de Facebookpagina van een specifieke organisatie te gaan. In het menu aan de linkerkant van iedere bedrijfspagina staat tegenwoordig 'Informatie en advertenties'. Via deze weg kom je op een pagina die door Facebook is gegenereerd. Op deze pagina vindt u naast informatie, zoals de datum waarop de pagina is aangemaakt, ook alle advertenties die binnen Nederland worden getoond. De kans is groot dat u sommige van deze advertenties zelf nooit zult tegenkomen, omdat u niet binnen de specifieke doelgroep valt.

Concurrentie in beeld

De functie kan voor bedrijven en ondernemers zeker voordelen bieden. Zo kan je een beeld krijgen van de advertentie activiteiten en de achterliggende strategie van concurrenten. Denk bij concurrenten niet alleen aan bedrijven die verwant zijn aan je eigen bedrijf, maar kijk ook in een andere bedrijfstak. Dit kan een goede inspiratie zijn en zorgen voor creatieve ideeën. Een kanttekening hierbij is dat het natuurlijk niet de bedoeling is om blindelings concurrenten te volgen. Wees als organisatie juist onderscheidend en laat je unique selling point (USP) zien. Als er bijvoorbeeld drie bedrijven adverteren met een snelle levering, dan werkt dit uitgangspunt niet om klanten te winnen.

Ruimte voor verbetering

Er zitten nog wel wat haken en ogen aan de nieuwe functie van Facebook. Ten eerste zijn niet alle advertenties zichtbaar, omdat er geen advertenties met meerdere dynamische versies weergegeven kunnen worden. Ook hebben advertenties mogelijk andere lay-outs en indelingen die getoond worden. Ten slotte wordt ook niet aangegeven op welke doelgroep de advertenties gericht zijn en welke resultaten de reclamecampagnes hebben. De functie View Ads van Facebook is dan ook een interessante ontwikkeling om in de gaten te houden.

Foto: Pixabay

Reacties



Even geduld alstublieft...