Menu

Nieuwe dienst van KLM op WhatsApp houdt thuisblijvers op de hoogte



De nieuwe WhatsApp-dienst van KLM is vernieuwend

KLM is een bedrijf dat bij uitstek bekend staat om haar klantgerichtheid. Zo was KLM in september 2017 de eerste luchtvaartmaatschappij met een zakelijk WhatsApp-account en staat de airline bekend als koploper in diensten en campagnes op het gebied van social media en messaging. De nieuwe WhatsApp-dienst die zij hebben aangekondigd sluit hier goed bij aan. Deze dienst gaat Family Updates heten en is bedoeld om de vrienden en familie van passagiers op de hoogte te houden van hun vlucht. Handig voor iedereen die in de kerst- of krokusvakantie op skivakantie gaat of de winterzon opzoekt.

Hoe werkt Family Updates?

Met deze dienst worden geselecteerde achterblijvers geïnformeerd over de vluchtstatus. Wie met KLM reist en zijn boardingpass via WhatsApp ontvangt, krijgt een uitnodiging om gratis gebruik te maken van de service. KLM stuurt het thuisfront van de deelnemende passagiers vervolgens automatisch een eerste bericht zodra de vlucht vertrokken is. Direct na de landing krijgen de thuisblijvers een volgend bericht. Ook bij vertragingen worden de groepsleden op de hoogte gesteld. Naast deze geautomatiseerde berichten is er ook de mogelijkheid dat groepsleden KLM zelf vragen stellen over de (voortgang van de) vlucht. Voorlopig is deze service alleen in het Engels beschikbaar, maar wanneer deze test een succes blijkt te zijn worden er versies in andere talen uitgerold.

Artificial Intelligence en privacy

Voor deze dienst maakt KLM gebruik van artificial intelligence. Hiermee kan de luchtvaartmaatschappij berichten ontcijferen die in de WhatsApp-groep gesteld worden. De berichten met vragen aan de airline moeten gesteld worden door @KLM aan het bericht toe te voegen. KLM kan echter niet meelezen met de berichten die de groepsleden elkaar in de WhatsAppgroep sturen. Na het versturen van het aankomstbericht verlaat de luchtvaartmaatschappij de WhatsApp-groep. Deze blijft wel beschikbaar voor de andere leden voor bijvoorbeeld het delen van vakantiefoto's- en updates.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek