Menu

How-to: een duurzame relatie opbouwen met een influencer?



Influencer

Influencer marketing is effectief en veel bedrijven maken er gebruik van. Cijfers van onderzoek van Annalect en CITE Research liegen er niet om: 31% van de consumenten heeft ooit een aankoop gedaan na het zien van een influencer post en 49% van de consumenten vertrouwt op de aanbevelingen van influencers. Dit vertrouwen wordt veroorzaakt doordat fans van influencers het gevoel hebben dat zij een intieme band met de influencer delen. Een influencer wordt daardoor als een betrouwbare informatiebron gezien. Met de juiste influencer kunt u met uw bedrijf beter in contact komen met uw doelgroep. Maar hoe bouwt u een relatie op met een influencer? Places Nieuws heeft de belangrijkste tips op een rij gezet.

Kiezen van een geschikte influencer

Voordat u een relatie opbouwt met een influencer zult u een geschikt persoon moeten vinden. Er zijn drie factoren belangrijk bij het uitkiezen van een influencer. Ten eerste is het belangrijk dat de influencer aansluit bij uw bedrijf. Bekijk of de doelgroep van uw bedrijf overeenkomt met de doelgroep van de influencer. Een voorbeeld van een geslaagde samenwerking is de campagne van Albert Heijn met verschillende foodbloggers. Albert Heijn schakelde dertig foodbloggers in die hun favoriete salade recepten deelden met de hashtags #AHvers en #albertheijn. De recepten van de salades kwamen ook op de website van AH.nl te staan zodat klanten het boodschappenlijstje over konden nemen.

Naast een overeenkomst tussen bedrijf en influencer is het belangrijk dat een influencer veel interactie heeft met de doelgroep. Kies dus niet de eerste beste influencer met veel volgers, het is namelijk mogelijk om volgers te kopen. Bekijk hoeveel likes een gemiddelde foto krijgt en hoeveel reacties, dit is belangrijker dan het aantal volgers. Tot slot is het belangrijk om te bedenken welke doelgroep u wilt bereiken. Wilt u een grote maar oppervlakkige doelgroep bereiken of liever een kleinere selectieve doelgroep die vaak op het platform terugkomt? Als u een kleinere selectieve doelgroep wilt bereiken kunnen micro-influencers interessant zijn. Deze influencers hebben relatief 'weinig' volgers maar wel veel engagement met de doelgroep.

Relatie opbouwen met influencer

Als u de geschikte influencer heeft gevonden kunt u contact gaan opnemen. In de volgende vier stappen leest u hoe u een relatie op kunt bouwen met een influencer.

  • Benader een influencer persoonlijk

Influencers krijgen vaak meerdere mails van bedrijven die samen willen werken. Om op te vallen tussen deze bedrijven is het belangrijk dat uw mail eruit springt. Schrijf geen standaard mail maar doe vooraf research naar de persoon die u wilt benaderen. Spreek de influencer met de voornaam aan en beschrijf waarom uw bedrijf en de influencer goed bij elkaar passen. Toon daarnaast oprechte interesse.

  • Beschrijf hoe de samenwerking er uit moet gaan zien

Maak de samenwerking in de mail concreet. Wat wilt u dat de influencer gaat doen? Bedenk alvast een aantal mogelijkheden zodat de influencer zelf kan kiezen wat hij of zij interessant vindt. Opties zijn bijvoorbeeld het maken van een video, een blog schrijven of een foto plaatsen op Instagram. Beschrijf de voorwaarden die gesteld worden aan de samenwerking. Hoelang moet de video zijn, wat moet er in de blog voorkomen, wat zijn belangrijke hashtags bij een foto en wanneer moet iets worden geplaatst.

  • Beschrijf de vergoeding

In ruil voor een foto, video of blog willen influencers een vergoeding. Soms is een gratis product of dienst voldoende maar influencers vragen ook regelmatig om een financiële vergoeding. Dit is afhankelijk van de inspanning die de influencer moet leveren. Hoe meer inspanning hoe hoger de prijs is. Het maken van een video zal bijvoorbeeld meer kosten dan het plaatsen van een foto. Omdat er nog geen richtlijnen zijn voor de hoogte van een financiële vergoeding is het goed om in de mail te vragen welk bedrag de influencer zelf in gedachte heeft. Heeft u geen budget voor een samenwerking met de influencer? Geef dan een product of dienst als vergoeding. Veel influencers nemen geen genoegen met een zogenaamde 'linkruil'.

  • Analyseer de resultaten van de samenwerking

Na afloop van een campagne is het verstandig om de resultaten te analyseren. Hoeveel extra websitebezoekers heeft de samenwerking met de influencer opgeleverd en hoeveel aankopen zijn er via de foto, video of blog van de influencer gedaan? Deel de resultaten met de influencer en vraag of hij of zij inzicht wilt geven in het aantal views per artikel, clicks en reacties op zijn kanaal. Zo is het voor jullie beide duidelijk of het nut heeft om in de toekomst een nieuwe samenwerking aan te gaan.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek