Hoe begin ik een community?



Hoe begin ik een community?

Het lijkt wel of communities uit de grond groeien als paddenstoelen. Bijna elk bedrijf heeft een of meer eigen communities. Zelfs consumenten onder elkaar hebben communities. Er is bijna niemand die niet lid is van minimaal één community. Daar wil je als ondernemer niet op achterlopen! Maar waar moet je op letten bij het opstarten van een eigen community? Places.nl dook in het onderwerp om de inzichten met je te delen.

Wat is een community?

Een community is een groep mensen die dezelfde interesses delen. Dit kan online gebeuren, maar dit is geen vereiste. Een goede community bestaat uit vier vaste onderdelen:

  • Bezieling: een gemeenschappelijk doel
  • Vertrouwen: duidelijke sociale normen
  • Handel: Voordelen uit onderlinge interactie
  • Kunst: Collectieve verhalen door gedeelde ervaringen

Een community starten, moet een weloverwogen keuze zijn. Je moet namelijk erg veel tijd in de community stoppen om het goed te kunnen laten werken.

Verschillende soorten communities

Er zijn grofweg zeven soorten communities die allemaal verschillende eigenschappen hebben. Zo is een Community of practice en community waar de gedeelde ambities het eindpunt zijn, terwijl een Supportcommunity juist opgericht is zodat de leden elkaar kunnen helpen. De zeven soorten communities zijn:

  • Community of practice: de gedeelde ambities zijn het uitgangspunt
  • Community of interest: de gemeenschappelijke interesse is het uitgangspunt
  • Community of action: deelnemers delen een actiebereidheid om iets te veranderen
  • Community of location: plek waar je leeft is leidend en je doet samen iets om die plek te verbeteren
  • Community of circumstance: mensen met dezelfde omstandigheden of levensfasen
  • Community of purpose: deze mensen hebben een gezamenlijk doel te behalen
  • Supportcommunity: dit is een plek waar mensen hulp van elkaar zoeken

Jouw community

Een community kan enorm waardevol zijn voor je onderneming. Communities zijn namelijk enorm goed in het genereren van gratis mond-tot-mondreclame. De deelnemers van je community praten over jouw merk en jij kan met hen direct in contact staan. Zo weet je wat je doelgroep wil en staat je doelgroep op een leuke manier met jou in verbinding. Communityleden zijn ambassadeurs voor je bedrijf, daarom is het goed om de overweging te maken.

Communiceer met de doelgroep

Een van de meest belangrijke dingen bij het onderhouden van een succesvolle community is het openlijk communiceren met je doelgroep. De communicatie moet relevant en transparant zijn want je hebt een actief publiek dat zijn energie in de groep steekt, dus jij moet dat ook kunnen teruggeven. Wanneer je je niet houdt aan de, al dan niet ongeschreven, communicatierichtlijnen van je community, dan is het snel voorbij. Het internet kan hard zijn.

Deel kennis en content

Het internet is een enorm web van kennis en ideeën en jij als netwerkspin zit daar middenin. Je bent wat je deelt en met wie je een connectie hebt. Communities zijn de beste plek om informatie en kennis met elkaar te delen. Vaak ontstaat er zelfs een relevante discussie onder een gedeeld stuk. Zo kan je van elkaar kennis genieten. Maar welke content plaats je nu? De content die je plaatst moet wel samenhangend zijn zodat er bijvoorbeeld elke maand een ander thema aan het licht komt. Er zijn verschillende soorten content die je zou kunnen delen met je community: Push en Pull content.

Push content

Push content komt vanuit jou. Dit bestaat uit de communicatiemiddelen die je normaal gesproken ook zou inzetten. Het is informatieve content die vooral strategisch is. Ook verhalende content die het leesgedrag stimuleert, valt onder push content. Push content vormen de omlijsting van de community en dus niet de harde kern.

Pull content

De kern van de community bevindt zich in de pull content. Hier bevinden zich de betrokken mensen die met plezier meedoen aan de community. Pull content is sociale content die reacties uitlokt. Ook de persoonlijke gesprekken en user generated content vallen onder pull.

Speel in op behoeftes

Het is belangrijk dat je inspeelt op de behoeftes die heersen binnen de doelgroep van je community. Door flexibel te zijn, kan je makkelijk en snel inspelen op het publiek. De community bestaat namelijk hoogstwaarschijnlijk uit een sociale en dynamische groep mensen.

Aan de hand van user generated content kan je ook zien waar de behoeftes liggen. Bouw de community niet in je eentje op, maar samen door een relatie aan te gaan met de leden in je groep. Wanneer je de groep klein begint en sterke relaties opbouwt, kan de groep op de juiste wijze groeien.

Focus op interesses

Eén van de hoofddoelen van een community is om de diepte in te gaan. Het publiek, net als jij als ondernemer, wil geen oppervlakkig medium dat gelijk staat aan elk ander sociaal netwerk op de markt. Wanneer je met je community focust op de gedeelde interesses, kan je samen de diepte ingaan en wordt dit je kernactiviteit. Op deze manier krijg je alleen mensen in je groep die oprecht geïnteresseerd zijn in de behandelde onderwerpen. Als je niet precies weet welke onderwerpen er spelen, kan je natuurlijk altijd even de vraag opgooien binnen de groep.

Dus: zorg ervoor dat je community een kern heeft. Iets dat de mensen met elkaar verbindt, een gezamenlijke interesse. Focus hierop en steek genoeg tijd in de groep. Samen kom je het verst en met een goed geöliede community, ben jij een succesvolle netwerkspin.

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek