Menu

Haal het optimale uit je social media kanalen door gamification toe te passen

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Social Media

Haal het optimale uit je social media kanalen door gamification toe te passen

Social media: je kan er meer uit halen. Bijvoorbeeld door gamification.

Gamification is het toepassen van gamedenken en gametechnieken in niet-game omgevingen. Je gebruikt spelelementen om gebruikers te motiveren en hun ervaring te verrijken. Bij het spelen van spelletjes of games ervaren we hoe effectief deze zijn in het verleiden, vastgrijpen, motiveren en binden van spelers. Deze technieken toepassen in de echte wereld, dat is waar gamification over gaat. Voor jou als ondernemer is gamification een handige tool om aan consumentenmarketing te doen via social media platforms als Facebook, Instagram en Twitter. Dit wordt momenteel nog weinig toegepast door bedrijven, maar biedt wel tal van mogelijkheden. In dit artikel vindt je veel inspiratie om hier mee aan de slag te gaan.

Websites, apps en online marketing

Gamification is bij websites, apps en online marketing al een veelgebruikt instrument. We geven daarom eerst wat voorbeelden op deze gebieden. Een app als Forest, laat de essentie van gamification goed zien. Deze app stimuleert gebruikers minstens 30 minuten hun telefoon niet te ontgrendelen. Wanneer dit lukt, plant de app een boom. Wie het langer volhoudt, kan extra items ontgrendelen. Ook op Snapchat speelt gamification een belangrijke rol: twee gebruikers krijgen een zogenaamde snapstreak als zij drie of meer achtereenvolgende dagen snaps naar elkaar hebben gestuurd. Hoe langer zij elkaar ononderbroken snaps sturen, hoe hoger de teller oploopt. Daarnaast maken veel apps gebruik van voortgangs balkjes bij bijvoorbeeld profielinformatie, taken of vragenlijsten.

Account-linking op Instagram

Wanneer je je Instagram-account wil inrichten voor gamification, is het belangrijk om verder te kijken dan je eigen account. Verschillende bedrijven maken gebruik van gelinkte accounts en maken van Instagram zo een multilevel spel. Dit wordt ook wel account-linking genoemd. Schiphol ontwikkelde bijvoorbeeld een digitale speurtocht van zoekplaatjes, waarmee deelnemers een prijs konden winnen. Mercedes liet fans hun eigen Mercedes customizen door steeds een onderdeel van de auto, zoals de kleur, de velgen en het dak, te laten kiezen.

Instagram Stories

Sinds Instagram Stories geïntroduceerd is, zijn er meer mogelijkheden voor gamification op het sociale medium. De komst van de tap and hold-functie heeft de creativiteit van veel bedrijven geprikkeld en dit heeft geleid tot grappige toepassingen. Het houdt simpelweg in dat je een plaatje lang indrukt en er vervolgens een pop-up verschijnt. Mensen zijn nu eenmaal geneigd om overal op te klikken uit nieuwsgierigheid, dus is deze functie erg bruikbaar bij gamification. Ook de taps waarmee je door stories kan bladeren zijn perfect om spelelementen aan te verbinden. Bacardi maakte hier zelfs een dj-paneel mee, zodat gebruikers hun eigen muziek mix konden maken.

Facebook Instant Experiences

Voor een nog uitgebreider verhaal is Facebook Instant Experiences een handige hulpmiddel. Voorheen heette deze tool Facebook Canvas. Het doel hiervan is dat je een verhaallijn rondom je 'game' kan bouwen. Een leuke toepassing hiervan is een casus voor potentiële sollicitanten waarbij zij verschillende vragen moeten beantwoorden en keuzes moeten maken.

Twitter

Er zijn ook nog verschillende manieren om gamification toe te passen op Twitter. De focus ligt bij dit sociale medium op actualiteit, trends en snelle communicatie. Dit maakt Twitter bij uitstek een ideaal platform voor realtime gamification. Contact met volgers is goed in te zetten om een spelelement te creëren. Audi liet bijvoorbeeld een grote truck door Zuid-Afrika rijden en liet Zuid-Afrikaanse twitteraars de locatie bepalen. De plaats waar de meeste tweets vandaan kwamen was de eindbestemming van de truck. Een ander voorbeeld komt van Adidas. Lionel Messi speelde hierbij de hoofdrol: hoe meer mentions hij op social media kreeg, hoe sneller het spel ging en hoe groter de kans dat gebruikers een prijs wonnen.

Foto: Pixabay, bewerkt door Femke Pierlo

Reacties



Even geduld alstublieft...