Places logo
Menu

Facebook neemt maatregelen tegen verspreiding nepnieuws

Facebook neemt maatregelen tegen verspreiding nepnieuws

Vanochtend werd bekend gemaakt dat Facebook met een campagne gaat starten die het makkelijker maakt voor gebruikers om nepnieuws te herkennen. Dit is een van de maatregelen die het platform heeft getroffen naar aanleiding van de vele kritiek die Facebook heeft gehad op zijn rol tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2016. Trump aanhangers zouden neppe nieuwsberichten over Hillary Clinton via dit platform hebben verspreid, wat het stemgedrag van burgers tijdens deze verkiezingen wel eens beïnvloed kan hebben.

Maatregelen tegen nepnieuws

Facebook trof al eerder soortgelijke maatregelen in Duitsland en de Verenigde Staten om de verspreiding van nepnieuws tegen te gaan. Echter was niet iedereen overtuigd van het succes van de maatregelen. Zo wees een Amerikaans onderzoek naar nepnieuws op Facebook uit dat respondenten de artikelen met onjuiste informatie als geloofwaardig en betrouwbaar zagen.

Factcheckers

Vorige week maakte Facebook al bekend dat het nepnieuws zou gaan aanpakken in Nederland. Berichten zouden gecontroleerd worden met behulp van NU.nl en Universiteit Leiden, de zogenaamde feitencheckers. Deze feitencheckers krijgen toegang tot een speciaal dashboard op Facebook, waar zij een overzicht krijgen van de artikelen die bestempeld worden als nepnieuws. Zij gaan vervolgens na of het artikel echt onjuiste informatie bevat of niet. Incorrecte nieuwsartikelen kunnen zo gemakkelijker geweerd worden van de site. Ook adverteerders van nepnieuws worden sinds kort geweerd van Facebook.

Ondanks de samenwerking van Facebook met Universiteit Leiden en NU.nl, laten veel andere media platformen weten niet geïnteresseerd te zijn in een dergelijke samenwerking. Zij zijn vooral kritisch op de plannen van het platform. Hoofdredacteur Johan Groeneveld van persbureau ANP licht toe: "Facebook is absoluut geen nieuwsmedium, ook al krijgen wel steeds meer mensen hun nieuws via de site. De meerderheid van de informatie op het platform is irrelevant, onjuist, ongenuanceerd of onrijp. Dat heeft helemaal niet met nieuws te maken". Daarnaast wordt het ook gezien als verantwoordelijkheid van journalisten en redacties om het verspreiden van nepnieuws tegen te gaan.

10 tips voor Facebook gebruikers

De nieuwe maatregelen van Facebook beperken zich niet alleen tot de redacteuren, maar het medium wil ook gebruikers uitleg geven over hoe je nepnieuws kunt herkennen. Het platform heeft daarom 10 tips op de website geplaatst die hierbij zouden moeten helpen. Zo zou je altijd na moeten gaan of de bron betrouwbaar is, niks delen wat ongeloofwaardig is en sceptisch zijn over koppen en ongebruikelijke opmaak. We zijn benieuwd of gebruikers deze tips ook echt gaan gebruiken en of het helpt bij de bestrijding van nepnieuws.

Foto: Bigstock

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!