Menu

Dit is de kracht van Pinterest voor bedrijven



Hoe zet je Pinterest in voor jouw bedrijf, lees hier de tips

Pinterest is een snelgroeiend sociaal medium in Nederland. We willen steeds meer gebruik maken van beeld en Pinterest speelt daar goed op in. Pinterest is een visueel sociaal netwerk met een online zoekmachine. Je kunt het vergelijken met een online prikbord voor jou persoonlijk of voor jouw bedrijf. Het platform staat op de tweede plaats van meest gebruikte visuele social media platformen. Het heeft bedrijven daarom veel te bieden. Pinterest draagt bij aan je SEO vanwege de backlinks en de zoekwoorden. Dit maakt het ontzettend interessant om je eens goed in Pinterest te verdiepen.

Pinterest voor jouw onderneming

Is het verstandig om een profiel te maken voor jouw bedrijf op Pinterest? Dat hangt grotendeels af van je product of dienst. Bij Pinterest draait het om visualisatie; het is daarom belangrijk dat je je product of dienst visueel kunt laten zien. Natuurlijk is het belangrijk om ook naar jouw doelgroep te kijken. Het overgrote deel van de Pinterest-gebruikers zijn vrouwen tussen 25 en 35 jaar. Mode, make-up, koken, styling, reizen: allemaal categorieën die het goed doen op Pinterest. Past jouw bedrijf bij een lifestyle-georiënteerde Pinterest-gebruiker? Behoren bijvoorbeeld interieurontwerpers, binnenhuisarchitecten, stylisten of reisbureaus tot je doelgroep? Dan is Pinterest een ideaal medium. Zij maken namelijk veel gebruik van Pinterest.

Hoe werkt Pinterest?

Pinterest is dus een soort online prikbord voor jouw bedrijf. Je kunt een afbeelding 'pinnen' door een afbeelding aan je prikbord toe te voegen. Met die afbeeldingen pin je ook meteen de link naar de achterliggende webpagina. Bijvoorbeeld: ik pin een afbeelding van een goed recept, zo bewaar ik meteen de link van de receptensite. Een 'bord' is een verzameling pins, ingedeeld naar een thema of onderwerp.

Net als bij andere sociale media, kun je andere gebruikers volgen. Als je dit doet, dan volg je meteen ook zijn of haar borden. Ook kun je binnen je Chrome-browser de Pin-it-app installeren. Deze app geeft je een 'Pin-it'-button waarmee gemakkelijk afbeeldingen kunt pinnen. Door te 'repinnen' plaats je een andermans pin op een eigen board. Verder heb je op Pinterest een 'newsfeed' met een overzicht van alle pins die je volgers hebben gepind.

Hoe zet je Pinterest in voor jouw bedrijf?

Is jouw doelgroep actief op Pinterest en zijn je producten en diensten deelwaardig? Verzamel dan foto's die je kunt pinnen, dus die je op één van je prikborden kunt plaatsen. We geven je alvast wat inspiratie.

1. Bestaat jouw aanbod uit producten?

Dan is Pinterest een interessant medium voor jouw bedrijf. Het is namelijk een perfecte etalage voor jouw producten. Zorg er dan wel voor dat de link van de afbeelding naar de productpagina gaat.

2. Is jouw aanbod goed weer te geven in foto's of afbeeldingen?

Ook als je diensten verkoopt is Pinterest een goed idee, zolang je je aanbod maar visueel kunt maken. Voorbeelden hiervan zijn voor- en na-foto's van projecten of leuke visuele afbeeldingen die inspiratie kunnen bieden aan jouw klanten.

3. Inspireer je doelgroep

Bij Pinterest gaat het echt om het inspireren van je doelgroep. Dit kan door middel van infographics, foto's, animaties, maar ook door inspirerende quotes. Je kunt ook een hele mindset of cultuur promoten die bij jouw product of bedrijf past. Als je bijvoorbeeld een winkel met biologische producten hebt, kun je thema's maken waar jouw bedrijf voor staat. Denk aan bijvoorbeeld gezond eten, recyclen en bewegen.

4. Afbeeldingen op je website moeten een goede ALT-tekst bevatten

Deze verschijnen namelijk als begeleidende tekst bij een pin en zijn dus belangrijk.

5. Zorg ervoor dat de eerste vier afbeeldingen van je bord aanspreken en uitnodigen.

Als iemand overweegt om je te volgen, kijken ze vaak niet verder dan het bord-overzicht en de eerste vier pins. Beschouw de eerste vier pins dus als uithangbord en zorg ervoor dat het potentiële klanten aanspreekt en uitnodigd om jouw prikbord te bekijken. Hiermee vergroot je ook de kans dat deze gebruikers op je website terechtkomen.

Dus, wat kan Pinterest jouw onderneming opleveren? Wanneer je Pinterest op de juist manier inzet, kan het de volgende dingen opleveren:

  • Beter imago
  • Naamsbekendheid
  • Inzicht in de doelgroep: je kunt je doelgroep volgen en kijken wat zij voor afbeeldingen pinnen. Hier kun je als organisatie op inspelen.
  • Traffic naar je website: Pinterest is goed voor je SEO en dus één van de belangrijkste redenen om het te gaan gebruiken. Het fungeert namelijk steeds meer als een zoekmachine voor afbeeldingen. Met Pinterest gelden dezelfde regels als standaard SEO. Het is dus belangrijk dat je de juiste keywords gebruikt en een afbeelding de juiste titel en beschrijving geeft.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek